Gå til innhold

Virker australsk Dell Streak i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt å skaffe meg en Dell Streak i Australia i januar, men har sett at spesifikasjonene er litt forskjellige fra land til land med hensyn til nettverksbånd.

Her er den australske modellens nettverkspecs:

UMTS 2100 / 1900 / 900 MHz

GSM / EDGE 2100/1900/900 MHz

HSDPA / HSUPA:HSDPA 7.2 Mbps / HSUPA 5.76 Mbps

Kommer denne til å fungere ordentlig i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

UMTS 2100 / 1900 / 900 MHz

GSM / EDGE 2100/1900/900 MHz

HSDPA / HSUPA:HSDPA 7.2 Mbps / HSUPA 5.76 Mbps

Et betinget ja, forutsatt at den ikke er operatørlåst. Jeg ser at den mangler støtte for GSM1800, men så lenge du er innenfor UMTS2100 skulle du få ok datahastigheter. Tar et lite forbehold, for jeg husker ikke i farta om 2100 MHz er UMTS-frekvensen i Norge, men jeg er rimelig sikker på det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar! :)

Dette lover bra. Netcom og Telenor bruker 2100 mhz men jeg er usikker på hvilke geografiske områder den frekvensen dekker. Tror det er Oslo i alle fall.

Jeg skjønner ikke helt dette med frekvensene. Betyr det at noen områder bare bruker 1800 mhz i Norge og at om jeg er i et slikt område, jeg ikke får dekning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bare litt kjapt om frekvenser:

GSM 900. Dette er den opprinnelige GSM-frekvensen. Den har lang rekkevidde men lave datahastigheter, kanskje max 200 kb/s. Når operatørene sier at de dekker så og så mange prosent av landarealet, så er det pga dekning med denne frekvensen.

GSM 1800. Datahastigheten er den samme. Rekkevidden er kortere enn for GSM 900, og dette frekvensbåndet brukes, tror jeg, primært for å få økt kapasitet i tettbygde strøk. Jeg tror det har liten betydning for deg at Streak'en ikke støtter GSM 1800, siden du har støtte for...

UMTS 2100. Her oppnår du de største datahastighetene, og det er her utbyggingen skjer for fullt. Der hvor man tidligere hang på 1800-dekning på 900-senderne, henger man idag på 2100 på 900-senderne.

Alle tre utbyggerne bygger idag rene 2100-siter for å få økt kapasitet og flatedekning. Men hvem som har best 2100-dekning er en diskusjon jeg ikke vil delta i. 2100 er uansett et nett som bygges for å gi best mulig flatedekning, kanskje også utover 1800-nettet. Min teori er at den som dekker størst flate med 2100 også vinner kundene. Jeg ser av dekningskartet til NetCom at de allerede dekker ganske store arealer, også utenfor bysentraene, og at det er 2100-dekning de prioriterer. Tipper at det samme er tilfellet med Telenor og Mobile Norway.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Fantasktisk! Tusen, tusen takk for noe veldig nyttig informasjon. Da er det avgjort (hvis jeg kan få det uten operatørlås). Jeg kjøper den :))

Bare et siste kort sporsmål om Netcoms dekningskart. Hvordan så du 2100 mhz dekning? Er det Turbo 3G?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Fantasktisk! Tusen, tusen takk for noe veldig nyttig informasjon. Da er det avgjort (hvis jeg kan få det uten operatørlås). Jeg kjøper den :))

Bare et siste kort sporsmål om Netcoms dekningskart. Hvordan så du 2100 mhz dekning? Er det Turbo 3G?

Du går inn på dekningskartet deres og velger tjeneste "DATA", og velger deretter bort 4G og GPRS/EDGE. Da står du igjen med Turbo-3G, som altså sendes på 2100 MHZ-båndet. De har ikke vanlig 3G, de oppgraderte seg bort fra det for leeenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...