Iriver Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei, Har en diskusjon i klassen. Hvilken er riktig? Skal du stå her å stirre på denne mannen? eller Skal du stå her og stirre på denne mannen? Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 http://sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/ Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Har sett, men det er jo også et adverb. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Kan ikkje begge deler brukast? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Du både står OG stirrer. Men jeg synes nå begge høres riktige ut Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er og. Da "man" gjør to ting på en gang må man binde disse sammen med og. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er og. Da "man" gjør to ting på en gang må man binde disse sammen med og. "og" er riktig, som personen over meg sier. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Enig med de to over. Man sier ikke "stå å stirre". Det skal være "og". Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Jeg slenger meg på koret. Det er "og" som er riktig. Edit: For å gjøre det mer tydelig, bøy setningen til en annen tid: "Skulle du stått og stirret på denne mannen?" Ingen grunn til at "å" plutselig skal bli til "og" fordi man bytter tid, altså er det "og" i utgangpunktet. Endret 27. oktober 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Både "stå" og "stirre" er infinitiv, ordene omtaler her samme hendelse "stå og stirre" og skal derfor bindes sammen. "Og" er korrekt. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hva hvis man har sløyfet for? Skal du stå her for å stirre? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Det er riktig slik du har skrevet. Bøyer vi den litt får vi: Jeg skulle stått der borte hele dagen. Hvorfor skulle du stått der borte? Jeg skulle stått der for å stirre på denne mannen. Endret 27. oktober 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Ser heller ut som du har tilført en "for", men da blir "å" riktig. Det blir lettere hvis vi tenker på at "og" og "å" tilhører helt forskjellige ordklasser. "Og" er en konjunksjon, og "å" er infinitivsmarkør (i grunnen ikke en klasse engang). Med andre ord: det er ikke noen "mikroskopisk detalj" som avgjør. Endret 27. oktober 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Prøvde å være litt pedagogisk og la de finne svaret selv, ved å linke til språkrådets side angående og/å, men noen trenger visst å få ting inn med teskje Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Prøvde å være litt pedagogisk og la de finne svaret selv, ved å linke til språkrådets side angående og/å, men noen trenger visst å få ting inn med teskje Når det er snakk om grammatikk er det forståeleg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå