Gå til innhold

Nytt utstyr til Canon 7D

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bestilt Canon 7D og tenker å skaffe meg noe nytt fotoutstyr i samme slengen. Men jeg er usikker på hva jeg har mest bruk for og hva jeg har mest lyst på. Foreløpig har jeg en Canon 85mm f/1.8, kit linsen til ett 350D, og en Tamron Tele Macro linse på 70-300 mm hvor autofokusen er ødelagt.

Jeg har lenge vært innom tanken på å kjøpe blits og har da sett meg ut canon sin 580 EX II. Men i det siste har jeg blitt litt usikker. Jeg har også kikket litt på canon sin 100 mm Macro objektiv, da jeg syns macro fotografering er kjempe spennende.

Jeg tar for det meste bilder av hunder, andre dyr og natur. Av og til tar jeg også av mennesker. Det hender ofte at jeg drar på hundekonkurranser hvor vi er inne i hall. Her tror jeg at jeg kan få bruk for blits.

Hva tror dere jeg kan få mest nytte av? Har dere andre anbefalinger?

EDIT: Jeg skal også være russefotograf i år, og da kommer det nok til å bli tatt mye bilder inne på fester.

Endret av Mrs.Riot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, er det populært med blits når man skal ta bilder av dyr på et dyrestevne?

For innendørsarrangementer ville jeg sett på objektiver med f/1.4 -> /f2.8 i lysstyrke, da du kommer unna med greie ISO-verdier på 7'en. Avhengig av budsjett, kan du se på Canon 17-55mm f/2.8 IS, 24-70mm f/2.8L, 70-200mm f/2.8 uten IS/mkI/mkII. Dersom du har mulighet til å gå litt fram og tilbake, kan lyssterke fastobjektiver være et godt alternativ. F.eks 50mm f/1.4, 85mm f/1.8.

Flere av disse, i tillegg til 100mm f/2.8L, vil også fungere til natur- og portrettbruk. Ta turen innom en fotobutikk og be om å få testet litt forskjellige.

Lenke til kommentar

Du har allerede rimelig lyssterk optikk i 85/1.8.

En blits vil hjelpe veldig innendørs - med blits bouncet i taket får du flott innendørsbelysning. Kan også gi mer lys selv i haller, men så belyser du halve hallen.. ;)

Tror jeg ville kikket på:

- Blits.

- Stativ.

Savner du en fungerende telezoom - vurder EF 70-300 eller EF 70-200/4. Eventuelt 70-200/4 IS - dyrere, men IS er digg.

Hvis du ikke er fornøyd med bildekvaliteten på normalzoomen kan du vurdere å oppgradere til Tamron 17-50/2.8, EF-S 17-55/2.8 - eller kanskje EF-S 15-85.

Skyter du mye vidvinkel kan du vurdere en Sigma 30/1.4 eller lignende - men en 85/1.8 som du allerede har er jo glimrende til menneskeportretter og hundebilder.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Mange gode tips i innleggene over.

Siden du sitter med kitobjektivet til 350D, så ville jeg absolutt vurdert et nytt kjøp for normalzoom.

Forslagene til Trondster er utmerkede, både Tamronobjektivet og de to Canonobjektivene han nemner er gode valg.

Når det gjelder macro så er 100 mm'en ett godt "kompromissvalg". Det spørs hvilke typer macrobilder du først og fremst kommer til å ta. Andre gode alternativ er Canon ef-s 60 mm macro som passer godt til blomstermacro, og ett annet godt alternativ er Sigma 150 mm macro, et skarpt makroobjektiv som passer godt der du må stå litt lenger fra objektet som f.eks. insektmacro.

Vedrørende telezoom, så såpørs det hvor mye "forstørring" du trenger, men canons forskjellige 70-200 er utmerkede valg. Jag har valgt f/4'en uten IS, pris er ofte avgjørende for hva man velger.

Personlig så mener jeg at en ekstern blits er ett "must" i en hver fotografs samling.

Når det gjelder lyssterke objektiv så er Trondsters anbafaling igjen utmerket, spiller pris veldig sterkt inn så er faktisk Canons "plastikfantastik"-objektiv 50 mm f/1.8 ett rimelig og greit alternativ.

Jeg er sikker på at du kommer til å føye deg inn i rekken av fornøyde 7D eiere, undertegnede inkludert, så lykke til med kameraet.

PS!! Vi har kommet med mange gode og kanskje kostbare forslag, men ofte så er budsjettet er viktig del. Jeg vil anbefale mot for mange kompromisser, der en går for langt ned i "kvalitet" for å få mest mulig raskest mulig. Jeg har selv brent meg på det. Så hvis økonomi spiller en stor rolle, ville jeg gå for det viktigeste nå og utvide samlingen med mer kvalitet etter hvert som det er mulig.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nettopp bestilt Canon 7D og tenker å skaffe meg noe nytt fotoutstyr i samme slengen. Men jeg er usikker på hva jeg har mest bruk for og hva jeg har mest lyst på. Foreløpig har jeg en Canon 85mm f/1.8, kit linsen til ett 350D, og en Tamron Tele Macro linse på 70-300 mm hvor autofokusen er ødelagt.

Jeg har lenge vært innom tanken på å kjøpe blits og har da sett meg ut canon sin 580 EX II. Men i det siste har jeg blitt litt usikker. Jeg har også kikket litt på canon sin 100 mm Macro objektiv, da jeg syns macro fotografering er kjempe spennende.

Jeg tar for det meste bilder av hunder, andre dyr og natur. Av og til tar jeg også av mennesker. Det hender ofte at jeg drar på hundekonkurranser hvor vi er inne i hall. Her tror jeg at jeg kan få bruk for blits.

Hva tror dere jeg kan få mest nytte av? Har dere andre anbefalinger?

EDIT: Jeg skal også være russefotograf i år, og da kommer det nok til å bli tatt mye bilder inne på fester.

Hei,

utifra det du skriver vil jeg anbefale Canon sin 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4 til folk og fest innendørs.

til hundegreiene har du jo et bra objektiv, og kommer du for nær kan du jo bruke 28/30.

P-E

Lenke til kommentar

85*1.6=136. f/1.8

100*1.6=160. f/2.8L IS (evt. den uten L betegnelsen da de er så-og-si identisk optisk (sjekk iso12232 [sic] tester)).

50*1.6=80 f/1.4

Så har vi alt, Marie.

Blits kan ikke anbefales på begrunnelse av hall da disse hallene er like høy som en halv blokk og ingen blits vil en gang nå opp til taket. Til vanlig bruk, ja.

Stemmer for 100mm f/2.8L IS Macro med en 580EX II flash. :rock

Lenke til kommentar

Skal du virkelig gå inn for å ta bilder av russ bør du ha en vivinkel. Busser, biler er små og trenger vidvinkel. Skal du ta utebilder på tryvan etc er det høye stabler med høytalere, samt nærbilde av russ. Da trenger du også vidvinkel. Her er det flere gode objektiv, lomboka bestemmer.

Lenke til kommentar

En blits vil hjelpe veldig innendørs - med blits bouncet i taket får du flott innendørsbelysning. Kan også gi mer lys selv i haller, men så belyser du halve hallen.. ;)

Tror jeg ville kikket på:

- Blits.

- Stativ.

Savner du en fungerende telezoom - vurder EF 70-300 eller EF 70-200/4. Eventuelt 70-200/4 IS - dyrere, men IS er digg.

Hvis du ikke er fornøyd med bildekvaliteten på normalzoomen kan du vurdere å oppgradere til Tamron 17-50/2.8, EF-S 17-55/2.8 - eller kanskje EF-S 15-85.

Skyter du mye vidvinkel kan du vurdere en Sigma 30/1.4 eller lignende - men en 85/1.8 som du allerede har er jo glimrende til menneskeportretter og hundebilder.. :)

Som Riot sier så er hallene kjempe høye under taket. Det hjelper ikke å skyte blitsen opp i taket der. Men det var mange gode tips du ga. Jeg tror jeg må sette meg ned og virkelig finne ut hva jeg trenger mest.

Det spørs hvilke typer macrobilder du først og fremst kommer til å ta.

Jeg er sikker på at du kommer til å føye deg inn i rekken av fornøyde 7D eiere, undertegnede inkludert, så lykke til med kameraet.

Jeg vet ikke helt hvilke macrobilder jeg kommer til å ta. Jeg syns alt er spennende :)

Jeg er kjempe spent på mitt nye kamera!

Skal du virkelig gå inn for å ta bilder av russ bør du ha en vivinkel. Busser, biler er små og trenger vidvinkel. Skal du ta utebilder på tryvan etc er det høye stabler med høytalere, samt nærbilde av russ. Da trenger du også vidvinkel. Her er det flere gode objektiv, lomboka bestemmer.

Jeg skal nok ikke kjøpe utstyr kun med tanke på at jeg skal ta bilder av russ. Jeg er ikke russ lenge akkurat :p Det var vell mer slik at man kunne finne noe som passet til alt sammen på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...