Gå til innhold

Hybridene tar over


Anbefalte innlegg

jeg hadde også formaning om at man kunne sture selv hvilke programmer eller deler av programmer som skulle ligge på SSD delen.

 

Å skryte av at maskinen starter opp på et sekund i stedet for 10 blir som å kjøre med kraftig motor til jobben.

Med andre or lite hensiktsmessig .

 

aksering av data er noe annet.

forøvrig er det ikke selv programmet men dataen det bruker som har mest nytte av hastigheten en ssd disk har

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skryte av at maskinen starter opp på et sekund i stedet for 10 blir som å kjøre med kraftig motor til jobben.

Med andre or lite hensiktsmessig .

Det er faktisk veldig hensiktsmessig.

Når man har med seg laptopen mange plasser i løpet av en arbeidsdag (flere servicejobber i løpet av dagen) og ender opp med å slå maskinen av/på opptil 5-10 ganger i løpet av en dag så er det veldig greit at maskinen starter på halvannet minutt istedenfor 5 minutter eller mere.

5 minutter høres sikkert helt vanvittig ut, men jeg vil tro at de fleste som jobber i større bedrifter vet nøyaktig hva jeg snakker om.

Det legges inn så mye software og tjenester og gud vet hva for at maskinen skal fungere i et bedriftsnettverk at du fint rekker å hente deg en kopp kaffe mens maskinen starter opp.

 

IE var et eksempel som jeg brukte for de fleste kan forholde seg til det.

Selvfølgelig er ikke dette det eneste programmet jeg bruker.

Jeg bruker programvare for å programmere Nexia (Biamp DSP), CUE kontrollsystemer, Crestron kontrollsystemer osv osv.

Dette er programmer som fort kan bruke god tid på å starte opp, siden de har store biblioteker over enheter som kan tilknyttes til slike systemer.

Nå, etter diskbytte så starter disse programmene på rekordtid, og det har en betydning for effektiviteten min i arbeidsdagen.

Når kunden betaler nærmere 1000kr timen for den type arbeid jeg gjør så er det greit å slippe å bruke 5-10 minutter på å slå på maskinen og få startet programvaren slik at jeg faktisk får gjort det kunden betaler meg for å gjøre.

 

En annen sak er at for å lese mail så må jeg gå via Citrix.

Dvs at jeg må starte IE, logge meg på bedriftsnettet, åpne mailprogrammet via et Citrixvindu.

I motsetning til enhver maskin som står i de 1000 hjem så tar dette tid.

Igjen, hvis jeg kommer inn på jobben og må sjekke mail så kan hele prosessen fort ta 10 minutter, bare for å se om jeg har fått mail.

Med nytanket PC og hybriddisk så bruker jeg bare 1/4 av tida.

Uvesentlig? Nei.

 

Andre tester jeg har lest har nevnt at programmer som Photoshop, Excel, Powerpoint osv osv åpnes opptil 10 ganger så kjapt som med tradisjonell harddisk.

Og det at Momentus XT har lese/skrivehastighet på rundt 100MB/sec jevnt over gjør at større mengder data som skal innom slike programmer selvfølgelig går unna kjappere.

 

Som sagt, jeg merker stor økning i hvor kjapp maskinen er.

Å starte programmer går unna mye fortere. Lagre store filer går fortere, åpne store filer går fortere osv.

Å pakke ut et RAR-arkiv på 1,5GB går mye kjappere siden lese/skrivehastigheten på Momentus XT'en er ca 50% bedre enn på den originale disken som stod i Mac Mini'en min.

Alt dette uten å ha gjort annet enn å sette i en raskere disk.

Mao så er det tydelig at harddisker er en stor flaskehals i dag.

Istedenfor å kjøpe ny maskin med raskere prosessor, eller oppgradere prosessor på eksisterende maskin kan man dermed puste nytt liv i en gammel "sliter".

Lenke til kommentar

Å skryte av at maskinen starter opp på et sekund i stedet for 10 blir som å kjøre med kraftig motor til jobben.

Med andre or lite hensiktsmessig .

Det er faktisk veldig hensiktsmessig.

Når man har med seg laptopen mange plasser i løpet av en arbeidsdag (flere servicejobber i løpet av dagen) og ender opp med å slå maskinen av/på opptil 5-10 ganger i løpet av en dag så er det veldig greit at maskinen starter på halvannet minutt istedenfor 5 minutter eller mere.

5 minutter høres sikkert helt vanvittig ut, men jeg vil tro at de fleste som jobber i større bedrifter vet nøyaktig hva jeg snakker om.

Det legges inn så mye software og tjenester og gud vet hva for at maskinen skal fungere i et bedriftsnettverk at du fint rekker å hente deg en kopp kaffe mens maskinen starter opp.

 

IE var et eksempel som jeg brukte for de fleste kan forholde seg til det.

Selvfølgelig er ikke dette det eneste programmet jeg bruker.

Jeg bruker programvare for å programmere Nexia (Biamp DSP), CUE kontrollsystemer, Crestron kontrollsystemer osv osv.

Dette er programmer som fort kan bruke god tid på å starte opp, siden de har store biblioteker over enheter som kan tilknyttes til slike systemer.

Nå, etter diskbytte så starter disse programmene på rekordtid, og det har en betydning for effektiviteten min i arbeidsdagen.

Når kunden betaler nærmere 1000kr timen for den type arbeid jeg gjør så er det greit å slippe å bruke 5-10 minutter på å slå på maskinen og få startet programvaren slik at jeg faktisk får gjort det kunden betaler meg for å gjøre.

 

En annen sak er at for å lese mail så må jeg gå via Citrix.

Dvs at jeg må starte IE, logge meg på bedriftsnettet, åpne mailprogrammet via et Citrixvindu.

I motsetning til enhver maskin som står i de 1000 hjem så tar dette tid.

Igjen, hvis jeg kommer inn på jobben og må sjekke mail så kan hele prosessen fort ta 10 minutter, bare for å se om jeg har fått mail.

Med nytanket PC og hybriddisk så bruker jeg bare 1/4 av tida.

Uvesentlig? Nei.

 

Andre tester jeg har lest har nevnt at programmer som Photoshop, Excel, Powerpoint osv osv åpnes opptil 10 ganger så kjapt som med tradisjonell harddisk.

Og det at Momentus XT har lese/skrivehastighet på rundt 100MB/sec jevnt over gjør at større mengder data som skal innom slike programmer selvfølgelig går unna kjappere.

 

Som sagt, jeg merker stor økning i hvor kjapp maskinen er.

Å starte programmer går unna mye fortere. Lagre store filer går fortere, åpne store filer går fortere osv.

Å pakke ut et RAR-arkiv på 1,5GB går mye kjappere siden lese/skrivehastigheten på Momentus XT'en er ca 50% bedre enn på den originale disken som stod i Mac Mini'en min.

Alt dette uten å ha gjort annet enn å sette i en raskere disk.

Mao så er det tydelig at harddisker er en stor flaskehals i dag.

Istedenfor å kjøpe ny maskin med raskere prosessor, eller oppgradere prosessor på eksisterende maskin kan man dermed puste nytt liv i en gammel "sliter".

 

 

nå jeg skriver man skryter av at maskinen starter opp på 1 sekund i stedet for 10 sekunder er det lite hensiktsmessig.

her rekker man knapt nok å skjenke i kaffe før maskinen er klar

 

 

Hvis maskinen bruker 5 minutter før den er klar så er det noe mere en bare harddisken som er problemet.

Nå skal det ikke heller være nødvendig å slå maskin av Hver gang i den forstand at den må gjøre hele oppstartsprosedyren hver eneste gang du starter den . Da bruker man hvile modus. hvis du i tillegg bruker SSd så skule pcen teoretisk da starte opp på omtrent et sekund.

 

man kan også spare litt tid på starte programmene manuelt , da bare de programmene man trenger til den jobben man gjør , i stedet for at alle programmene skal starte hver gang.

 

mange programmer åpne samtid kan påvirke ytelsen til pcen avhengig av hvor mye minne den har

 

 

jeg har selv en stasjonære pc med Windows 7.

hvis jeg starter opp fra hvilemodus leses alt innholdet tilbake til minnet som var lagret på harddisken da jeg satte den i hvilemodus . det finne med dette er at man også slår av strømmen.

 

oppstarten tar omtrent 1 minutt med med selvtesten (som man også kan slå av ) i begynnelsen

dette funger også med Xp

Lenke til kommentar

Dette er jo en bra mellomløsning for mange hjemmebrukere. Man skal jo huske at SSD kommer til å race ytterligere fra snurredisk i hastighet framover. Hybriddisk kan man kanskje sammenligne med hypen rundt minidisk for musikk.

Bedre enn kassett eller en diger CD-spiller, men med mekaniske deler så er den dømt til museum i løpet av et tiår.

Lenke til kommentar
Hvis maskinen bruker 5 minutter før den er klar så er det noe mere en bare harddisken som er problemet.

Ja, kanskje det var grunnen til at maskinen ble retanket?

Selvfølgelig var det mere enn bare harddisken som førte til lang oppstartstid.

Over 2 år med aktiv bruk i jobb, med installering/avinstallering/oppdatering av alskens programmer gjør at ting går treigere.

Når man da retanker, hvorfor beholde en 2-3 år gammel 80GB 5400rpm HDD med lese/skrivehastighet som er halvparten av en moderne 7200rpm HDD?

 

Nå skal det ikke heller være nødvendig å slå maskin av Hver gang i den forstand at den må gjøre hele oppstartsprosedyren hver eneste gang du starter den . Da bruker man hvile modus.

Har hatt veldig dårlig erfaring med dvalemodus i XP.

Derfor velger jeg å slå av maskinen.

Har opplevd litt for mange ganger at maskinen kan finne på å krangle midt i dumpingen av programmering inn i en enhet.

Skjer det på verst tenkelig tidspunkt så kan du risikere at du bricker en styreenhet som koster en god månedslønn eller to.

I beste fall kan du dumpe på nytt og ingen skade skjedd, og noen ganger ender du opp med å bruke noen timer på å rette skaden som skjedde. Worst case er som sagt at du bricker en enhet, og at den må byttes. Kjipt om f.eks et Auditorie skal brukes dagen etterpå, og enheten tar 2-3 dager å få til Norge.

 

Man kan også spare litt tid på starte programmene manuelt , da bare de programmene man trenger til den jobben man gjør , i stedet for at alle programmene skal starte hver gang.

mange programmer åpne samtid kan påvirke ytelsen til pcen avhengig av hvor mye minne den har

Helt sant. Men ingen av programmene jeg bruker starter automatisk.

Jeg starter de manuelt, når jeg har behov for det.

Det er alle bakgrunnsprosessene som kommer av diverse software som installeres av en overivrig IT-avdeling som er problemet.

Det er ikke uvanlig å se at maskinen min har 100 prosesser kjørende selv når maskinen er nettop startet opp.

Min private maskin med XP har kanskje 40 prosesser kjørende og bruker 1/3 så mye minne når maskinen nettop er startet opp.

 

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så høres min beskrivelse av oppstartstid og generell ytelse på maskinen før oppdateringen ut som det glade vanvidd.

Og det er det. Men sånn er faktisk hverdagen i arbeidslivet.

Jeg vil tro at flere kjenner igjen situasjonen så alt for godt, desverre.

Store firmaer har IT-avdelinger som legger inn alle de påkrevde tjenestene som skal til for at maskinen skal kunne fungere i et bedriftnettverk.

For meg som hovedsaklig jobber ute hos kunder er dette ganske irriterende.

Men det er svært lite jeg får gjort med det.

 

Uansett. Selv for hjemmebruk så kan jeg absolutt anbefale Hybrid fremfor tradisjonell HDD.

Hybriden kombinerer det beste av 2 verdener.

Man får lagringskapsiteten til vanlige harddisker og hurtigheten (i begrenset grad) til SSD.

500GB til rundt 1000-lappen er dyrere enn tradisjonell HDD, men absolutt verdt det.

Oppstartstid halveres, programmer laster fortere (gjelder hovedsaklig programmer/filer som du bruker oftest, og det er jo gjerne de mest brukte programmene man har nytte av at starter raskere.)

 

At Photoshop starter på 4 sekunder istedenfor 40 sekunder er vel ikke noen ulempe?

Lenke til kommentar
nå jeg skriver man skryter av at maskinen starter opp på 1 sekund i stedet for 10 sekunder er det lite hensiktsmessig.

her rekker man knapt nok å skjenke i kaffe før maskinen er klar

Hmm, jeg ser ikke hvor noen sier dette.

 

Tilfellet er at man ofte får redusert oppstarstiden fra rundt halvannet minutt til godt under 30 sekunder på de raskeste maskinene folk hjemme sitter med. I mitt tilfelle med litt tweaking klarte jeg å presse den videre ned til 7 sekunder med første generasjon Intel SSD.

 

Det er ikke alle som begynner å klippe hekken mellom restartene selv om det ikke er så ofte de restarter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når vi tillegg vet at en meget stor andel også av hjemmebrukere har bærbar som eneste maskin, hvor det kun er plass til et stk HD, så er Momentus XT glimrende.

 

@elgen: Momentus XT laster også raskere data - særlig om du som meg bruker mye spesifikke datafiler. Og jeg sitter med SSD + snurredisker på den stasjonære, men lurer faktisk på en Momentus XT på HTPC. Bruksmønsteret gjør at jeg synes SSD er for dyr - særlig fordi jeg må ha en 124 GB på den skal det være hensikt. Momentus XT er også støysvak - så den passer bra der.

 

@la7dfa.com: Om det tar 8, 10, 15 eller 20 år før snurredisker er på museum skal jeg ikke spå i. Men i mellomtida er alt som dekker gapet mellom SSD og snurredisk også et pluss. Personlig mener jeg løsning ala Momentus XT burde være standard på alle bærbare fra 7 - 14 000 kr (de over kan for guds skyld ha SSD).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en bra mellomløsning for mange hjemmebrukere. Man skal jo huske at SSD kommer til å race ytterligere fra snurredisk i hastighet framover. Hybriddisk kan man kanskje sammenligne med hypen rundt minidisk for musikk.

Bedre enn kassett eller en diger CD-spiller, men med mekaniske deler så er den dømt til museum i løpet av et tiår.

L2,L3 cache og systemminne er en bra mellomløsning for mange hjemmebrukere. I framtiden kommer vi bare til å ha L1-cache i maskinene våre.

 

Det er veldig vanskelig å spå framtiden. Men sånn som ting er nå så virker det som om flash og snurredisk har hver sine styrker og svakheter, og at markedet er klart for gode hybrid-løsninger.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

knutinh, hva baserer du utsagnet om bare L1-cahce på?

Av arkitekturmessige årsaker er L2 cache nødvendig, eller gjør i alle fall designet mange størrelsesordner enklere, i multikjerne design.

Jeg prøvde å ironisere over alle postene her inne som avskrev hybrid-disker uten å tenke over (eller se postene som forklarer) sammenhengen med cache-hierarki.

 

Posten min kan altså ikke tas alvorlig slik den står.

 

Hvorvidt hybriddisker faktisk lykkes med å tilby størrelsen til snurredisker sammen med "nesten hastigheten" til SSD ved et fornuftig prispunkt gjenstår å se, men å avskrive det uten å tenke seg om virker litt naivt.

 

-k

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å lese ironi fra tekst når det ikke brukes hint som ":p"

 

NAND read-cache harddisker (IKKE hybrid-disker) har stort potensiale i laptopper og HTPC, men for stasjonære i mid-high end eller med brukere med gode datakunskaper vil SSD + HDD kombinasjoner være mer relevant.

Det finnes en løsning som heter ASAP (aka maxIQ fra Adaptec og CacheCade fra LSI), der du har et HDD RAID med SSD som read-cache. En billig slik løsning kan potensielt gjøre det veldig godt blandt poweruser/entusiast markedet, forutsatt at man kan bruke "off the shelf" SSDer til aksellereringen.

 

For et skikkelig value-oppsett (fokus på kapasitet) kunne man bruke 4R5 2TB harddisker + (2R0?) C300 64GB.

For å få laget kontrolleren billig kunne man brukt en løsning som ikke støtter RAID med paritet som krever regnekraft, f.eks. RAID 0, 1, 10. En 8-porters kontroller med 6R10 HDD + 2R0 SSD gir god value ytelse/kr.

Lenke til kommentar
Hvis maskinen bruker 5 minutter før den er klar så er det noe mere en bare harddisken som er problemet.

Ja, kanskje det var grunnen til at maskinen ble retanket?

Selvfølgelig var det mere enn bare harddisken som førte til lang oppstartstid.

Over 2 år med aktiv bruk i jobb, med installering/avinstallering/oppdatering av alskens programmer gjør at ting går treigere.

Når man da retanker, hvorfor beholde en 2-3 år gammel 80GB 5400rpm HDD med lese/skrivehastighet som er halvparten av en moderne 7200rpm HDD?

 

Nå skal det ikke heller være nødvendig å slå maskin av Hver gang i den forstand at den må gjøre hele oppstartsprosedyren hver eneste gang du starter den . Da bruker man hvile modus.

Har hatt veldig dårlig erfaring med dvalemodus i XP.

Derfor velger jeg å slå av maskinen.

Har opplevd litt for mange ganger at maskinen kan finne på å krangle midt i dumpingen av programmering inn i en enhet.

Skjer det på verst tenkelig tidspunkt så kan du risikere at du bricker en styreenhet som koster en god månedslønn eller to.

I beste fall kan du dumpe på nytt og ingen skade skjedd, og noen ganger ender du opp med å bruke noen timer på å rette skaden som skjedde. Worst case er som sagt at du bricker en enhet, og at den må byttes. Kjipt om f.eks et Auditorie skal brukes dagen etterpå, og enheten tar 2-3 dager å få til Norge.

 

Man kan også spare litt tid på starte programmene manuelt , da bare de programmene man trenger til den jobben man gjør , i stedet for at alle programmene skal starte hver gang.

mange programmer åpne samtid kan påvirke ytelsen til pcen avhengig av hvor mye minne den har

Helt sant. Men ingen av programmene jeg bruker starter automatisk.

Jeg starter de manuelt, når jeg har behov for det.

Det er alle bakgrunnsprosessene som kommer av diverse software som installeres av en overivrig IT-avdeling som er problemet.

Det er ikke uvanlig å se at maskinen min har 100 prosesser kjørende selv når maskinen er nettop startet opp.

Min private maskin med XP har kanskje 40 prosesser kjørende og bruker 1/3 så mye minne når maskinen nettop er startet opp.

 

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så høres min beskrivelse av oppstartstid og generell ytelse på maskinen før oppdateringen ut som det glade vanvidd.

Og det er det. Men sånn er faktisk hverdagen i arbeidslivet.

Jeg vil tro at flere kjenner igjen situasjonen så alt for godt, desverre.

Store firmaer har IT-avdelinger som legger inn alle de påkrevde tjenestene som skal til for at maskinen skal kunne fungere i et bedriftnettverk.

For meg som hovedsaklig jobber ute hos kunder er dette ganske irriterende.

Men det er svært lite jeg får gjort med det.

 

Uansett. Selv for hjemmebruk så kan jeg absolutt anbefale Hybrid fremfor tradisjonell HDD.

Hybriden kombinerer det beste av 2 verdener.

Man får lagringskapsiteten til vanlige harddisker og hurtigheten (i begrenset grad) til SSD.

500GB til rundt 1000-lappen er dyrere enn tradisjonell HDD, men absolutt verdt det.

Oppstartstid halveres, programmer laster fortere (gjelder hovedsaklig programmer/filer som du bruker oftest, og det er jo gjerne de mest brukte programmene man har nytte av at starter raskere.)

 

At Photoshop starter på 4 sekunder istedenfor 40 sekunder er vel ikke noen ulempe?

 

Poenget var at jeg ser ikke noen poeng en i å redusere opstartstiden fra 10 sekunder til 2 sekunder med en ssd disk .

Å redusere tiden fra 5 minutter til 1 minutt blir noe annet.

 

slik du beskriver jobbmaskinen så virker det som om den er overmoden for utskifting.

å bytte disken er nok bare en nødløsning.

Rart at firmaet du jobber for ikke innser du ville være mere affektiv med en bedre pc

 

jeg driver selv og eksperimenterer med dvalemodusen .

Det hender at den ikke virker , men da funger det greit å starte opp på normal måte.

uansett så har jeg aldri opplev at systemet har blir rotet til

Lenke til kommentar
Poenget var at jeg ser ikke noen poeng en i å redusere opstartstiden fra 10 sekunder til 2 sekunder med en ssd disk .

Å redusere tiden fra 5 minutter til 1 minutt blir noe annet.

Å bytte disk er jo noe man velger selv.

Om man ikke vektlegger at ting går kjappere, så beholder man disken man har fra før av.

Om man derimot synes det er greit at programmer starter kjappere i tillegg til raskere boot, raskere lagring/åpning av store filer, så bytter man.

 

slik du beskriver jobbmaskinen så virker det som om den er overmoden for utskifting.

å bytte disken er nok bare en nødløsning.

Rart at firmaet du jobber for ikke innser du ville være mere affektiv med en bedre pc

Det er ikke noe galt med PC'n. Etter retanking og diskbytte så er maskinen min kjappere enn de nyeste Lenovoene som andre på avdelingen har.

Det er fordi at selv med spiller nye laptoper med kraftigere prosessor og mere RAM så er harddisken en stor flaskehals.

Jeg kunne glatt ha fått en ny Thinkpad W510 hvis jeg ville, men jeg ba om å få dekket en ny harddisk istedenfor, fordi maskinen jeg har er krute god.

Hvorfor få firmaet til å bruke 10-12 tusen på en ny maskin når en disk til under tusenlappen får min nåværende maskin til å gå så det griner?

 

jeg driver selv og eksperimenterer med dvalemodusen .

Det hender at den ikke virker , men da funger det greit å starte opp på normal måte.

uansett så har jeg aldri opplev at systemet har blir rotet til

Har sjelden hatt problem med selve Windows og dvalemodus, men som jeg nevnte så kan jeg ikke stole på det i arbeidet mitt.

Om jeg bricker en DSP til 100k mens jeg oppdaterer firmwaren på den med den konsekvensen at kunden ikke kan bruke konferansesalen eller auditoriet sitt til vi får byttet den ut så er det liten trøst at jeg kan restarte PC'n. ;)

Lenke til kommentar

slik du beskriver jobbmaskinen så virker det som om den er overmoden for utskifting.

å bytte disken er nok bare en nødløsning.

Rart at firmaet du jobber for ikke innser du ville være mere affektiv med en bedre pc

Jeg vet ikke hva slags firma du jobber i, men slikt utstyr har en avskrivingsperiode. Den er oftest på 2-3 år.

 

Poenget var at jeg ser ikke noen poeng en i å redusere opstartstiden fra 10 sekunder til 2 sekunder med en ssd disk .

Å redusere tiden fra 5 minutter til 1 minutt blir noe annet.

Jeg vet heller ikke hvor du får dette fantasitallet "10 til 2 sekunder" fra og hvorfor du fortsetter å bruke det når vi gjentatte ganger snakker om å redusere oppstartstid fra halvannet minutt til halvt minutt eller mindre. Dette 5 til 1 minutt er også noe du bare tar ut av luften. Hva med å forholde seg til reelle tall som er lagt frem gjentatte ganger?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er fordi at selv med spiller nye laptoper med kraftigere prosessor og mere RAM så er harddisken en stor flaskehals.

Jeg kunne glatt ha fått en ny Thinkpad W510 hvis jeg ville, men jeg ba om å få dekket en ny harddisk istedenfor, fordi maskinen jeg har er krute god.

Hvorfor få firmaet til å bruke 10-12 tusen på en ny maskin når en disk til under tusenlappen får min nåværende maskin til å gå så det griner?

Godt det er folk som tenker med hodet påskrudd ;) *plystre Lillebjørn Nilsen låt* Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...