Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Å holde foredrag!

Anbefalte innlegg

Hei!

På fredag forrige uke, holdte vi, altså en og en foredrag i klassen. Jeg er så veldig nervøs for og snakke. Jeg øvde utrolig mye, men alikevel så bilr jeg litt skjelven i stemmen og glemmer manus. Er det noen som vet om noen triks som gjør deg mindre nærvøs? Eller er det bare trening som skal til, altså og holde foredrag ofte og til slutt så går det bra? JEG TRENGER HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øving gjør mester. Det samme gjelder de som står på en scene å underholder. i starten er de

nervøse, men etterhvert som de gjør det flere ganger blir det bedre.

Pugg mer på manuset. Jo mer trygg du føler deg, desto bedre blir det. Prøv å la vær å kopiere og lime inn. Sett sammen stoffet selv. Husk: Du lurer deg bare selv ved å prøve å snike deg unna :)

Et godt tips kan være å følge med på et bestemt punkt i salen. Det kan gjøre at du føler deg tryggere. Det kan være en i klassen din eller læreren din. Smil og vær glad. Hvis andre vil høre på deg føler du deg mye bedre.

Kom ikke på noe mer i farten.

Lenke til kommentar

Øving gjør mester. Det samme gjelder de som står på en scene å underholder. i starten er de

nervøse, men etterhvert som de gjør det flere ganger blir det bedre.

Pugg mer på manuset. Jo mer trygg du føler deg, desto bedre blir det. Prøv å la vær å kopiere og lime inn. Sett sammen stoffet selv. Husk: Du lurer deg bare selv ved å prøve å snike deg unna :)

Et godt tips kan være å følge med på et bestemt punkt i salen. Det kan gjøre at du føler deg tryggere. Det kan være en i klassen din eller læreren din. Smil og vær glad. Hvis andre vil høre på deg føler du deg mye bedre.

Kom ikke på noe mer i farten.

Takker

Lenke til kommentar

Det var omtrent slik med meg sist jeg hadde en framføring også. Hadde pugga veldig bra og kunne det meste utenat.

Når det er din tur til å framføre så bør du bare roe deg ned og ikke stresse på noen måte. Merker du at du begynner å snakke for fort fordi du er nervøs, så er det bedre å stoppe opp i et par sekunder og deretter fortsette, men i et lavere tempo.

En annen ting som ikke alltid er like lett, er hvis du har noe som er morsomt/som får klassen til å små-le eller i det minste trekke på smilebåndet. Da får du med en gang bedre selvtillit siden det blir en god stemning, og resten av framføringen går mye bedre. Det blir også mer interessant for publikum hvis du kommer med noen morsomme poenger.

Jeg vet som sagt hvordan du har det, og jeg gruer meg like mye til hver eneste framføring, uansett om jeg har øvd mye eller lite. Det er noe jeg tror jeg ikke kan få endret på, men alt blir mye bedre når du først starter å fremføre :)

Skader vel ikke å prøve? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...