Gå til innhold

Billedkunst: Kjøpe fine malerier i Oslo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Se om kunststudenter har utstilling, enten ved Kunstakademiet eller evt. privatskoler eller Kunst og Designlinjen ved Høgskolen i Oslo - det finnes mye vakkert laget av studenter, og hvis du sier at du er interessert i å kjøpe skal det ikke mange pengene til før du har fått kjøpt deg et bilde! Studenter er som regel ikke særlig kresne på slikt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sjekk ut Listen (liten katalog med overskit over utstillinger i Oslo, finnes på de fleste museer i Oslo) og besøk utstillingene selv- Kan være litt dyrt iforhold til lommeboken(kjenner ikke din), men har du kan være heldig/dyktig og finne noe som både passer i hjemmet ditt og kan selges mangedobbelt senere. Snakket med en enslig husmor noen år tilbake, hun hadde brukt ferie penger på noen papir tegning/malerier av Bjarne Melgaard før han tok helt av - nå lever hun som kunstsamler av fortjenesten til de tegningene....

Ikke malerier, men flott og god grafikk(noe billigere- like dekorativt og kan kanskje økes i verdi i framtiden) kan kjøpes i Oslo kunstforening

Lenke til kommentar

Nååå... vet nu ikke helt, jeg ville ikke brukt mine sparepenger på V. sand eller M. aunlie malerier, de vil kun ha en fiktiv verdi så lenge media er interessert i dem. Man skal være vedlig heldig med å finne "gull" innenfor kunstverden - så langt man ikke begynner med å kjøpe fra etablerte kunstnere som er seriøse, er i en god galleri stab og har visjoner utover norge/norden... Men da bruker kunstverkene koste 50-70k kr..uansett

Lenke til kommentar

Men for å gå tilbake til hva som egentlig ble spurt om i tråden (beklager kapring)...

Det er en god idee å sjekke ut akademier (åpen dag i Oslo rundt desember og avgangutstilling i mai) - sjekke ut kunstner styrte gallerier eller lag kunsten selv.. Et godt foto som storformat print funker veldig godt...

Lenke til kommentar

Nååå... vet nu ikke helt, jeg ville ikke brukt mine sparepenger på V. sand eller M. aunlie malerier, de vil kun ha en fiktiv verdi så lenge media er interessert i dem. Man skal være vedlig heldig med å finne "gull" innenfor kunstverden - så langt man ikke begynner med å kjøpe fra etablerte kunstnere som er seriøse, er i en god galleri stab og har visjoner utover norge/norden... Men da bruker kunstverkene koste 50-70k kr..uansett

Merk at jeg skrev "sjeldent". Unntak finnes bestandig, men dette er så åpenbart at det i utgangspunktet ikke burde være nødvendig å nevne det. Sand og Aunlie er vel blant det siste jeg kunne tenkt meg.

Som du så vidt er inne på, så bør man aller helst satse på de godt etablerte kunstnerne. Dog skal man ikke bare handle på navn heller. Kunstnere leverer ikke på topp hele tiden. Relativt ofte er det bare snakk om en håndfull verker fra en navngitt kunstner som faktisk er verdt å ha, mens de resterende bare forblir bakgrunnstøy, om man får si det så.

50-70k er ganske billig for et godt kunstverk, imo.

EDIT: "Man skal være veldig heldig med å finne "gull" innenfor kunstverden"

Det er sant. Foreldrene fikk tilbud om å kjøpe diverse Andy Warhol (noen år før hans kunst ble verdensberømt) i New York for mange år siden. De kunne kjøpt med seg flere flotte litografier for bare noen få tusenlapper. Uheldigvis kjøpte de ingenting fra Andy Warhol. De synes kunsten var litt for "spess" og dessuten orket de ikke å drasse det med på flyet. Så nært, men ennå så fjernt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...