Gå til innhold

4870x2, Blåskjermer med ATI driver feilmeldinger litt for ofte.

Siomir

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, lenge siden jeg har postet her nå!

Jeg sitter med et gammel vrak av en pc, specs ser du i signaturen.

Jeg har i tid og utide slitt med bluescreens i følge av grafikk kortet, regner med at dette er drivere i bunn og grunn, jeg har til og med forsøkt å skifte vifte til en artic cooling vifte laget spesielt for 4870x2 uten hell, denne gjorde egentlig kortet ubrukelig, vet ikke om det var koblingsfeil eller rett og slett defekt vifte..men i ca 6 mnd har jeg hatt bluescreens av og på, noen perioder kan det gå uker/dager mellom hver gang, andre ganger bare noen timer, har forsøkt å formatere maskinen et par ganger derav har jeg lagt inn de nyeste driverne hver gang.

Kortet fortsetter å feile med bluescreens, og regswipe og den delen der kan ikke være problemet lengre i og med at problemet fortsetter etter formatering, jeg opplever overhodet ingen artifacts i det hele tatt, kortet kjører smertefritt så langt...kan ta noen enkle punkter som kan lettere forklare hvor og når jeg får de:

Bluescreens fremkalles når:

- Jeg spiller, aldri utenfor spill. Filmer, desktop oppgaver, programmer(bortsett fra 3D programmvare) går bra, jeg får kun disse i spill

- Det er ingen mønster på feilen, jeg kan stå stille mot en vegg med lite å rendre for skjermkortet og fortsatt få en bluescreen

- Når jeg får bluescreen vises en ATI melding som skylden dvs. drivere

- Lyden jeg eventuelt har på lager en typisk høylytt "DRRRRRRRRR" også blir det blått og maskinen restarter.

- Har forsøkt nye drivere hele tiden, alltid oppdatert til nyeste drivere, får samme feil etterhvert, har også gått tilbake på drivere jeg brukte når jeg vet kortet fungerte fint.

- Jeg har ikke stresstestet kortet i benchmarks, jeg bruker spill som min testbenk her.

- Alle Spill har potensielt lik fare for bluescreen, World of Warcraft har ikke dette like ofte.

- Temperaturer ser bra ut, har tvunget viften til å kjøre på 50% uten forskjell. gradene ligger ofte på rundt 70-80 grader Celsius.

- BIOS på hovedkort samt chipset drivere har blitt installert og oppdatert til nyeste versjon, dette måtte jeg da jeg fikk det nye hovedkortet og det klarte ikke kjøre 4870x2...en BIOS oppdatering gjorde den kompatibel med dette kortet.

Det jeg ikke har gjort, men vurderer å gjøre:

- Kjøre memory test for å sjekke at minne mitt ikke kræsjer med drivere bla. (vet ikke hvor mye dette har å si, veti kke så forferdelig mye om hardware infrastruktur)

- Skifte BIOS på skjermkortet, bytte til en BIOS model som er nyere for kortet, eventuelt fra en annen merkevare produsent som MSI, Asus, Gigabyte etc.

Kjøre kortet på en annen maskin en stund for å se om dette feiler der også (dette begrenser seg litt i og med at jeg ikke har en annen maskin å teste på, men dette kan jeg alltid spørre en kompis om)

Jeg vil bare ha synspunkter, tips osv...jeg utelukker ikke at det kan være hardware feil, men jeg har hatt kortet til retur hos Komplett og de testet kortet OK etter stresstester, men jeg begynner å tvile på de stresstestene, de kjørte hver test sånn 3 ganger og det er kanskje ikke nok?

Bare lurer på om noen har erfaring med dette området, kanskje akkurat dette kortet eller feilen jeg beskriver, skulle gjerne ha gitt dere en mere avansert rapport fra bluescreen, men har dessverre ikke den mens jeg sitter på jobb.

Noen synspunkter/tips etc?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser det har kommet lite svar på denne posten, men jeg fikk løst dette delvis, gjorde litt leting selv og fant ut en hel del om BSOD.

mange ting kan være skyldig i dette, deriblandt:

- Korrupte seksjoner i RAM

- Direct X feil (legg inn ny versjon)

- Overvarmt Skjermkort

- Aero Theme kan korruptere skjermkort drivere (ja dette gjelder Også NVIDIA), det kan i noen tilfeller løse problemet ved å skru denne av eller benytte programmer eller funksjoner som skrur av Aero Theme (Spesielt for Windows 7)

- Strømforskyner, det kan være alt fra kabler til selve strømforskyningen din, at den leverer for lite under hard omstendigheter hvor skjermkortet krever litt mer juice, i mitt tilfellet var det også kabler, min strømforsyner krevde at jeg rett og slett byttet om de 2, fulgte bruksansvisningen som medfulgte strømforskyneren min (dette var ikke problemet denne gangen da.

jeg reinstallerte maskina mi, ny installert, på ny harddisk.

Jeg tok fra hverandre hele viften til skjermkortet (stockviften) rengjorde alt innvendig, her oppdaget jeg hvor tungvint det er å rengjøre disse viftene skikkelig, du må faktisk ta av hele styret for å så skru fra hverandre vifte kabinettet, tro meg....hvis du tror du gjorde det rent nok med lufttrykksboks...du tar feil..det gjorde jeg og den gjør ikke ordentlig rent, langt ifra. Etter å ha tatt fra hverandre hele viften samt og vasket 2 av de kobber blokkene for støv med rent varmt vann så var de skinnende reine, lot disse tørke på 2 kaffefilter, ikke at støvfritt er utrolig vifte på selve ribben, så tenkte jeg at det var like greit.

Jeg brukte citrus rengjøring fra Arctic Cooling både 1 og 2...1 for å fjerne, 2 for finnish..skinnende rein, både rambrikker, GPU, voltregulator og de chipene som måtte rengjøres for skit og gammel pasta, jeg benyttet ikke Arctic Silver 5 denne gangen med en Diamond løsning som har litt dårligere konsistens, men i følge tester gjør det litt bedre enn Arctic Silver 5. Skrudde alt sammen igjen en liten perle med pasta på de komponentene som trengte det, pads på resten, satte sammen kortet og kjørte opp systemet.

Etter å gjenomført dette er jeg nesten kvitt BSOD og dette har jeg hatt problemer med en god stund og var neste på kanten til å kjøpe nytt skjermkort...der sparte jeg de pengene intill ny pc kommer til nyåret, kortet holder en temperatur på rundt 40 idle til 65 load og enda mindre hvis jeg tvinger viften opp til 50%, men da bråker den som et uvær i tilegg, jeg kjører den for sikkerhetsskyld, rett og slett fordi jeg ikke vil torturere GPuen min, da holder jeg heller ut med litt bråk.

har dessverre ikke screens, men regner ikke med at det er nødvendig, fått kun 1 BSOD i løpet av en 2 ukers periode istede for flere ganger daglig...dette er en stoooor forbedring, jeg har skrudd av Aero theme og installert nyere versjon av DX10 og har nå kjørt i ca 5 dager uten BSOD, kan se ut som dette også hjalp på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...