DNA Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Nå er jeg meget forbanna. For noen dager siden sluttet PC å virke. Da jeg spilte et spill så crasbet PC helt og jeg kom ikke videre enn windows loading logo etter oppstart. Jeg var ganske sikker på at det var skjermkortet det var noe galt med. Etter å ha sendt inn PC for at nettbutikken jeg kjøpte fra skulle se på den så fant jeg ut at jeg hadde rett. Jeg fikk da en melding om at jeg hadde brukt PC min galt osv. At jeg hadde skyld i at skjermkoret mitt ikke fungerte noe som er helt feil. Skjermkortet hadde blitt ødelagt av støv inne i PC. Det jeg stusser på er faktisk det at det i det hele tatt kunne komme så mye støv der inne, noe jeg trodde en vifte skulle klare å holde borte. Jeg har ikke brukt PC min på noen som slags annen måte enn det som er normalt og har aldri hatt noe problem med datamaskiner jeg har hatt tidligere. Sånn som jeg ser det er det nesten som at de forventer at jeg skal åpne opp selveste datamaskinen for å ta ut støv, noe som ikke er vanlig? De sier at de kan putte inn et nytt skjermkort, men at jeg må betale for skjermkortet selv noe som jeg synes er litt i grenseland. Jeg har rett og slett reklamasjonsrett og har ikke brukt PC på uaktsom måte. Har jeg rett til et nytt gratis skjermkort til samme pris/klasse eller er det en tapt sak? Endret 26. oktober 2010 av DNA Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg må si at jeg ikke har så veldig peiling på garantisaker og lignende, men jeg synes at unnskyldningen med at du har brukt skjermkortet feil ved at det var bosatt hybelkaniner der inne var temmelig tynn.. Enkelte komponenter er ekstra følsomme og utsatte enn andre ting, så jeg regner med at i ditt tilfelle så kan støvet de skylder på ha forårsaket overoppheting på skjermkortet som har gjort at det kuttet ut? Jeg mener du har en garantisak, men det er nå min mening. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Her er selve mailen: Hei Vi har kikket på maskinen din. Maskinen bærer kraftig preg av manglende vedlikehold, maskinen er full av støv noe som ikke er bra for maskinen i det hele tatt. Skjermkortets kjøler og vifte har masse støv i seg og det er det som har gjort at kortet har blitt ødelagt. Skal du ha byttet skjermkortet, må du selv betale for dette. Vi kan i teorien sette inn det kortet som du selv velger. Bare si hvilket skjermkort du ønsker, så monterer vi dette for deg. Vi har testet harddisken din og minnebrikkene uten å finne feil. Dersom det finnes flere feil på maskinen din som kan spores tilbake til manglende vedlikehold, vil dette utgå på garantien/reklamasjonen. Vi kommer også til å foreta en rengjøring av maskinen, da det overhode ikke er forsvarlig at bruke en maskin som ser slik ut inni. Støv kan lagre statisk elektrisitet og kortslutte deler i maskinen. Fra mailen i seg selv høres det nesten ut om at jeg har voldtatt PC'n, men jeg har ikke gjort noe uvanlig. Så hvis PC har klart å fylle seg opp med så mye støv ved vanlig bruk så burde vel det være en defekt aka en garantisak? Jeg har ikke noe uvanlig støvete hus. En vaskedame vasker igjennom huset nøye en dag i uken så støv er ikke noe det forkommer mye av her i huset. Endret 26. oktober 2010 av DNA Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Da hadde jeg bedt verkstedet dokumentere dette, da med bilder. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hei! Hvis du åpner kabinettet og støvsuger det ryker garantien ergo du har ingen mulighet til å forhindre en oppsamling av støvet på noen måte. Ergo er det datamaskinens lydkort/komposisjon som ikke er optimal. Jeg kan ikke si det sikkert da jeg ikke aner hvilken butikk det gjelder, hvilken gjelder det? Men generelt gjelder den regelen. Da hadde jeg bedt verkstedet dokumentere dette, da med bilder. Det er vell heller liten vits i dette. Da selvom det ikke er støv der så har DNA fortsatt rett på erstatning, det åpner også for at det blir vanskeligere å få erstatning for da er det noe annet som har forårsaket problemet tenker det som jobber der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvis du åpner kabinettet og støvsuger det ryker garantien ergo du har ingen mulighet til å forhindre en oppsamling av støvet på noen måte. Kan jeg spørre hvor du har fått det fra? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Det er Netshop. Jeg får se hva de svarer på mailen, får vel ikke svar før i morgen. Jeg skal få et nytt skjermkort av dem gratis eller så tar jeg saken opp ovenfor forbrukerrådet eller lignende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg synes nå ikke dette er så svart-hvitt som du skal ha det til. Skal ikke rakettforskning til for å forstå at et skjermkort blir overopphetet dersom kjølevifta er full av støv, og selvfølgelig kan det bli ødelagt av dette. Dersom det faktisk er tilfelle, så har skjermkortet heller ingen mangel. Nå må imidlertid Netshop kunne dokumentere dette. Hvor gammel er forresten PCen? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) PC er ca. 2 år gammel. Selv min gamle PC som er VELDIG gammel, ca. 8 år eller mer fungerer utmerket og jeg har ikke hatt noe problemer med den. Hva så om det var mye støv inne i PC? Skal det være min skyld at PC har tiltrukket seg forferdelig mye støv? Det skal ikke forekomme at en PC som har blitt brukt under vanlige omstendigheter blir ødelagt av for mye støv. Hvis dette forekommer er det ihvertfall ikke brukeren sin skyld. Jeg har ikke gjort noe som kan fremheve støvsamling inne i PC. Endret 26. oktober 2010 av DNA Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Slik jeg ser på det som databruker så er rens av datamaskin helt vanlig vedlikehold. Jeg ser på det på samme måte som f.eks motorvask på en bil. Enkelte produsenter har garanti-forsegling på kabinettet, men reklamasjonsrettighetene dine forsvinner ikke selv om garanti-forseglingen er brutt. OBS: Støvsuger er ikke et godt verktøy for å rengjøre en datamaskin. Les f.eks http://www.klikk.no/teknologi/data/article454651.ece Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvis du åpner kabinettet og støvsuger det ryker garantien ergo du har ingen mulighet til å forhindre en oppsamling av støvet på noen måte. Kan jeg spørre hvor du har fått det fra? Komplett kundeservice. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Garanti er noe du får fra produsent. Dette er ikke noe lovfestet. Hva kriterie produsent setter er helt opp til de selv. Om de sier at garanti bortfaller om du får en stripe på kabinettet, ja da kan de faktisk gjøre dette. Men reklamasjon er lovfestet. Denne er 5 år på PC. Men selv om du har reklamasjonsrett på en vare så betyr ikke dette at du ikke skal gjennomføre normal vedlikehold. Endret 27. oktober 2010 av Flodec Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 la oss ikke blanda garanti og reklamasjon. uansett så ja du som eier av maskinen er ansvarlig for vedlikehold av den, hvordan du velger å gjøre dette vedlikeholdet er jo opp til deg, du kan gjøre det selv med trykkluft på boks eller levere den til et servicesenter/verksted som gjør det for deg. du mister ikke reklamasjonsretten av å gjøre dette. og nei vifta er ikke dimensjonert for å holde støv borte den er dimensjonert for å sirkulere luft. og ja det samler seg støv i kjøleribber og vifter på alle maskiner. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 De fleste datamaskiner har filtre ved luftinntakene (rett foran viften(e) i front av maskinen, vanligvis). Det må i det minste forventes av kjøper tar disse ut av maskinen, vasker og tørker de før de settes inn igjen. På de fleste nyere maskiner har man veldig enkel tilgang til disse filtrene uten å måtte åpne kabinettet. Gjør man ikke det, har man forsømt det normale vedlikeholdet som det er vanlig at man utfører på datamaskiner. Blir disse filtrene tettet igjen av støv, må luften komme inn andre steder. Det er tross alt vifter som blåser luft ut også, og da må luften komme inn et eller annet sted. Disse andre stedene har ikke nødvendigvis filtre, og da trekkes det inn støv. Og selv om du tror du har et nær støvfritt hus... tro meg... det har du absolutt ikke. Det er mye støv i luften selv i hus som vaskes hver dag. At din gamle PC ikke har samme problemet, har absolutt ingenting å si i denne saken. Kanskje du har vært heldig med din gamle og/eller uheldig med din nye, men manglende vedlikehold er uansett en grunn for at garanti og reklamasjonsretten kan falle bort. Viftene er heller ikke der for å blåse vekk støv, de er der for å kjøle ned. Men som andre sier; Netshop er pliktig til å sende deg bildebevis på støvoppsamlingen, og du behøver ikke godta avslaget før de har gjort dette. Og hvis maskinen din kanskje mangler filtre ved de normale luftinntakene, så kan man argumentere med at PC'en er laget på en slik måte at den trekker inn unormalt mye støv. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg har nå bestilt ett nytt skjermkort GTX 470 fra Komplett (mye bedre nettbutikk). Faren min var å hentet PC siden de valgte å ikke sende PC tilbake (som de egentlig lovte å gjøre), han henter PC som er innpakket så han ser ikke hvilken det er. Gjett hva de soppene klarer å gjøre? De har gitt meg feil PC. Da PC var hjemme og jeg tok opp innpakkningen var det en gammel HP PC istedet. Makan til kundeservice og screwups skal man lete lenge etter. Er nesten så jeg får lyst til å ta med en lighter og litt gasolin og gjøre ferdig "unfinished business". Hvis PC min er hjemme hos noen andre og de bruker PC min nå så får jeg lyst til å kreve en helt ny PC eller pengene tilbake. Endret 29. oktober 2010 av DNA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Jeg fikk PC tilbake uten at de hadde gjort noe annet enn å rense den. (...) Hvis PC min er hjemme hos noen andre og de bruker PC min nå så får jeg lyst til å kreve en helt ny PC eller pengene tilbake. Først skriver du at du har fått PC'en tilbake og så skriver du at du ikke har fått den tilbake. Lukter litt rart av det innlegget... Endret 29. oktober 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
DNA Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) Det jeg skrev var at jeg i teorien har fått tilbake PC, altså det var det som var meningen at jeg skulle få den tilbake. Jeg ser nå at det kan se litt missvisende ut og jeg har tatt bort første settning så nå skal vel innlegget gi mer mening. Altså, faren min dro for å hente PC'n. Da han kom hjem med PC'n så var det altså ikke min PC jeg hadde fått, men noen andre sin gammel HP maskin istedet. Jeg synes dette kom veldig klart frem i innlegget mitt for å være ærlig. Endret 29. oktober 2010 av DNA Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 De fleste datamaskiner har filtre ved luftinntakene (rett foran viften(e) i front av maskinen, vanligvis). Det må i det minste forventes av kjøper tar disse ut av maskinen, vasker og tørker de før de settes inn igjen. På de fleste nyere maskiner har man veldig enkel tilgang til disse filtrene uten å måtte åpne kabinettet. Gjør man ikke det, har man forsømt det normale vedlikeholdet som det er vanlig at man utfører på datamaskiner. Blir disse filtrene tettet igjen av støv, må luften komme inn andre steder. Det er tross alt vifter som blåser luft ut også, og da må luften komme inn et eller annet sted. Disse andre stedene har ikke nødvendigvis filtre, og da trekkes det inn støv. Og selv om du tror du har et nær støvfritt hus... tro meg... det har du absolutt ikke. Det er mye støv i luften selv i hus som vaskes hver dag. At din gamle PC ikke har samme problemet, har absolutt ingenting å si i denne saken. Kanskje du har vært heldig med din gamle og/eller uheldig med din nye, men manglende vedlikehold er uansett en grunn for at garanti og reklamasjonsretten kan falle bort. Viftene er heller ikke der for å blåse vekk støv, de er der for å kjøle ned. Men som andre sier; Netshop er pliktig til å sende deg bildebevis på støvoppsamlingen, og du behøver ikke godta avslaget før de har gjort dette. Og hvis maskinen din kanskje mangler filtre ved de normale luftinntakene, så kan man argumentere med at PC'en er laget på en slik måte at den trekker inn unormalt mye støv. Jeg tror vi skal være nokså forsiktig som over gjennomsnittet datainteresserte å si at "det er normalt å rense maskinen, vaske etc", for jeg har en sterk mistanke at hvis du plukker 100 gjennomsnittlige mennesker og spør når de siste gjorde noe av dette, vil neppe majoriteten forstå/si ja til spørsmålet. Poenget er dermed; tillegge egenskaper en over gjennomsnittet person har til et normalt sinding menneske er neppe et godt utgangspunkt for diskusjon. Når det er sagt ville det virke for en normal person, at hvis produsenten sier at du IKKE kan åpne kabinettet, for da ryker garantien, så ville det normalt for gjennomsnittspersonen fremstå som rimelig at reklamasjonen også forsvant (selv om vi her inne kjenner forskjellen, tviler jeg sterkt på at de ukjent med lovverket, og annet enn forhandlerpreik gjør det i stor grad), og dermed henvise til at "produsenten sier". Slik jeg ser det ville det hatt formodningen mot seg å forvente at alle er kjent med det. Jeg personlig gjør det - men jeg er også over gjennomsnittet kjent med datamaskinen, mens faren min ikke aner bæret om tilsvarende. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Jeg tror vi skal være nokså forsiktig som over gjennomsnittet datainteresserte å si at "det er normalt å rense maskinen, vaske etc", for jeg har en sterk mistanke at hvis du plukker 100 gjennomsnittlige mennesker og spør når de siste gjorde noe av dette, vil neppe majoriteten forstå/si ja til spørsmålet. Poenget er dermed; tillegge egenskaper en over gjennomsnittet person har til et normalt sinding menneske er neppe et godt utgangspunkt for diskusjon. Vil ikke si at det verken er unormalt eller drøyt å forvente at en eier av en datamaskin vasker filtrene foran luftinntaket på jevnlig basis. Går vaskemaskinen din i stykker fordi du ikke har renset filteret på den, går ikke den reparasjonen på garanti eller reklamasjon, og det er noe ikke bare jeg, men også min mor og bestemor gjør jevnlig. Som sagt så sitter disse filtrene på en datamaskin stort sett lett tigjengelig, uten at man må åpne kabinettet. Har ihvertfall vært sånn på alle kabinetter jeg har vært borte i. Er stort sett mye lettere enn å rense filteret på vaskemaskinen. Gjør man ikke dette minimumet av innsats, så risikerer man at filtrene blir tette, maskinen må dra luft inn fra steder uten filter, og vips har du masse støv på alle komponentene i løpet av kort tid. Og på laptoper er det bare å ha trykkluft på boks, og blåse inn i luftinntakene fra tid til annen. Har gjort det når maskiner har begynt å kjøre viften unormalt mye, og det har alltid bedret seg betraktelig etterpå. Endret 30. oktober 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Vanlig folkeskikk at du rensker en gjenstand før det sendes det inn på rep. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå