Gentlemanful Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 har et par spm jeg ikke finner ut, har søkt litt på google osv, men finner ingenting. 1.Hvordan kan man vite at en gjærdeig er ferdig? 2.hvordan kan man vite at en gjærdeig er ferdig hevet? 3. hordan vil du oppbevare gærbakst for kortere/lengre tid. takk for svar. -gentlemanful Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 1. Ferdig? Det gjæres jo hele tiden, og vil ikke bli ferdig. 2. Dobbel størrelse pleier å være en fin indikator. 3. Oppbevar i fryseren. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Det er ingen 100% fasit på når en deig er ferdig. Mange faktorer spiller inn: Hvilken type gjær bruker du, hvor mye gjær, hva du har sammen med gjæren, hvor deigen er plassert osv osv. Gjæren er også i live og danner CO2 helt til du kjører deigen i ovnen og deigen når ca. 50 grader. Lager jeg deig som skal oppbevares halvsteiker jeg den alltid før den får avkjøle seg og går rett i frysen. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 1: Du kan ikke si når den er ferdig men når den er ca dobbelt så stor så kan du regne med at den er ferdig. 2: En gjærbakst kan lagres over lengere til i f eks ett kjøleskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå