Gå til innhold

problemer med å koble til eldre harddisker

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 gamle harddisker fra tidligere pc'er hvor jeg ønsker å få dataene til min nye pc. (den gamle pc'en er for lengst kassert) Siden min nyere pc har en annen type kabler for harddisk så kjøpte jeg meg en ide kabel som jeg koblet til hovedkortet. Jeg koblet først til den ene harddisken, (som ble kjøpt som en ekstra harddisk og brukt som slave) jeg koblet den til slave på ide-kabelen og satte pin som slave på selve harddisken. Dette fungerte bra og jeg fikk overført mesteparten av dataene. Det var noe som var litt ødelagt og ikke kunne flyttes, men plutselig så hang alt seg og jeg fant ingen annen løsning enn å slå av strømmen på ¨datamskinen for å kunne få gjort noe igjen, men etter jeg gjorde dette så startet pc'en mye tregere opp, harddisken "duret" i 5 sekunder , så 5 sekunder ikke osv.. og det var ikke mulig å komme seg inn på harddisken og andre programmer ikke tilknyttet harddisken var også problematiske å få startet. (noen fungerte å starte etter lang tid, andre ikke)

så spørsmål 1: Er det noe jeg kan gjøre for å få harddisken til å fungere igjen, eller ble den totalødelagt idet jeg kuttet strømmen til den tvert når jeg måtte skru av datamaskinen?

spørsmål 2: jeg har også 2 andre harddisker, men i motsetning til den første harddisken så har disse blitt brukt som master harddisker, altså med operativsystem osv. Når jeg prøver å starte opp med disse tilkoblet så restarter pc'en seg alltid idet den skal begynne å loade windows. Jeg har prøvd å koble til både slave og master på ide-kabelen, og prøvd alle mulige pin-kombinasjoner på selve harddisken, men det skjer alltid det samme. Ett unntak er første gang jeg prøvde den ene harddisken på ide-kabel som slave og pin som master. Da kom jeg inn og windows installerte automatisk noe driveropplegg for harddisken. Den ba meg om å restarte dataen, noe jeg først gjorde ETTER at jeg sjekket om jeg kom inn på harddisken, noe som jeg gjorde. Så restartet jeg, men da restartet maskinen ved loading av windows. Så hva må jeg gjøre for å få tilgang til disse to harddiskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: en disk blir ikke defekt av å slå av strømmen. Den var nok allerede defekt.

2: Du må passe på at du booter fra rett disk, og ikke den gamle disken. Sjekk bootrekkefølge i BIOS, den forandres når man kobler disker til og fra. 

Det enkleste er å bruke eventuell hurtigtast for bootmeny i BIOS.

Pass på ikke å blande begrepene. Du skriver "master harddisker, altså med operativsystem osv".

Master har med IDE kabelen å gjøre, det har ingen betydning om det er operativsystem på den eller ikke.

Så jumpere er det unødvendig å gjøre noe med når du har bare en disk av gangen på den IDE kabelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1: en disk blir ikke defekt av å slå av strømmen. Den var nok allerede defekt.

2: Du må passe på at du booter fra rett disk, og ikke den gamle disken. Sjekk bootrekkefølge i BIOS, den forandres når man kobler disker til og fra. 

Det enkleste er å bruke eventuell hurtigtast for bootmeny i BIOS.

Pass på ikke å blande begrepene. Du skriver "master harddisker, altså med operativsystem osv".

Master har med IDE kabelen å gjøre, det har ingen betydning om det er operativsystem på den eller ikke.

Så jumpere er det unødvendig å gjøre noe med når du har bare en disk av gangen på den IDE kabelen.

takk for svar:)

1: men som sagt så fungerte den før jeg slo av strømmen. fikk overført nesten alt av data, men det er litt igjen, i tillegg til noe som ikke fungerte å verken flytte eller slette, så noe må jo ha skjedd :\

2: når jeg har sjekka i bios så har harddiskene hatt plass 2 og 3 (ingen på plass 1) så min vanlige harddisk burde være på plass 2 og de(n) gamle på plass 3 da?

Lenke til kommentar

2: når jeg har sjekka i bios så har harddiskene hatt plass 2 og 3  (ingen på plass 1) så min vanlige harddisk burde være på plass 2 og de(n) gamle på plass 3 da?

Høres ut som du beskriver rekkefølgen som listes opp på "Main" i BIOS? Det har ingenting med boot rekkefølge å gjøre.

Poenget mitt var at du selv må bestemme hvilken disk som skal boote, så PC ikke booter fra en av de gamle diskene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...