Spook Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg har besteforeldre som begge er +/- 90 år. De er fortsatt forholdsvis friske og raske og reiser sammen på flere turer hvert år. Særlig bestemor er veldig glad i å fotografere, men har alltid hatt et helt enkelt filmbasert kamera. Hun er typen som faktisk foretrekker manuelt fremtrekk av filmen fremfor automatisk fremtrekk, og ting som eksempelvis zoomfunksjon og andre innstillinger er hun helt ukjent med. Desverre så ble kameraet hun har hatt de siste årene ødelagt for en tid tilbake og hun er nå uten kamera. Hun var hos en fotoforhandler for å kjøpe nytt men ga opp da hun ble helt overveldet av "disse nymotens kameraene" som hun selv sa. Jeg vil gjerne hjelpe bestemor med å finne et egnet kamera men har ikke funnet noe som er "enkelt nok" enda så jeg prøver om noen her kan hjelpe. Noen krav til kameraet: - Enklest mulig, helst bare en av/på knapp samt en utløserknapp. - Stor, klar og tydelig skjerm, søker er ikke noe krav da jeg tror det skal gå bra å få henne til å venne seg til å se på skjermen - Vidvinkel ca tilsvarende 24-28mm for APS kameraer. Helst ikke zoom i det hele tatt. Hun tar gjerne bilder av "de nære ting" - Optisk billedstabilisator er en klar fordel - det er lov å være litt sjelven på handa når man har passert 90 - Autofunksjon som er god - gjerne med ansiktsgjenkjenning - Enklest mulig å lade, gjerne en lader som kan plugges rett inn i kameraet uten å måtte ta ut batteriet "Arbeidsflyten" blir nok som den alltid har vært. Hun tar med kameraet ned til den lokale fotobutikken og får hjelp til å ta ut filmen (les minnebrikka) og fremkalling (les butikken kopierer filene og lager 10x15 utskrifter) samt å sette inn ny film (les butikken tømmer minnekortet og setter det inn igjen). Hun kan eventuelt få hjelp til å "velge bort" bilder hun ikke vil ha utskrift av. For mange knapper vil bare forvirre og om hun trykker på "feil knapp" slik at hun får opp en eller annen meny så "virker ikke kameraet" for henne. Enklest mulig på alle måter er det beste her. Har noen et kamera de kan anbefale? jeg har sjekket litt rundt selv men har så langt ikke funnet noe som jeg synes er egnet. Jeg kikket litt på et Samsung ST5000 som jo egentlig er et avansert kamera men det har nesten ikke knapper siden det meste betjenes fra touch skjermen. Det kunne muligens være noe - men jeg er veldig usikker. Det må da finnes et marked for denne typen kameraer også? Er det noen som vet om noe som kan være egnet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hva med kommende Fuji X100? Eller andre med fastoptikk? Sigma DP1/DP2, Leica X1? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Jeg ville vært litt forsiktig med Touch skjerm. Eldre strever tidvis med å skjønne hvorfor ting endrer seg når de ikke har trykket på en knapp. Når det er sagt er jeg enig i at touch skjermer gjør "knappene" større, og mer brukervennlige. Jeg ville satset på et kamera med god bildestabilisering og stor skjerm. Jeg har også tro på at hun vil kunne benytte en zoom ganske greit. Uten at jeg har prøvd det ville jeg bedt deg kikke på Canon Ixus 110 IS. Det er jo ingen grunn for å gå for det siste nye, men dette kameraet virker rimelig rent i designet (svært få knapper), får gode kritikker i prisguiden og Canon er ofte enkle i bruk. Edit: beklager, jeg så ikke at du helst ikke ville ha zoom . Endret 26. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Mutter'n er ikke langt unna 90,hun har brukt/byttet kompakt noen ganger de seneste årene.Blir litt knoting i begynnelsen men hun får dreisen på det relativt fort,og har blitt en kløpper på og sjekke/slette bilder i etterkant.Men hun bruker kameraet relativt mye også da. I hennes forsvar kan nevnes at hun har brukt pc siden den spede data alderens begynnelse,men tror ikke du skal undervurdere opplæringsevnen for mye til eldre personer. Samsung har relativ lett-betjente kameraer med ansiktgjenkjenning bla. Endret 26. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Har du sjekket fotobutikker i nærheten? Kanskje noen har et enkelt gammelt kompaktkamera liggende? Det vil jo være alternativet med minst nytt. Blir det digitalt tror jeg ikke du kommer unna zoom hvis kameraet ikke skal bli veldig lite eller uforholdsmessig dyrt. Det første jeg ville gjort var å finne ut om hun er komfortabel med å bruke LCD-skjermen som søker, antar du har et kamera selv du kan teste med. Hvis ikke er det fortsatt optisk søker på noen modeller, blant annet et par rimelige Ixuser som 95 og 100. Jeg har ikke prøvd noen av dem så det kan være de er for små og knotete, men det er i hvertfall ganske rimelige alternativ. En annen ting det kan være greit å tenke på er batterier. For en del er det enklere å kjøpe AA-batterier enn å lade, men uten zoom, AA-batterier og optisk søker er en kombinasjon jeg ikke har sett på en stund. AA-batterier og LCD-skjerm er det imidleritd fortsatt et bra utvalg av. Alle har zoom, men så lenge man ikke rører zoomknappen burde ikke det gi problemer, og den resetter seg jo når kameraet skrus av og på. Et annet alternativ, fortsatt uten søker kan være Sigma-kameraene som allerede er nevnt, ellers er Olympus E-PL1 med 17mm F2.8 et bra alterantiv, relativt få knapper og en 17mm burde være et bra allround objektiv. NEX-3 med 16mm har ennå færre knapper, men hvis man først for stilt noe galt der er det ikke lett å finne tilbake. Egentlig et interessant alternativ, men 16mm er vel kort som allround objekiv. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Tusen takk for alle de gode forslagene, kom gjerne med flere da jeg enda ikke har funnet det "ideelle" kameraet, men det finner jeg vel antakelig ikke heller. Så langt så heller jeg mot Canon Ixus 110 IS. Det har en grei LCD skjerm og ikke minst, veldig få knapper. Og auto-modusen ser ut til å gjøre det meste. Prisen er også helt grei. Jeg har allerede "testet ut" LCD skjerm som søker på henne og det tror jeg er helt uproblematisk. faktisk så tror jeg hun ser bedre og vil ta bedre bilder med LCD skjerm enn en liten og litt knotete optisk søker. Ellers så har jeg også tenkt tanker som Sigma DP1/2, m43 med fastoptikk etc etc. Men det blir "litt voldsomt", både prismessig og kvalitetsmessig, selv om ei dame på over 90 egentlig fortjener det beste som er å få tak i. Mange knapper og funksjoner blir det jo også, og det er viktig å ikke glemme hva som er av/på knappen og hva som er utløserknappen. Og akkurat der så scorer altså Ixus 110 IS høyt, den har jo svært få knapper og det er enkelt å huske hva som er hvor. Takk for hjelpen så langt og kom gjerne med flere forslag - jeg oppdaterer med flere tanker etter hvert og ikke minst med hva som til slutt blir valget. Jeg vil tro at min bestemor ikke er den eneste "gamlingen" som liker å fotografere så jeg håper dette også kan hjelpe flere Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg har besteforeldre som begge er +/- 90 år. De er fortsatt forholdsvis friske og raske og reiser sammen på flere turer hvert år. Særlig bestemor er veldig glad i å fotografere, men har alltid hatt et helt enkelt filmbasert kamera. Hun er typen som faktisk foretrekker manuelt fremtrekk av filmen fremfor automatisk fremtrekk, og ting som eksempelvis zoomfunksjon og andre innstillinger er hun helt ukjent med. Desverre så ble kameraet hun har hatt de siste årene ødelagt for en tid tilbake og hun er nå uten kamera. Hun var hos en fotoforhandler for å kjøpe nytt men ga opp da hun ble helt overveldet av "disse nymotens kameraene" som hun selv sa. Jeg vil gjerne hjelpe bestemor med å finne et egnet kamera men har ikke funnet noe som er "enkelt nok" enda så jeg prøver om noen her kan hjelpe. Noen krav til kameraet: - Enklest mulig, helst bare en av/på knapp samt en utløserknapp. - Stor, klar og tydelig skjerm, søker er ikke noe krav da jeg tror det skal gå bra å få henne til å venne seg til å se på skjermen - Vidvinkel ca tilsvarende 24-28mm for APS kameraer. Helst ikke zoom i det hele tatt. Hun tar gjerne bilder av "de nære ting" - Optisk billedstabilisator er en klar fordel - det er lov å være litt sjelven på handa når man har passert 90 - Autofunksjon som er god - gjerne med ansiktsgjenkjenning - Enklest mulig å lade, gjerne en lader som kan plugges rett inn i kameraet uten å måtte ta ut batteriet "Arbeidsflyten" blir nok som den alltid har vært. Hun tar med kameraet ned til den lokale fotobutikken og får hjelp til å ta ut filmen (les minnebrikka) og fremkalling (les butikken kopierer filene og lager 10x15 utskrifter) samt å sette inn ny film (les butikken tømmer minnekortet og setter det inn igjen). Hun kan eventuelt få hjelp til å "velge bort" bilder hun ikke vil ha utskrift av. For mange knapper vil bare forvirre og om hun trykker på "feil knapp" slik at hun får opp en eller annen meny så "virker ikke kameraet" for henne. Enklest mulig på alle måter er det beste her. Har noen et kamera de kan anbefale? jeg har sjekket litt rundt selv men har så langt ikke funnet noe som jeg synes er egnet. Jeg kikket litt på et Samsung ST5000 som jo egentlig er et avansert kamera men det har nesten ikke knapper siden det meste betjenes fra touch skjermen. Det kunne muligens være noe - men jeg er veldig usikker. Det må da finnes et marked for denne typen kameraer også? Er det noen som vet om noe som kan være egnet? Det finnes et stort marked for slike kameraer, og det til en kjøpesterk gruppe, men jeg vet ikke om noen som lager så enkle kameraer lengre. Dersom hun var fornøyd med det kameraet hun hadde, og likevel går til fotoforhandleren for å få bildene på papir, kan hun vel like gjerne kjøpe et tilsvarende kamera igjen. Bruktmarkedet er fullt av billige og gode pek-og-klikk 35mm kameraer. Sjekk Finn.no og eBay. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Dersom hun var fornøyd med det kameraet hun hadde, og likevel går til fotoforhandleren for å få bildene på papir, kan hun vel like gjerne kjøpe et tilsvarende kamera igjen. Bruktmarkedet er fullt av billige og gode pek-og-klikk 35mm kameraer. Sjekk Finn.no og eBay. Støtter faktisk denne. Prøv å kjøp et av de filmbaserte IXUS-kameraene. Gode, små og bruker aps-film. Tror slikt som X100 blir for massivt. Men jeg er helt enig at det trengs noe a la et "DORO kamera" Lenke til kommentar
Spook Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Dersom hun var fornøyd med det kameraet hun hadde, og likevel går til fotoforhandleren for å få bildene på papir, kan hun vel like gjerne kjøpe et tilsvarende kamera igjen. Bruktmarkedet er fullt av billige og gode pek-og-klikk 35mm kameraer. Sjekk Finn.no og eBay. Støtter faktisk denne. Prøv å kjøp et av de filmbaserte IXUS-kameraene. Gode, små og bruker aps-film. Tror slikt som X100 blir for massivt. Men jeg er helt enig at det trengs noe a la et "DORO kamera" Jada, jeg har jo også vurdert dette. Men det har seg slik at jeg har ambisjoner om å få henne over i den "elektroniske tidsalderen". En klar fordel er at jo jeg kan lære henne å knipse litt flere bilder og heller få hjelp til å velge ut de hun vil "fremkalle" når hun tar med kameraet til fotobutikken. Hun tilhører en generasjon som har vært vant til å spare på det meste, og hun er forsiktig med "antallet knips" når hun tar bilder siden fremkalling av film jo koster penger... Jeg leter fortsatt etter "DORO kameraet"..... Lenke til kommentar
ET! Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Mange Sony modeller har et instillingshjul. Der man blant annet finner EASY, som låser vekk masse menyvalg ol. perfekt for eldre og barn. Hvis et kamera som er såpass lite som Canon Ixus 110 er aktuelt kan Sony WX1 anbefales. Autofunksjonen er også meget god i dette kameraet. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Mange Sony modeller har et instillingshjul. Der man blant annet finner EASY, som låser vekk masse menyvalg ol. perfekt for eldre og barn. Hvis et kamera som er såpass lite som Canon Ixus 110 er aktuelt kan Sony WX1 anbefales. Autofunksjonen er også meget god i dette kameraet. Takk. Jeg var ikke klar over denne EASY-funksjonen til Sony. Dersom man kan låse vekk alt utenom av/på, utløser, zoom og kamera/album, samt slå av alle pipende alarmer og velmente råd, så er det bare å teipe innstillingshjulet til EASY. 2 nye (4 totalt) knapper + batterilading bør være overkommelig å lære. Sony om Easy Shooting mode: With Easy Shooting mode, even beginners can take great photos. In Easy Shooting mode, easy-to-understand basic instructions are displayed on the LCD screen and the camera switches to all automatic settings, removing several function choices allowing you to focus on just your subject. Since this mode works together with Intelligent Scene Recognition, the camera selects optimum setting for each scene. In addition the easy mode simplifies preview mode. Akkurat WX1 synes jeg så litt vel lite ut, og vil anbefale TS & bestemor å prøve både EASY-funksjonen og håndteringen av flere Sony kameraer før de legger pengene på bordet. Endret 27. oktober 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Jeg leter fortsatt etter "DORO kameraet"..... Jeg har selv lett lenge og forgjeves etter det samme. Jeg endte opp med å kjøpe Panasonic FX37 (tilsvarer omtrent FX60), limte innstillingshjulet til iA og limte/teipet et deksel over alle knapper utenom av/på, utløser, zoom og kamera/album. Selv da synes knappe-allergikeren det var vanskelig. ... Sukk! Men det har gått greit, det fotograferes som aldri før, og 2 år senere er all limen & teipen, og noe av knappe-allergien borte. Endret 27. oktober 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Spook Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Jeg endte opp med et Canon PowerShot A1100 IS. Det er jo en utgått modell men jeg fant et eksemplar hos japan Foto til litt over tusenlappen. Følgende fikk meg til å velge den modellen: - Har både optisk søker og LCD - Tar bilde raskt, tilnærmet samme følelse som et gammelt filmkamera om man bare trykker inn utløseren slik man er vant med - Ikke for lite og tynt, greit å holde for "gamle hender" - Bruker 2 stk AAA batterier, lading blit for komplisert her - Tar helt greie bilder på "grønn auto" - Selv om det er noen knapper bak på kameraet så holder det å forholde seg til "på knappen" swamt utløserknappen på toppen, samt "hjulet" som man bare lar stå på "grønn auto" Medfølgende minnekort på 128 MB passer perfekt, da får man plass til ca 40 bilder, altså omtrent like mange som man er vant til fra det gamle analoge kameraet dette skal erstatte Batteribytte og det å forholde seg til minnekortet blir alt for komplisert for min gamle bestemor, men hun er i hvert fall i full gang med å knipse bilder igjen. Har lært henne det helt elementære, dvs skru på/av, knipse bilder, batteriindikatoren samt teller for hvor mange bilder det er plass til. Det holder i massevis, batteribytte og "fremkalling/tømming av minnekort" får hun hjelp til i den lokale fotobutikken. Totalt sett gikk det greit men det er ikke en helt optimal løsning. Det er fortsatt et behov for "Doro kameraet" etter mitt syn... Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Hvorfor ikke kjøpe større minnekort? det er jo ikke noe mer avansert enn et lite et. Litt kjedelig hvis de skulle bli "bitt av basillen" og bare kunne ta 40 bilder. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Vel, de er av en generasjon som er vant til å spare på alt, inkludert antall klikk man tar med kameraet. Så om jeg kjøper større minnekort så vil det ta en evighet før det er fullt og de kommer seg til fotobutikken for å få "fremkalt" bildene. Jeg har jo selvsagt fortalt dem at "fremkallingen" av selve filmen ikke koster noe og at de uansett kun betaler for det antall bilder som skrives ut. Men gammel vane vond å vende osv, de er vant til at "fremkallingen" av selve filmen koster det samme uansett om man har tatt 1 eller 36 bilder. Derfor vil de nok "bruke opp hele filmen" før de tar turen til fotobutikken, og derfor det lille minnekortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå