MariannS Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg tenkte å invistere i nytt objektiv til kamera mitt. Kjøpte mitt Nikon D3000 i sommer og syntes det er kjempemoro å fly høyt og lavt å knipse! Men hvilket objektiv skal jeg satse på? Jeg er fortsatt nybegynner. Har prøvd å lete meg frem til et svar her på forumet men gikk i stå. Er mye begrepet. Har blandt annet sett på Tamron AF 18-200, er det noe jeg kan satse på? Tenker også i denne prisklassen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg skal ikke nødvendigvis pådytte deg mine objektivpreferanser. Men denne typen alt-i-ett-zoomer er det absolutt siste jeg ville vurdert innkjøp av. Hvis du allerede har en kit-zoom ville jeg heller forslå et objektiv med fast brennvidde. Du kan jo sjekke ved hvilken brennvidde du oftest befinner deg når du tar bilder. Dette kan greit sjekkes i EXIF på de du allerede har tatt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg er 100% enig med k.n.b at alt-i-zoomer bør unngås. Noen objektiver du kan vurdere, er følgende: AF-S 55-200mm VR: Dette er en tele-zoom. Den vil gjøre at du kan ta bilder av ting som er lengre unna. AF-S 35mm f/1.8: Dette er et fast-objektiv som har god lysstyrke. Den er fin å bruke i situasjoner med litt lite lys. Ettersom det er et fast-objektiv, så er det ingen zoom, og du må flytte deg for å endre utsnitt. Veldig lærerikt og mange synes det er morsomt. Tamron 90mm f/2.8 Macro eller Sigma 105mm f/2.8 Macro: Macro objektivene gjør at du kan komme veldig nært blomster og lignende. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Hva savner du med ditt nåværende objektiv ? Ta bilder av blomster og bier,ta bilder av ting som er et stykke unna,eller vil du at deler av bildet skal være uskarp. Og hvor mye kan du av innstillingene på D3000,ved og lære seg bruken på en bedre måte vil det åpne seg en helt ny verden Endret 26. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hva savner du med ditt nåværende objektiv ? Hva Dette minner jo om å ta høyde for behov... i et forbrukersamfunn passer jo ikke det inn. Helt enig, vurder hva man trenger før man løper å kjøper. Altfor mye fotoutstyr som ligger i skap og skuffer uten å bli brukt. Produsentene overlever nok uten at du svir av sparepengende dine. Lenke til kommentar
MariannS Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 I utgangspunktet og per idag er jeg mest glad i å ta bilder på nært hold, "blomsten og bien" og fange nye ting med kameraet. Ikke så mye panoramabilder. Ikke enda hvertfall. Men ønsker ikke å være helt låst. Enten knipse nære ting eller på avstand. Jeg vil ha flere muligheter uten å måtte bytte objektiv. Objektivet jeg har er 18-55. Jeg har gått litt på fotokurs og holder meg på manuelle instillinger. Har fortsatt masse å lære og syntes det er kjempegøy. Veien blir til mens jeg går (knipser). Jeg sier tusen takk for svar, er greit å kunne spørre noen som har kunnskap og erfaring. Alle har jo vært nybegynner en gang! Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg ville nok ha investert i et fastobjektiv som f.eks 35mm f:/1.8 for å leke med og få et annet perspektiv på foto. Det er som det skrives litt over her - det gjør at man må gå litt mer for å endre innhold i bildet. Et slikt objektiv er veldig lyssterkt og med en lav blenderverdi får du også god bokeh-effekt. Om du vil komplettere zoom-rekkevidden din innenfor et lavt budsjett er kanskje et 55-200 objektiv noe å se på. Med en 18-55 fra før vil du nå kunne ha 18-200 med ok linser. Et makro-objektiv er alltid moro å ha, om du liker den type bilder :-) Les gjerne mer / mye mer på sidene til Ken Rockwell -> http://www.kenrockwell.com/nikon/index.htm Lykke til med fotograferingen! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 I utgangspunktet og per idag er jeg mest glad i å ta bilder på nært hold, "blomsten og bien" og fange nye ting med kameraet. Ikke så mye panoramabilder. Ikke enda hvertfall. Men ønsker ikke å være helt låst. Enten knipse nære ting eller på avstand. Jeg vil ha flere muligheter uten å måtte bytte objektiv. Objektivet jeg har er 18-55. Jeg har gått litt på fotokurs og holder meg på manuelle instillinger. Har fortsatt masse å lære og syntes det er kjempegøy. Veien blir til mens jeg går (knipser). Jeg sier tusen takk for svar, er greit å kunne spørre noen som har kunnskap og erfaring. Alle har jo vært nybegynner en gang! Vel - du får ikke noe objektiv som kan alt. Du skal velge. Stor zoomrekkevidde, makroobjektiv eller stor lysstyrke? Og til hvilken vekt, størrelse og pris? Hvis du vil ha flere muligheter uten å bytte objektiv, så er du vel ute etter en superzoom som 18-200 (eller Tamrons glimrende 18-270) - så får du en enorm zoomrekkevidde! Men - så får du enda dårligere bildekvalitet, dårlig lysstyrke og distorsjon. Kan brukes til mye, og du slipper å bytte objektiv, men er "dårligere" til alt - det er alltid en avveining. Ville heller anbefalt objektiver som supplerer det du har - som du kan bytte fram og tilbake mellom, men som gir mye bedre og andre optiske egenskaper. Hvis du er fotointeressert og går på kurs ville jeg heller gjort dette. Kanskje et makroobjektiv? Fastoptikk med stor lysstyrke? En telezoom - som 55-200? Tar du mye innebilder - en skikkelig blits! Stativ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Objektivet du allerede har en brukbar nærgrense som egner seg bra til blomsterbilder og lignende. Hadde Sigma laget det hadde de helt sikker puttet på "macro" i navnet. En ekstern blitz er ikke dumt, f.eks SB-400 eller SB-600. Rett blitzen oppover og sett på en "bounce card" (kan enkelt lages med litt hvit papp) og du får en fin fordeling av lyset uten skarpe skygger. Lenke til kommentar
MariannS Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 fortsetter litt på denne gamle tråden min her jeg.. Jeg har tenkt å skaffe meg en tele-zoom og et fastobjektiv. Siden det er vanskelig å finne et som er godt til alt til en rimelwlig pris. (korriger meg her om jeg tar feil for det er helst det jeg vil ha ) Men jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg. Nå skal jeg finne meg ett jeg skal ønske meg til jul. Så får det andre komme siden.. Jeg vil ikke over kr 2000 på noen av objektivene. har lurt litt på disse: http://www.lefdal.com/product/foto-video/objektiv/SIGMA5A9955/sigma-70-300mm-for-nikon https://www.elprice.no/elprice/default.asp?page=vare&ProdusentID=JAA132DA Har Nikon D3000 og da er det vel en fordel med bildestablisator i objetivet? Lenke til kommentar
cen Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg har dem begge, og er veldig fornøyd 35mm'ern er nok favoritten da. På lyssterke objektiv så er ikke bildestabilisator viktig. Tror ikke det finnes noen med det heller(?). Men en ting.. hvis du skal kjøpe 70-300mm så må du nesten bruke stativ. Helt umulig å få klare bilder uten. Ellers vil jeg informere deg om at du kan få disse objektivene mye billigere på andre nettsider, feks japanphoto! http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-dx-35mm-1.8-g/ http://www.japanphoto.no/product/objektiv/sigma-nikon/sigma-70-300mm-f4-5.6-dg-macro-for-nikon/ Ta en titt på fotovideo.no også, de konkurrerer med prisene Lenke til kommentar
MariannS Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 her er objektivet jeg endte opp med http://www.japanphoto.no/product/objektiv/tamron/tamron-af-70-300mm-f-4-5-6-ld-macro-med-fokusmotor-for-nikon/ nå er det bare til å lære seg å bruke det. Takk for gode tips cen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå