Gå til innhold

Negativt om solblender?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ingen her har nevnt at man kan få stygge skygger hvis man bruker den innebygde blitsen samtidlig med solblender :whistle:

 

Det som irriterer meg mest er at det er åpning i begge ender,hadde vært fint og kunne kombinere den som en kopp også :)

 

 

 

For og være litt seriøs,litt dumt at jeg må snu dem på objektivene for og få plass i bagen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange solblendere har filtersnurreluke til det formålet.

 

Googlet filtersnurreluke og ingen treff foreløpig, her har du nok laget et nytt begrep ja!

 

Hvis du overhode ikke fikk noen treff,så søkte du på ordet før det ble "oppfunnet" :p

 

Nei, men google bruker noen timer på å finne det. Poenget var at Cax ser ut til å tatt i bruk et nytt begrep, i hvertfall er det ikke brukt på nettet tidligere.

Lenke til kommentar

For og være litt seriøs,litt dumt at jeg må snu dem på objektivene for og få plass i bagen.

Hvis du må snu dem på objektivet for å få plass i bagen har du for liten hammer

 

Bustet :D

 

Jeg har sett det en eller annen plass før, og synes det er j..lig genialt! Tenker det koster noen kroner ekstra å lage slike luker.. :hmm:

 

Er vel leika som har noen solblendere "firkantete" med slisse-spor nederst hvor man kan få tak på filter hvis jeg ikke tar helt feil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har lest at solblender kan gi skygger på bilder om man bruker internblitsen. Siden det nevnes så ofte, så må det være et kjempeproblem. :roll:

 

Ellers har Pentax en variant av filtersnurreluke på noen av sine objektiver, men det er mer som et filtersnurreskår - altså ingen luke. For øvrig har man ikke nødvendigvis for liten hammer om man ikke får kameraet ned i baggen med solblenderen på, men man har definitivt for liten bag.

Endret av Anew
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at med en Dremel kan man ganske kjapt modde en solblender til å ha et filtersnurreluke/skår.. :hmm:

 

Det skal man ikke se bort fra, det er jo ikke høyteknologi. Man har uansett luken eller hullet på undersiden, og det er jo sjelden det er der lysproblemet er. Om man fotograferer mye fugl-i-flukt-i-solnedgang-mot-lyset, så får man heller rotere blenderen 180°.

 

Filtersnurreluke var tydeligvis mindre utbredt enn jeg trodde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pentax sine 18-55 kit-objektiver har også filtersnurre-luke i den medfølgende solblenderen.

 

Ellers så er en ulempe jeg merker med solblender at det blir trangere i snutebagen. Med noen objektiver må jeg rett og slett knote to sekunder ekstra fordi solblenderen må snues hver gang jeg skal ha på og av objektivet, på grunn av plassen i fotobagen.

 

Men generelt råd: Bruk solblenderen mest mulig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det at man må snu solblenderen er mer et for-liten-snutebagproblem enn et solblenderproblem tbh. :p

 

ThinkTank Digital Holster 40 (som jeg forøvrig fikk i posten i går) har feks. fint plass til fotoapparat med grep + 24-70/2.8 med solblender:

 

Digital-Holster-40-V20-1.jpg

http://www.thinktankphoto.com/products/digital-holster-40-v2.aspx

 

Om man har behov for teleobjektiver med solblender montert har modellen over plass til det også.

Lenke til kommentar

Hvis dere har problemer med solblender montert og alle deres hipphopp turbobager er det ikke solblenderens feil, men den overpriste motebagens. Jeg bruker en Nillebag til kr 49,90 som tar alle solblender montert rette veien på objektivene pluss alt annet av dingser og skrot og niste, samt kamera og div objektiver. Og den er ikke større enn en vanlig liten barnehagebag og for de som er redd oppmerksomhet vekker den lite av den arten :p

 

Angående solblenderbruk har svaret kommet i flere utgaver ser jeg, oppsummert vil jeg bidra med repetisjonen: Ved bruk av intern blits: Ta av solblenderen, ellers la den forbli på alltid i trygghetens navn.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...