hedaniel Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg hadde opprinelig en trådløs router koblet til modemet, og hadde forbindelse mellom PC'ene. Men så ville jeg ikke ha noen trådløs forbindelse og byttet ut routeren med en pc-switch. Men nå får jeg ikke forbindelse mellom PC'ene, men har fremdeles internettforbindelse til begge. (Forbindelsen har vært å kunne lese diskene på Xp-maskin fra en Vista-PC som nå ikke går lenger.) Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hvis det var den trådløse routeren som tidligere delte ut IP-adresser og den ikke er der lenger så får du nesten sjekke at ip-adressene stemmer overens på de to PC'ene. Deretter sørge for at de kan pinge hverandre. Du har også skiftet netverk-interface på begge PC'ene og det er en del instillinger (f.eks brannmur) som kan skrus av og på på hvert interface. Så antagelig har det vært satt en opsjon på det trådløse-nettverket som nå ikke er satt på det kablede nettverkkortet. Lenke til kommentar
hedaniel Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Hvis det var den trådløse routeren som tidligere delte ut IP-adresser og den ikke er der lenger så får du nesten sjekke at ip-adressene stemmer overens på de to PC'ene. Deretter sørge for at de kan pinge hverandre. Du har også skiftet netverk-interface på begge PC'ene og det er en del instillinger (f.eks brannmur) som kan skrus av og på på hvert interface. Så antagelig har det vært satt en opsjon på det trådløse-nettverket som nå ikke er satt på det kablede nettverkkortet. Det er nye ip-adresser, men jeg kan pinge mellom maskinene. Så da spørs det hva routeren gjør som ikke pc-switchen gjør. Men det får kanskje være, for jeg kommer muligens til å anskaffe en trådløs printer, og da må jeg likevel ha routeren. Ellers takk for tipset. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Så du får offentlig ip på pcene dine som gjør at de ikke lenger er i et lokalt nettverk(?), og må defor koble til routeren din for å skape et lokalt nettverk Endret 28. oktober 2010 av Youcef Lenke til kommentar
hedaniel Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Så du får offentlig ip på pcene dine som gjør at de ikke lenger er i et lokalt nettverk(?), og må defor koble til routeren din for å skape et lokalt nettverk Aha! Høres rimelig ut. Takk! Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hørtes veldig urimelig ut egentlig..... Hvis IP adressene på PC'ene, er 192.168.X.X eller 10.X.X.X så er dette ikke public IP-adresser. Normalt deler ikke ISP'er ut mer enn EN public ip-adresse per abonenment hvis du ikke betaler for det. Er adressene på de to PC'en identiske bortsett ifra siste siffret så skal du ha kontakt. Du får jo pinget dem så routingen mellom dem er på plass. Lenke til kommentar
hedaniel Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Hørtes veldig urimelig ut egentlig..... Hvis IP adressene på PC'ene, er 192.168.X.X eller 10.X.X.X så er dette ikke public IP-adresser. Normalt deler ikke ISP'er ut mer enn EN public ip-adresse per abonenment hvis du ikke betaler for det. Er adressene på de to PC'en identiske bortsett ifra siste siffret så skal du ha kontakt. Du får jo pinget dem så routingen mellom dem er på plass. Javel, fram og tilbake. De gamle ip-nummerne var 192.268.0.197 - 0.199 , mens de nye (som modem fra lyse.net deler ut) er 192.268.10.xxx. Så det må være noe med switchen som blokkerer for kommunikasjon ?? Denne tror jeg det var: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-bredband/NGFS605/netgear-switch Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Det siste en switch gjør er å blokkere trafikk. Jeg fastholder min opprinnelige påstand i at problemet skyldes at du nå bruker andre nettverkskort på de to PC'ene og at du må se hvilke tjenester som er aktivert på nettverkskortene. Lnker til et bilde som viser dialogboksen som innholder disse innstillingene. (ikke bry deg om pilene etc.) http://1.bp.blogspot.com/_-73AsyZB5LM/SuSacyD3F3I/AAAAAAAAAOE/WTLxiFY4g7M/s1600-h/Untitled14.jpg Endret 29. oktober 2010 av Topguy Lenke til kommentar
hedaniel Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Det siste en switch gjør er å blokkere trafikk. Jeg fastholder min opprinnelige påstand i at problemet skyldes at du nå bruker andre nettverkskort på de to PC'ene og at du må se hvilke tjenester som er aktivert på nettverkskortene. Lnker til et bilde som viser dialogboksen som innholder disse innstillingene. (ikke bry deg om pilene etc.) http://1.bp.blogspot.com/_-73AsyZB5LM/SuSacyD3F3I/AAAAAAAAAOE/WTLxiFY4g7M/s1600-h/Untitled14.jpg Jeg er ikke så bevandret i dette, for jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle få fram dialogboksen. Men jeg prøvde å pinge litt og det gikk ikke i alle retninger. Jeg har en XP, Ubuntu (Linux) og en Vista. Jeg kunne pinge begge de andre maskinene fra XP, men ingen av de to andre kunne pinge XP. Men Ubuntu og Vista kunne pinge hverandre. Jeg fant en "property" for XP-maskinen som jeg har lagt ved. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå