Fiola Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Kan du hjelpe ?? Jeg har en gammel Compaq Deskpro som jeg tenkte å få liv i igjen etter at den ikke har vært i bruk på tre år. Den fungerte helt fint forrige gang den var i bruk, men harddisk og cd-spiller ble fjernet den gangen. Nå har jeg satt inn igjen harddisk og cd-spiller og prøver å starte den opp igjen med Win98 oppstartsdiskett, men det som skjer er som følger : -Maskinen starter opp og mangler "time and date", men med F1 kommer jeg meg videre. Maskinen kommer så opp med størrelsen på harddisken og etter hvert med at den ikke finner noen gyldig partisjon, etc. Jeg prøver så å sette igang FDISK, men da jobber den en stund og kommer tilbake med at "Det finnes ingen harddisker". Jeg har prøvd med to forskjellige harddisker i forskjellige størrelser, men det samme skjer hver gang. Den eneste forskjellen er informasjonen om at det er funnet en ny harddisk når jeg skifter den ut og størrelsen på den. Jeg har sjekket at jumperen står riktig, men allikevel prøvd forskjellige varianter uten bedre resultat. De to harddiskene jeg prøver med har begge vært brukt i denne maskinen tidligere, men da som master og slave. Er det noen med gode forslag til løsning ? Kan det være at begge harddiskene er ødelagte selv om maskinen finner størrelsen på dem ? Takknemlig for hjelp ! Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Ingen som kan hjelpe meg litt her ?? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hvilken filformat har du på diskene ? NTFS eller FAT Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 prøv å formater ene disken med fat32fat16 i hovedmaskinen din og så sette den inn i compaqen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hvis du har XP OS på en maskin, så da kan du koble til en disk som slave og bruke diskbehandling på XPèn, slette formatere eller dele, da ser også om diskene virker. Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Tusen takk for hjelpende svar. Men i mens jeg holdt på med å sette den ene harddisken i en ekstern holder for å formatere den i den vanlige maskinen min - så begynte den gamle maskinen å jobbe videre på egen hånd etter feilmeldingen om at det ikke fantes noen harddisker! Ikke aner jeg hva som skjedde ettersom jeg ikke fulgte med, men den kom opp med spørsmål om jeg ville konfigurere for store harddisker og etter det gikk alt greit og nå er maskinen oppe og går uten problemer. Merkelige greier, for den har blitt stående på en god stund etter den samme feilmeldingen flere ganger i dag uten at noe har skjedd. Og jeg gjorde ikke noe annerledes denne gangen. Noen ganger tror jeg pc'er lever sitt eget liv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå