Gå til innhold

Nytt topp-end kompakt, denne eller forrige generasjon?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et mer topp-end kompakt kamera, og tenker da i retning av LX5/P7000/G12/EX1, men ser at det til stadighet dukker opp fornuftig prisede g11/lx3 kameraer.

Mitt bruk vil være å ta med overalt hvor jeg ikke lenger gidder å dra med D300, så vennebesøk innendørs/slalåmbakken/langrenn vil vel være hovedmålene.

Hva er egentlig fordelene med nyeste generasjon fremfor forrige generasjon?

De ser ikke ut til å være så store forskjeller, og når prisforskjellen er rundt 2000,-, hva bør man velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var ute etter noe av det samme som deg og valget mitt falt til slutt på den nye Canon PowerShot S95, bruker det når jeg ikke vil/kan drasse med meg et digert DSLR. Jeg vurderte alle kameraene du nevner + noen til, og valget sto til slutt mellom G11/G12 og S90/S95. Valgte S90/S95 først og fremst pga størrelsen (veldig lommevennlig), G11/G12 blir en god del større, og samtidig så har S90/S95 stort sett alt det G11/G12 har (jeg trenger ikke optisk søker - tror jeg).

Når jeg valgte S95 og ikke forrige modell S90 så er det fordi jeg synes prisforskjellen var for liten (kun 500 kroner) og da var det like greit å kjøpe "the latest and greatest" selv om forskjellene egentlig ikke er veldig store. Hadde forskjellen vært bort i mot kr 2000 som du antyder så hadde jeg absolutt valgt "forrige generasjon".

S95 er jo i utgangspunktet relativt rimelig (under kr 3000,-), kameraene du nevner er jo i utgangspunktet noe dyrere og da kan jo prisforskjellen ned til "forrige generasjon" også bli en del større. Da blir det selvsagt mye mer fristende å gå for forrige generasjon, særlig når forskjellene er såvidt små som tilfellet er for eksempelvis G11 og G12.

Men jeg må også legge til at for min egen del så blir det ofte trangen til å ha "the latest and greatest" som seirer over fornuften, så personlig så hadde jeg nok kjøpt siste modell uansett prisforskjell. Jeg er med andre ord ikke spesielt fornuftig på dette området.....

Lenke til kommentar

Kameraene blir jo gjerne litt bedre for hver generasjon, men forskjellene er ikke så store. G12 har 720p video, mens G11 bare har VGA. Hvis det ikke spiller noen rolle synes jeg G11 fortsatt er et bra alternativ, uten at jeg kan si at jeg kjenner alle forskjellene i detalj.

Forskjellen mellom LX3 og LX5 er mye større, LX5 har utvidet zoomområde og støtte for elektronisk søker, samt to år nyere sensor mens det bare er et år fra G11 til G12. Forskjellene på S90 og S95 er også videokvalitet og noen mindre endringer.

Personlig synes jeg oppgraderingene er verdt den ekstra prisen for alle disse tre. For meg er det uaktuelt å kjøpe et kamera med VGA video i dag, og zoomomfanget på LX5 syens jeg også er ganske viktig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...