BakeKake Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Heisann! Går på sosialt arbeid på HiO første året, rett fra videregående, og jeg begynner å bli mektig sliten. Sånn kort fortalt sliter jeg(ironisk nok) sosialt i klassen og litt ellers, har problemer med å lese og er generelt litt utbrent og smådeppa. Nå er det ganske vanlig om høsten. Jeg er ikke helt der at jeg skal droppe ut og alt det der(da mister jeg militærutsettelsen også, så...), men jeg tenker på å ta et år på folkehøgskole fra neste høst. Greia er at jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å fullføre første studieår, hoppe ut et år og så komme tilbake til andreåret etter det? Jeg synes jo det gir mening, men jeg vil spørre før jeg begir meg ut på noe. For det andre: etter anbefaling fra økonomer tar jeg opp studielån i år selv om jeg bor hjemme og putter det på høyrentekonto til jeg flytter ut. Så lenge jeg studerer er det ikke renter på det, gjelder dette også om jeg går på folkehøgskole? Takker for svar! Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Heisann! Går på sosialt arbeid på HiO første året, rett fra videregående, og jeg begynner å bli mektig sliten. Sånn kort fortalt sliter jeg(ironisk nok) sosialt i klassen og litt ellers, har problemer med å lese og er generelt litt utbrent og smådeppa. Nå er det ganske vanlig om høsten. Jeg er ikke helt der at jeg skal droppe ut og alt det der(da mister jeg militærutsettelsen også, så...), men jeg tenker på å ta et år på folkehøgskole fra neste høst. Greia er at jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å fullføre første studieår, hoppe ut et år og så komme tilbake til andreåret etter det? Jeg synes jo det gir mening, men jeg vil spørre før jeg begir meg ut på noe. For det andre: etter anbefaling fra økonomer tar jeg opp studielån i år selv om jeg bor hjemme og putter det på høyrentekonto til jeg flytter ut. Så lenge jeg studerer er det ikke renter på det, gjelder dette også om jeg går på folkehøgskole? Takker for svar! Jeg skal ikke si noe helt sikkert - men ja, jeg er rimelig sikker på at det gjelder for folkehøgskole også. Man kan motta lån for studieår på folkehøgskole fra Lånekassen, så jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle være slik. Det aller beste er selvsagt å kontakte en saksbehandler for Lånekassen for å få et helt sikkert svar - men jeg ser ikke at det ikke skal stemme. Man kan ta et pauseår i studier, men da må du snakke med studieveileder på skolen - er ikke helt sikker på hvordan man gjør det, men det kan vedkommende informere deg om. Lenke til kommentar
BakeKake Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Tusen takk, tenker jeg skal ta en prat med de. Var mest for å sjekke om det var noe definitivt nei Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg er på folkehøgskole nå, etter et år på universitetet hvor jeg bare rota rundt og gjorde alt annet enn å studere, og jeg det løper ikke renter på studielånet mitt. Hva gjelder det å ta permisjon så skal det gå helt fint an, kontakt studieveileder og forhør deg om dokumentasjonskrav, søknadsfrister osv. Kan være greit å søke permisjon i stedet for å slutte og så begynne igjen, selv om sistnevnte nok kan være mulig. Du slipper nok en del tøv og vas, og slipper å risikere å ikke bli tatt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå