Gå til innhold

Hvilket tegneprogram egner seg for å lage en enkel logo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Photoshop er programmet å bruke, men du må gjøre det riktig for at ikke størrelse-endring skal gjøre logoen utydelig. Hvis du har et bilde som er lite som du skal forstørre, for eksempel et bilde som er 200 x 400 pixels, så kan du ikke bare endre image size til 400 x 800 å forvente at det skal ha like bra kvalitet. Hvis du derimot lager en ny logo og beholder den i photoshopformat (.psd) så kan du endre størrelsen som du vil. Husk at hvis du skal ha en logo med forskjellige elementer som bakgrunn, tekst, symboler og så videre, er det lurt å ha hvert element på et separat lager (layer). Lykke til!

PS. Hvis du trenger hjelp er det bare å ta kontakt med meg.

Lenke til kommentar

eller photoshop .... qluet her er kunnskap ( kunnskap = makt ) ... ikke hvilket program... og photoshop er dritvanskeligt å komme inn i viss du ikke får hjelp .... det gjelder vel også for de andre programmene...

eg er sikker på at du kan lage fin logo i paint om du vil... men eg hadde aldri giddet

Lenke til kommentar

Illustartor er dfinitivt programmet

Det er basert på vektorgrafikk og da har ikke størrelsen noen betydning. Desverre er det ikke så mange som kan bruke det programmet, men det er ganske likt Photoshop.

Photoshop baserer seg på bitmap(punktgrafikk)

Må du absolutt bruke Photoshop så sett opp oppløsningen på bildet.

Setter du den til feks 300 pixel/inch så egner det seg for trykk mens 72 egner seg for web. Ved 300 i oppløsning så blir seff bildet større på skjermen men ikke ved utskrift.

Lenke til kommentar
Hvis du derimot lager en ny logo og beholder den i photoshopformat (.psd) så kan du endre størrelsen som du vil.

Ehh du kan endre størrelsen ja men bildet blir like utydelig fordet.

Men lag bildet mye større en det du hadde tenkt deg. Du kan scalere ned i størrelse og beholde/bedre oppløsningen men ikke andre veien. Med illustrator så kan du gjøre allt uten tenke på størrelse.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Jeg må vel bare innse at mine kunnskaper innen dette er heller begrenset. Jeg har laget en del til bruk for web i Photoshop, men da er jo kvaliteten som oftest ikke så viktig.

Nå skal derimot denne logoen kunne benyttes som dekor på alt fra visittkort til biler så det stilles helt klart andre krav til hvordan bildet oppfører seg ved endring av størrelse og lignende.

Spørsmålet blir da; kan noen av dere gjøre dette for meg? og eventuelt til hvilken pris?

Logoen er kjempeenkel da den i hovedsak består av tekst og en enkel linje. Jeg har et utkast, men som sagt, jeg er ikke kar om å få det pent :-)

::Dan

Lenke til kommentar

Filen må saves i EPS format i CMYK farger.

CMYK? SKal den brukes på visitkort trykkes den jo, og trykkfargene er jo i PMS (Så sant den ikke skal silketrykkes eller printes).

Og skal den brukes på bil må man finne en farge i 3M, Fasson eller Mactac folie.. evt. noen andre folier.

Lenke til kommentar

Filen må saves i EPS format i CMYK farger.

CMYK? SKal den brukes på visitkort trykkes den jo, og trykkfargene er jo i PMS (Så sant den ikke skal silketrykkes eller printes).

Og skal den brukes på bil må man finne en farge i 3M, Fasson eller Mactac folie.. evt. noen andre folier.

Nå er jeg som sagt ikke noe guru på området, men min kone er designer innen no' broderigreier og såvidt jeg har kunnet se på det hun lager er det ingen sammenheng mellom hvilke farger hun bruker i sitt designprogram og hvilke farger hun egentlig bruker. I programmet kan et bilde godt være i nyanser av blått mens hun i broderimaskinen kanskje bruker rødt. Dvs at på bildekoren kan bildet godt være èn farge og selve folien ha en annen. Det samme er det vel innen trykkeri også - at selv om originalen er svart kan jeg be om å få den trykket i f.eks gul.

::Dan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...