asogn Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei Lurte på om noen kunne ta en "sanity" check på denne lista. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=851230&su=E95860A8-F60E-4F84-BD6E-A80394ECCC13 Jeg tror jeg har alt jeg trenger for å bygge en PC, men er ikke helt sikker. Maskina skal brukes til gaming og multimedia (vil også stå som media server) Hvis det er noen komponenter som kan skiftes ut uten for store kostnader, så er det interessant. Cheers, Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Ville byttet ut strømforsyningen siden den har delte rails, ellers skal alt passe sammen. Har bygget et par pcr i akkurat det kabinettet og det er ganske greit, bare litt glorete de lysene i frontviftene for min smak Er typisk 2kabler ut fra strømforsyningen for hver av de 3 railsene, har du da koblet over 20a på en av de vil ikke pcn klare starte. Den har også bare 4 molex plugger, de 4 viftene i kabinetter bruker molex så allerede der er du tom for molex. ville lagt på et par hundrelapper for en skikelig hx650w som faktisk er på tilbud atm. Den har en stor delt rail så du trenger ikke tenke på fordele lasten utover flere små rails. Den er modulær så du kobler bare på de kablene du trenger, trenger du flere kabler av en type enn det som følger med åpner du en support ticket hos corsair så sender de det du vil ekstra av kabler gratis. Endret 27. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
asogn Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Må si at jeg har ikke så stor peiling på "nymotens" utstyr. Tror siste maskin jeg bygde var i 1999. Og ting har endret seg. Har nå erstatted strømforsyningen med den du anbefalte. Takk skal du ha Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Hovedforskjellen fra 1999 til i dag er vel at du kan legge på litt nuller på alt av mb/mhz samt pinnene er på hovedkort sokkelen istedenfor cpu nå btw, disken du har tatt er en enterprise utgave ment for serverbruk 24/7. av disker ment for privatbruk får du f.eks Denne som er 500gb større og 200kr billigere. Endret 27. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 De fleste hjemmepc brukerene ville greid seg med Windows 7 Home Premium, sjekk at du ikke trenger ekstra funksjoner som melde pc inn i domene, Bitlocker osv. Ellers synes jeg du har brukt litt mye på kabinett og litt for lite på hva som faktisk gir utslag på ytelsen, CPU og skjermkort. Skal bestille denne til broderen om ikke altfor lenge, bør være noe og ta en titt på: PCen yter rent over fjøla langt bedre i spesielt spill enn det oppsettet du har satt sammen. Spør vist du lurer på noe. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det blir jo et litt lite kabinett igjen. Akkurat kabinett har jeg aldri sett poenget skulle gå ned i størrelse/kvalitet for 200-300kr spart når det er noe som varer i årevis og gjerne neste 2-3pcne dine. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det blir jo et litt lite kabinett igjen. Akkurat kabinett har jeg aldri sett poenget skulle gå ned i størrelse/kvalitet for 200-300kr spart når det er noe som varer i årevis og gjerne neste 2-3pcne dine. Lite og lite, du får strengt talt plass til hvilket som helst skjermkort på markedet i det kabinettet. Cooler Master er ikke akkuratt kjent for så altfor dårlig kvalitet, og jeg personlig opplever sjeldent at noen går i stykker på et kabinett som står rett opp og ned på gulvet til nesten en hver tid, vett ikke med deg? Er trådstarter av den typen som bruker kabinettet som en fotball bør han vel kanskje gå for et aluminium only kabinett, som f.eks. Lian Li. Skulle trådstarter ønske et litt større kabinett ville jeg sitt på: http://www.dustinhome.no/pd_5010375743.aspx Husk og fjern viftene fra handlekurven i så tilfellet, da disse er unødvendige. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Tror ikke jeg ville brukt Lian Li kasse som fotball, de tåler ikke så jævla mye som du skulle tro. Selve festemekanismen for sidedøren starter ofte bli litt løs etter 50ish ganger skru opp pcn som er skuffende for kabinetter til 1500-3000kr :/ Selve skruen for sidedøren er ikke topp kvalitet heller, min starter bli såpass rund at jeg må bruke tang for og skru opp om jeg tighter den for mye siden skrujern funker dårlig. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Doble RAM'en, bytt ut harddisken med en Samsung spinpoint F3 (the best, Jerry - the best!) og vurder Fractal Design Define R3 kabinett. Lenke til kommentar
asogn Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 hadde det litt travelt siden hovedmaskina mi gikk føyken i går. Så har nå bestillt basert på mitt opprinnelige forslag men med endret powersupply. Og det høres bra ut at disken var av server type. Maskina vil gå 24/7/365. Grunnen til at jeg tok Ultimate istedenfor home premium var kun fordi engelsk versjon av ultimate hadde samme pris som norsk versjon av home premium. Og jeg foretrekker engelsk versjon. RAM vil antageligvis bli økt senere. Må se litt på om jeg kan få igang hovedmaskina mi igjen. Hvis jeg kan det, så vil den bli plassert i kjelleren og mesteparten av server oppga vene vil bli kjørt der. Da trenger jeg antageligvis ikke mer RAM riktig ennå. Hvis jeg ikke kan få den istand igjen, så blir det mer RAM (og har IKKE tenkt å fikse den før ny maskin er oppe og går. Dette var en perfekt mulighet for å overtale fruen til at jeg måtte kjøpe ny maskin :-) Lenke til kommentar
asogn Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Da fikk jeg delene. Det er noen år siden jeg satte sammen en maskin. Og nå klør jeg meg i hodet. Jeg fikk med meg en Corsair HX650w PSU sammen med Antec nine houndred. Og med PSU'en fikk jeg en haug med kabler. Og der starter problemet mitt. Det ser ut som om de nye PSU'ene er ment å seriekoble alle enhetene. Jeg fant en kabel som passet på HD'en og DVD'en. I enden av denne er det en "liten" flat kontakt (men ikke så liten at den går på hovedkortet). Jeg finner ingen overgang til denne. Når det gjelder alle 3 viftene, så finner jeg ingen kabler som jeg kan bruke i det hele tatt. Så det eneste jeg får til, er å koble til hovedkortet og grafikk kortet Noen som kan hjelpe? Eventuelt noen som kan henvise til mer info om PSUer (som er nyttige) Eventuelt henvise til et forum som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Da fikk jeg delene. Det er noen år siden jeg satte sammen en maskin. Og nå klør jeg meg i hodet. Jeg fikk med meg en Corsair HX650w PSU sammen med Antec nine houndred. Og med PSU'en fikk jeg en haug med kabler. Og der starter problemet mitt. Det ser ut som om de nye PSU'ene er ment å seriekoble alle enhetene. Jeg fant en kabel som passet på HD'en og DVD'en. I enden av denne er det en "liten" flat kontakt (men ikke så liten at den går på hovedkortet). Jeg finner ingen overgang til denne. Når det gjelder alle 3 viftene, så finner jeg ingen kabler som jeg kan bruke i det hele tatt. Så det eneste jeg får til, er å koble til hovedkortet og grafikk kortet Noen som kan hjelpe? Eventuelt noen som kan henvise til mer info om PSUer (som er nyttige) Eventuelt henvise til et forum som kan hjelpe? Disse kablene skal på harddisker og dvd-brenner kun: Skjermkort (høyst sannsynlig skal du bare bruke den store på ditt skjermkort): Hovedkort skal ha 2, en til generell strøm og en til CPU: Så til viftene. Ser kabelene slik ut: Eller slik ut: Den første kan du feste rett på hovedkortet slik: Den andre skal det være kabler til på strømforsyningen. Bildene kan avvike litt men gir en grei pekepinn. Tviler på at noe som er på den kabelen med strøm til harddisk og optisk drev har noe som helst på hovedkortet og gjøre, den pluggen som er til overs skal nok ikke brukes. Endret 29. oktober 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
asogn Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk skal du ha....... .... og hvis jeg hadde hatt litt bedre lys, så hadde jeg sett de 5 flate kontaktene på PSU'en og ikke bare de 2 8 pins kontaktene... Og jeg hadde sett at viftekontaktene var av den vendbare typen, så når jeg snudde dem, så passet dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå