Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan komme igang med trening?

Primer4

Anbefalte innlegg

Har iløpet av det siste ettogetthalvåret etter at jeg flyttet til en annen landsdel siget dypere og dypere i sofaen/kontorstolen og har samtidlig drukket mer og mer cola, spist mer kjeks etcetera.

Nå har det gått så langt at den eneste tiden jeg beveger på meg (nok til at jeg blir nogenlunde sliten) er i gymmen og i verkstedet på skola.

Bortsett fra downhill sykkling/snowboard har jeg vært en ganske habil terrengsykklist og har en ganske fin lysløype 5 min fra hvor jeg bor, men og få ræva opp og bort fra xboxen/pcn er en annen sak.

Iløpet av denne tiden har jeg blandt annet gått opp fra 65kilo til 85kilo på badederomsvekta, merket tydelige forandringer i energi, osv.

Har lyst til og begynne trene styrke men blir demotivert med en gang jeg ikke klarer det jeg gjorde i tiende dvs. 33 armhevninger, 50kg i benken, 75 i knebøy og 5 pull-ups med håndleddene vendt forover

Prøvde diverse i egentreningen i gymmen før høstferien

15 armhevninger, 45 maks i benk (men klarte bare 2 :O ) klarte 4x60 kilo knebøy og 3 pull-ups

Når det gjelder utholdenhet klarer jeg og jogge i ca. 7min før hjertebanken og melkesyra kommer.

Grunnen til at jeg lager den tråden her er fordi jeg føler det sånn at noe må gjøres snart da (av en eller annen grunn) xbox 360, cs, junkfood og cola ikke funker?, og det at jeg har lyst til og få litt mer ut av downhill-sesongen til neste år.

Har noen vært i samme situasjon?, føler at om jeg ikke gjør noe nå blir det plutselig for sent.

er foresten 17 år gammel og 178 høy :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta å tenk på hvordan du kommer til å se ut om 5 år, om du fortsetter som nå.

Søk litt på hvor mye positivt som kommer fra trening

Forstå at det kommer til å ta tid å bygge styrke/muskler

Innse at du må starte på scratch, og at du helst skal droppe all junkfood fremover.

Få litt fart på sakene og start med proteinpulver

Gå og tren, kjenn hvor deilig kroppen kjennes etter en hard økt.

Sett deg skikkelig inn i trening; treningsforum og iform.no er et fint sted å starte.

Se deg selv i speilet og gi deg selv en skjennepreken...

Du er svakere enn de fleste jentene på din alder, gå og tren!

PM meg om du lurer på noe..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for oppløftende kommentar, Verste av allt er at jeg har ett helt jævlig konkuranseinnstinkt, men så føler jeg meg som en smålubben gelepudding :roll:

Vet jeg burde gi han i speilet en skjennepreken men han ser så pålitelig og go ut, skal jo ikke skjenne ut goglunjtn neida, går og legger meg nå.

Lenke til kommentar

Du har vell ikke noen kompiser du kan dra med deg på desse intressene dine da?

Alt blir fort litt lettere når du blir pusha på :)

Er det jeg ikke har, her driver man med bil, fotball, gaming eller jakt og det er det :p

Men, har kjøpt inn litt komponenter til en sti/trenings-sykkel samt pannebånd og sporta-pro headset, så trenger jeg bare vintersykkelsko og vinterjoggesko før jeg er tom for unskyldninger når det gjelder utstyr, har lyst til og begynne på treningstudio og, og har sett meg ut en som skal tynes til han blir med om han vil eller ikke. :p

Lenke til kommentar

Du føler helt rett - hva trenger du oss til! ;).

Selg Xboxen og gi deg selv en kvote for junkfood+cola (f.eks: helg=lov, ukedager=not).

Inspirasjon er ekstremt viktig - er det noen form for trening du har lyst til å prøve - som du aldri har prøvd før? Manglende utstyr er - som du er inne på - bare en dårlig unnskyldning.

Glem hva du gjorde i 10. - du kan ikke trylle. Når jeg sluttet ungdomsskolen gjorde jeg 60+ situps i skråbenk - noe jeg bare kan drømme om idag, selv om jeg er i mitt livs form.

Konkurranseinnstinkt er veldig bra, så det beste er å finne en kompis som er i samme situasjon og forklar at han ser forjævlig ut han også ;). La det gå sport i å piske hverandre hvis det er nødvendig.

Selv startet jeg opp med landeveissykling igjen etter maaaange års forfall (god mat/drikke, stillesittende jobb osv) - og den største motivasjonen min er at jeg logger all trening med gps og pulsmåler. Ellers tenker jeg vel at damene kan like at jeg er i grei form og har bra utholdenhet ;).

Lykke til!

Lenke til kommentar

(klippetbort gode kommentarer)

(klippetbort flere gode kommentarer)

Dette kan du da ikke mene... proteinpulver er ikke noe vidundermiddel som gir muskler. I hans situasjon vil det bli til fett før han har satt fra seg glasset.

Proteinpulver er fint når man ikke har nok naturlige kilder til protein i kostholdet, men man skal trene ganske aktivt for å ha nytte av det.

Lenke til kommentar

(klippetbort gode kommentarer)

(klippetbort flere gode kommentarer)

Dette kan du da ikke mene... proteinpulver er ikke noe vidundermiddel som gir muskler. I hans situasjon vil det bli til fett før han har satt fra seg glasset.

Proteinpulver er fint når man ikke har nok naturlige kilder til protein i kostholdet, men man skal trene ganske aktivt for å ha nytte av det.

Nå er jeg alt for lat til å finne frem kilder, men proteiner må til for å forbrenne fett, og de bygger musklene dine. Desto større muskler du får, desto mer fett og kalorier vil de forbrenne. Med tanke på at du minimum bør få i deg 100g med proteiner på daglig basis, så har ihvertfall jeg funnet ut som student, at det er nærmest umulig, og utrolig slitsomt å lage nok mat til å nå dette minimums kravet. Vil du bli som hulken, så er det ca 220-300g om dagen. Det blir en del kylling og tunfisk..

Lenke til kommentar

Jeg tror du må finne kildene dine - for WHO anslår kvinners daglige proteinbehov til å være ca. 29 gram, og for menn ca. 37 gram. Det er ikke komplisert å få i seg minstemålet, bare se her for litt info: http://www.kostogtrening.no/page22.php

Dersom OP dytter på med proteindrikk, så blir det ikke muskler - men mer fett av det.

Jeg trener ganske aktivt, og når jeg spiser normalt får jeg stort sett nok proteiner i mitt normale kosthold. Men - det er ikke alltid praktisk å lade en laksebiff etter trening kl 9 om kvelden, og i slike tilfeller så tar jeg gjerne en shake.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må finne kildene dine - for WHO anslår kvinners daglige proteinbehov til å være ca. 29 gram, og for menn ca. 37 gram. Det er ikke komplisert å få i seg minstemålet, bare se her for litt info: http://www.kostogtrening.no/page22.php

Dersom OP dytter på med proteindrikk, så blir det ikke muskler - men mer fett av det.

Jeg trener ganske aktivt, og når jeg spiser normalt får jeg stort sett nok proteiner i mitt normale kosthold. Men - det er ikke alltid praktisk å lade en laksebiff etter trening kl 9 om kvelden, og i slike tilfeller så tar jeg gjerne en shake.

37g til en som ikke driver med fysisk aktivitet, flott at du velger se bort ifra at OP skal begynne trene, og derfor kommer til trenge MYE mer enn hva "WHO" sier at barna i Afrika trenger.

Nå vet jeg verken hvordan du ser ut, hva du trener, eller hva du egentlig kan om kosthold og ernæring, men om du mener 37g med proteiner er nok, så forstår jeg at du fint klarer det. Resten av det du sier er rett og slett bare vås, spar oss alle ved at du slutter å poste her.

Lenke til kommentar

37g til en som ikke driver med fysisk aktivitet, flott at du velger se bort ifra at OP skal begynne trene, og derfor kommer til trenge MYE mer enn hva "WHO" sier at barna i Afrika trenger.

Nå vet jeg verken hvordan du ser ut, hva du trener, eller hva du egentlig kan om kosthold og ernæring, men om du mener 37g med proteiner er nok, så forstår jeg at du fint klarer det. Resten av det du sier er rett og slett bare vås, spar oss alle ved at du slutter å poste her.

Å ja - selvfølgelig, det er du som er orakeldiktatoren her - du må virkelig unnskylde!

Jeg er syklist som også løper litt og trener styrke på vinterhalvåret. Ca. 230-240t blir det i året, og jeg dasser ikke rundt på sats i to timer for å slå ihjel tid.

Jeg vet hverken hvordan du ser ut, hva du trener, eller hva du egentlig kan om kosthold og ernæring, men du mener altså at 100g proteiner er viktig for en som veier 20kg mer enn han ønsker og sliter med motivasjonen.

Jeg har en bedre ide, hvorfor kan han ikke bare bli sittende - bare fyre på med la oss si 200g proteiner om dagen slik at det blir mye muskler som kan forbrenne alt fettet.

Men nå skal du få plassen din tilbake :)

Lenke til kommentar

Å ja - selvfølgelig, det er du som er orakeldiktatoren her - du må virkelig unnskylde!

Jeg er syklist som også løper litt og trener styrke på vinterhalvåret. Ca. 230-240t blir det i året, og jeg dasser ikke rundt på sats i to timer for å slå ihjel tid.

Jeg vet hverken hvordan du ser ut, hva du trener, eller hva du egentlig kan om kosthold og ernæring, men du mener altså at 100g proteiner er viktig for en som veier 20kg mer enn han ønsker og sliter med motivasjonen.

Jeg har en bedre ide, hvorfor kan han ikke bare bli sittende - bare fyre på med la oss si 200g proteiner om dagen slik at det blir mye muskler som kan forbrenne alt fettet.

Men nå skal du få plassen din tilbake :)

Kan du være så snill og sitere på der jeg sier at proteiner blir til muskler uten trening? Jeg forventer virkelig at både du og OP forstår at for å bygge muskler, så må du trene. Du er virkelig her bare for å kverulere, og enten så spiller du dum, eller så har du virkelig nedsatte evner.

Lenke til kommentar

Ehem, ok

Tilbake til topic

Har uansett trappet ned på colaen, (1 boks dagen nå, fra 3-4)

Prøver samtidig spise bedre.

Tok min første noenlunde ordentlige treningsøkt på (lenge) torsdag med 5x5 med 55kg knebøy, 5x5 40kg benkpress, 3x15 armhevninger og 3x20 situps, hadde ikke noe plan på forhånd så det blei litt som så.

Det at jeg følte meg heelt ødelagdt etterpå hjalp uansett en god del på motivasjonen.

Ellers så kan jeg nevne at poenget her ikke er å gå ned i vekt, fornøyd med den, men hadde jo ikke gjort noe og vært litt kvassere i kantene :roll:

Har lyst til og trene både utholdenhet og styrke, helst 4 dager uken.

Kan jeg ha ett opplegg som går 2 dager i uka på styrke og ett seperat som går på utholdenhet eller er det best å tvinne de sammen?

Proteinpulver blir kurrant når jeg begynner komme inn i treninga, bor forøvrig rett ved svenskegrensa så billig blir det og :cool: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...