Gå til innhold

Negativt om solblender?

Anbefalte innlegg

Hvis du bruker polariseringsfilter, og solblenderen er montert rett på bajonettfestet. Vil du få problemer med å rotere filteret.

Eg har aldri prøvd den varianten før, men eg trur eg ville ha fått problem med å montera objektivet på kameraet om der var ein solblendar i bajonettfestet. : :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker polariseringsfilter, og solblenderen er montert rett på bajonettfestet. Vil du få problemer med å rotere filteret. Da vil det lønne seg å ikke bruke solblender.

Ja. Løsningen dersom du har Nikon er å kjøpe skikkelige rund motlysblender i metall som har skrufeste og dermed skrus fast i filter. Da rotrerer du motlysblender samtidig med polafilter. I tillegg er disse langt mer solide og beskytter bedre enn crappy motlsyblendere i plast.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker polariseringsfilter, og solblenderen er montert rett på bajonettfestet. Vil du få problemer med å rotere filteret. Da vil det lønne seg å ikke bruke solblender.

Ja. Løsningen dersom du har Nikon er å kjøpe skikkelige rund motlysblender i metall som har skrufeste og dermed skrus fast i filter. Da rotrerer du motlysblender samtidig med polafilter. I tillegg er disse langt mer solide og beskytter bedre enn crappy motlsyblendere i plast.

Har denne løsningen på 50mm, hvor jeg benytter en solblender av typen HS-11. Denne solblenderen har en ring/fjær som du strammer med en spake på utsiden av blenderen når du skal sette den i gjengene. Når du så slipper spaken, utvides fjæra. På den måten sitter den som et skudd i gjengefestet. Man kan da snurre filtere lett som bare det..

post-43539-1288456401,862_thumb.jpg

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

En ulempe... Kan være når en setter feil solblender på objektivet. Har f.eks solblender til 2-3 forskjellige objektiv, og det kan da bli mørke hjørner om jeg tar feil.

Hvis man oppbevarer solblenderen bak/fram på spesifikke tilhørende objektiver er det et mindre problem,men må si at har problemer med to omtrent like objektiver "utseende" hvor solblenderne er helt like bare litt forskjell på innfestningen og de har et såpass stort omfang at jeg ikke kan snu solblenderne ved oppbevaring i bagen men må lagre de ved siden av.

Lenke til kommentar

En god solblender er konstruert slik at den hindre alt unødvendig lys i å treffe frontglasset på objektivet. Det vil si at den går akkurat så langt fram at den selv akkurat ikke kommer til syne i kanten av bildet.

Siden den kommer til syne i hjørnene først, er det noen solblendere som er kuttet av litt der for å kunne skygge enda bedre på resten av bildet.

Alle solblendere vil også kunne brukes på andre objektiv med lengre brennvidde (hvis det passer selvfølgelig) , men aldri kortere brennvidde! På lengre brennvidde vil det bare skygge litt mindre enn det burde, mens på kortere brennvidde vil det synes på bildet som mørke hjørner.

Jeg forstår ikke de som på død og liv skal ha så solide solblendere! Selv den dårligste plast skygger like bra for uønsket lys, og vil knekke lettere enn objektivet den er festet i hvis man dunker borti noe! Dumt å rive hele objektivet av kamera fordi solblenderen var av så forbanna høy kvalitet...

Jeg liker best solblendere i gummi! De fjærer, og kan dunke borti hva som helst uten å ødelegge hverken seg selv, objektivet, kamera, eller folk og fe thumbup.gif

Solblender er alltid lurt å bruke, ikke bare i sol, fordi: Det vil alltid gi litt bedre kontrast (hvor mye er selvfølgelig avhengig av lysforhold rundt objektivet), og fjerner flare/ghost/veiling. Den gjør det også mye vanskeligere for noe å komme helt inn til og ripe frontelementet, og det virker som paraply mot regndråper smile.gif

Solblender er derfor mye bedre beskyttelse enn "beskyttelsesfilter", spesielt siden den ikke står i lysbanen slik filteret gjør (med refleksjoner og ghosts som resultat)

Hvis noe treffer et "beskyttelses"-filter, så skal ingen fortelle meg at den tynne skiten skal hindre frontelementet i å også bli ripet eller knust!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...