MFT Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Hei, har vært vegterianer i ca et halvt år nå og jeg driver med en god del styrketrening og sykling (3-4 ganger uken). Er det noe jeg må passe spesielt godt på? Karbo og fett, osv. Vet det skal gå fint ann å være veggis og drive med sytrke trening så lenge du har et skikkelig kosthold. Spiser mye linser, bønner og nøtter for å prøve og dekke protein og fett behovet - tar også kosttilskudd, proteiner og vitaminer. Er det noe jeg må være obs på? Jeg trener ikke for å se stor ut, men vil ha litt muskler . Ps ikke si at jeg må spise kjøtt - det skjer ikke. Endret 26. oktober 2010 av Andrelunde Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Sjekk ut http://www.veganbodybuilding.com/ Vet jeg har lest noe om sojabasert proteinpulver eller lignende. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet. dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Soyaproteiner burde du holde deg unna hvis du er mann, og vil fortsette å være det! Det kan senke testosteronnivåene dine med 20-40 %. Lenke til kommentar
storken Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Kan du drikke melk som vegetarianer? Egg? begge er to kilder til høyverdig protein og metta fett (som du trenger). 1 gram protein fra melk kan ifølge visse "proteinkalkulatorer" tilsvare 10 gram protein fra bønner. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Soyaproteiner burde du holde deg unna hvis du er mann, og vil fortsette å være det! Det kan senke testosteronnivåene dine med 20-40 %. The Study Found * All of the protein sources resulted in the desired affect of increasing lean body mass. In addition, there was no difference between the supplement sources on changes in testosterone levels. * The lean muscle mass gains that were demonstrated in this study are consistent with prior research looking at how soy and whey impact lean muscle mass in conjunction with an exercise regimen. http://www.bodybuilding.com/fun/drobson71.htm Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Utdrag: Subjects and Methods: We recruited healthy male volunteers 18 years of age or older that were in good health. Treatment consisted of consuming two scoops (56 g) of pure soy protein powder (Puritan's Pride, Oakdale, NY) daily for 28 days. Serum testosterone and luteinizing hormone (LH) levels were collected on days –7, 0, 14, and 28 of therapy, and day 42. A reporter estrogen receptor (ER) assay was used to determine the effect on ER-ß and ER- in vitro. Results: Twelve subjects were enrolled with a mean age of 32.25 years (range 25 to 47). Serum testosterone decreased 19%(±22%) during the 4-week use of soy protein powder (P = 0.021) and increased within 2 weeks after we discontinued soy protein powder. Serum LH concentrations decreased during the 4-week use of soy protein powder then increased within 2 weeks after we stopped the soy protein powder, but the changes did not reach statistical significance (P = 0.20). Soy protein powder was found to induce agonist activity to ER-ß using a reporter estrogen receptor assay in yeast. Conclusion: Soy protein powder decreases serum testosterone levels in healthy men and acts as an ER-ß agonist; the significance of this biological effect with respect to cancer prevention needs further study. Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 16, 829-833, April 1, 2007. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-06-0882 © 2007 American Association for Cancer Research "Clinical and Biological Activity of Soy Protein Powder Supplementation in Healthy Male Volunteers" Susan Goodin, Francisco Shen, Weichung J. Shih, Nisha Dave, Michael P. Kane, Patrick Medina, George H. Lambert, Joseph Aisner, Michael Gallo and Robert S. DiPaola Henta herfra: http://myrevolution.no/forum/threads/970-Studie-Soyaprotein-gj%C3%B8r-menn-til-kvinner hvor Børge har et lite sammendrag på norsk også.. Endret 1. november 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Å være veganer (altså verken melkeprodukter, kjøtt, fisk eller egg) er som å åpne en party-pack av mangelsykdommer etter hvert. En del veganerpropaganda tilsier at det er lett og greit å ha et balansert kosthold uten noen former for animalske kilder, men det krever en enorm detaljkunnskap om kosthold og næringsstoffer - mer enn det store flertallet av oss har. Om du spiser melkeprodukter/egg, så er det jo bare å kjøre på med det. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Du skriver at du vil ha litt muskler - i det antar jeg at du ønsker å øke muskelmassen. Skal kroppen legge på seg, enten vi snakker om muskler eller fett, må du spise på kalorioverskudd. Trener du riktig og får i deg kosthold som har riktig fordeling mellom fett, proteiner og karbohydrater samtidig som du ligger på kalorioverskudd vil du legge på deg mer muskler enn fett. Men kan også se mer muskuløs ut ved å redusere fettprosenten, forutsatt at den ikke er veldig lav fra før. Da spiser og trener man fortsatt riktig, men legger seg på et kontrollert kaloriunderskudd. Da vil man miste mer fett enn muskler forutsatt at kaloriunderskuddet ikke er for stort. Man trener altså for å miste minst mulig muskelmasse, ikke for å øke den. Nøkkelen til suksess ligger i bevissthet rundt hva og hvor mye man spiser. Uten det blir det fort famling i blinde, og resultatene blir gjerne deretter. Jeg har sett mange som legger igjen utrolig mye innsats i gymet uten overhodet å ha framgang i lange perioder som det har løsnet for når kostholdet har kommet på plass. Utfordringene for å lykkes blir ekstra store når man er vegetarianer og jeg har ikke veldig mye kunnskap om problemstillinger som gjør seg spesielt gjeldende i ditt tilfelle, men jeg drister meg til å anbefale soyaproteiner som en fullverdig proteinkilde. Hvis noen vet om noe fra planteriket med en gunstigere aminosyreprofil er jeg lutter øre Mine tips: 1. Skaff deg mest mulig kunnskap og 2. Legg en plan for både trening og kosthold 3. Juster planen etter noen uker hvis resultatene uteblir. Ellers er sunne oljer som f.eks. raps og olivenolje fine å supplere med. 1 spiseskje til hvert måltid og fem måltider pr. dag og du har supplert med 500 kcal daglig. PS: Du skriver at du ikke vil trene for å se stor ut. Da kan jeg betrygge deg med at det er ikke noe som skjer ved et "uhell" eller at du har trent litt feil. Det er ikke veldig realistisk å legge på seg mer enn 2-4 kg ren muskelmasse i året om man har et helt optimalt kosthold og går på et rent kroppsbyggerprogram, så du kan ta det helt med ro. Vil du bli muskuløs er det bare å kjøre på med kroppsbygging et år eller to. Vil du bli "stor" tar det sikkert 5-10 år med fullt fokus hele veien om man ikke tyr til kjemisk assistanse. Og det er om man i det hele tatt har genetikk til å greie det. Lykke til Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Vil heller anbefale erteprotein om du skal bruke noe utenom melkeproteiner. Soyaproteiner er som sagt, ikke veldig bra for testosteronet. Erteprotein er et vegetablisk protein og er en komplett proteinkilde. Den har også samme aminosyreprofil som melk. Anbefaler M-Factor som er av høy kvalitet og basert på isolater. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Erteprotein er et vegetablisk protein og er en komplett proteinkilde. Den har også samme aminosyreprofil som melk. Interessant! Når det gjelder soyaproteiner er det "troverdige" kilder som både avviser og bekrefter din påstand. Det er med andre ord omstridt. Et forsøk gjengitt i julinummeret av "Journal of the International Society of Sports Nutrition" med tittel: "Effect of Protein Source and Resistance training on body composition and sex hormones." gir interessant informasjon om soyaprotein. Enkelte forsøk har tidligere vist at soyaprotein har innflytelse på kroppens testosteronnivå. Forsøket som er beskrevet ble utført på fire grupper som fikk 50 gram daglig av enten soyakonsentrat, soyaisolat,blanding av soyaprotein og wheyprotein eller bare wheyprotein. Dosene var delt i to, hvor 25 gram ble inntatt i løpet av den første timen etter trening. 25 gram ble inntatt senere på dagen. 50 gram ble også inntatt på treningsfrie dager. Hver kroppsdel fikk minimum 48 timers hvile for å få full restitusjon. Gruppene utførte vekttrening i 12 uker, 3 ganger i uken. Øvelsene ble utført med 8- 12 reps,3-4 set pr øvelse og hvil mellom set på 1-2 minutter. Resultatet viste at alle grupper fikk signifikant økning i ren muskelmasse. Videre viste samtlige grupper en økning i forholdet testosteron/estradiol. (Estradiol er et kraftig østrogenhormon). Estradiolnivået sank i alle grupper. Dette forsøket viser at det ikke er forbundet med negative effekter på muskelutvikling å benytte soyaprotein i forhold til andre proteintyper. En blanding av soyaprotein og wheyprotein kom best ut i forholdet testosteron/østrogen (mer testosteron i forhold til østrogen) For eksempel. Jeg antar at mangel på konsensus rundt dette temaet skyldes at soyaprotein i seg selv inneholder stoffer som har østrogenvirkning, mens disse stoffene som regel er fjernet fra tilskuddene som selges. Endret 9. november 2010 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå