Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg skjelver! :(

Gjest petter

Anbefalte innlegg

skjelver ganske mye på hendene, når jeg er i nærver av andre eller snakker foran en samling av folk! og dette plager meg sånn! noen gode råd, bortsett fra legen?? kjerringråd?? går bare i 8.klasse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker om nerver eller nervøs skjelving nå? Hvis så er tilfelle så er det slett ikke sikkert at det lar seg fikse,

du kan nok venne deg til slike situasjoner, men de fleste vil alltid føle en hvis nervøsitet i slike situasjoner.

Hvis du utsetter(øver) deg på slike situasjoner så vil du lære deg å takle dem bedre men du vil antagelig ikke bli helt kvitt nervene. Dette er helt normalt og de fleste mennesker har det slik selv om de snakker til større forsamlinger veldig ofte.

Det du kan trøste deg med er at du antagelig er den eneste som legger større merke til det, de du snakker til vil antagelig ikke reagere på det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

skjelver ganske mye på hendene, når jeg er i nærver av andre eller snakker foran en samling av folk! og dette plager meg sånn! noen gode råd, bortsett fra legen?? kjerringråd?? går bare i 8.klasse!

Føler du samtidig en uro inni deg?

Kan tyde på en grad av sosial angst..

Siden du er i stand til å snakke til en forsamling er det ikke en ekstrem grad,men likevel plagsom og reel.

Nå regner jeg med det ikke er så kult for en i 8.klasse å gå i terapi-men du kan jo prøve som en skriver over å trene deg opp til bedre å hanske med slike situvasjoner.

Begynn med det som uroer deg minst(av det du blir urolig av)videre når du føler deg trygg på dette kan du utvide horisonten litt.

Babysteps er alfa omega her.

mvh Sarah78

Lenke til kommentar

Hei. Vet ikke akkurat hvor mye det her hjelper, men opplever akkurat det samme selv.

Har vært sånn siden jeg begynte i åttende, går i tiende nå.

Er fortsatt sånn, men det har bedret seg masse. Vil tørre å påstå at det går seg til. :)

Var også slik at jeg skal noe helt forferdelig mye, samtidig som at jeg svettet, og hjertet gikk i hundre. :)

Vil tørre å påstå at jo mer du står forann klassen, jo lettere blir det. Rett og slett en vanesak :p

Lenke til kommentar

Sarah78; Sosial angst blir veldig, veldig feil å koble inn her. Det blir mer skremmende enn til hjelp. Ville heller sagt at trådstarter kanskje føler seg litt ukomfortabel i andres nærvær, og da kan det heller lønne seg å jobbe litt med selvtilliten.

Du nevner også at du skjelver når du f.eks. skal snakke foran en folkemengde. Det er du IKKE alene om. Det beste er rett å slett å konfrontere problemet, istedenfor å unngå det og komme inn i den onde sirkelen.

Personlig ville jeg tro du er redd for å si noe dumt, eller gjøre noe som du tror kan få deg i dårlig lys, siden du akkurat har startet i 8.klasse. Selvom du tenker at det er feil, så er det kanskje ubevist. Har selv gått fra 7.-8.klasse og vet hvor stor forskjell det er fra å være barn til å bli ungdom, og hvor viktig det føles å gi et godt inntrykk.

Mitt tips til deg er å jobbe litt med selvtilliten og "holdningen" til deg selv. Si til deg selv at dette går bra, og vær deg selv når du er rundt folk. Ikke gjør deg til eller prøv å være noe du ikke er. Dette blir falskt og folk merker det.

Vidarkri har forresten et veldig godt poeng på slutten av sin post;

Det du kan trøste deg med er at du antagelig er den eneste som legger større merke til det, de du snakker til vil antagelig ikke reagere på det i det hele tatt.

Håper du finner noe hjelp i denne posten.

Mvh. "Dr-Holm". :)

Lenke til kommentar

Folk kommer til å legge merke til det. Gjorde hvertfall det med meg. :p

Protip; Lær deg det du skal si utenatt, så slipper du å holde på noe :) Bruk en del kropsspråk og prat, ikke les opp. Så legger de ikke merke til det pga. bevegelser. Hjelper meg mye hvertfall.

Lenke til kommentar

Tenk igjennom. Har det noen betydning?

Jeg har selv hatt det problemet. Men når du tenker etter at det ikke er noe problem om folk ser at du skjelver litt. Er det fordi du er litt nervøs så ville de nok sett at du var nervøs på andre måter likevel.

Ta det for det det er, tøys med det, ikke vær så selvhøytidelig. (hvis du er det)

Tenk etter hva det kan være som gjør at du skjelver, lag en liten liste og tenk over hva konsekvensene er av de. Har det noen konsekvenser? Blir du mobbet for det?

Lenke til kommentar
@del_diablo: det er veldig synlig, samme hvis jeg bruker laserpenn!!

Da er det vel ingenting vi kan hvite eller gjøre med det.

Blir du nærvæs nok over problemer; besøk lege eller helsesøster.

skal framføre i morgen!! skal holde et papir!

Finn en måte å over inn foredraget på.

På f.eks meg selv så kan jeg neste huske alt utenat vis jeg har skrevet ned(for hånd) "tråden" over det jeg skal si blandet med stikkord, du har sikkert en metode du også, som du kanskje ikke har oppdaget enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...