Dahl Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hei! Jeg lurer på hvordan det er mulig å få php til å lage bilder? Når jeg sier bilder tenker jeg på sånn security code greie, sånn som det er ved innloggingen i phpnuke. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 er ikke helt sikker på vha du mener med securitygreie, men hvis det er er sånn ordsak(ja det er litt vanskelig å definere) som finnes på mange registrerings sider for mail og annet så ikke programmer kan registrere seg der automatisk: en måte er da: <?php header ("Content-type: image/png"); $test = crypt(rand()); $im = @ImageCreate (100, 20) or die ("Something went wrong in the making of the image"); $background_color = ImageColorAllocate ($im, 255, 255, 255); $text_color = ImageColorAllocate ($im, rand(0, 255), rand(0, 255), rand(0, 255)); ImageString ($im, 3, 4, 4, $test, $text_color); ImagePNG ($im); ?> nå lager denne riktignok ikke ord som gir noen særlig mening, hvis du vil ha det må : $text = crypt(rand()); byttes ut med et array med mulige ord som du forhåndsvelger. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Ja, det var noe sånt jeg tenkte på! :smile: Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Hvordan er det jeg kan lage det slik att det kun er bokstaver (a-z) og tall som kommer opp, og att man må skrive inn de bokstavene og tallene for å komme videre? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 husker ikke helt i farten, men lurer på om det blir noe sånt: <?php header ("Content-type: image/png"); $test = rand(); $im = @ImageCreate (100, 20) or die ("Something went wrong in the making of the image"); $background_color = ImageColorAllocate ($im, 255, 255, 255); $text_color = ImageColorAllocate ($im, rand(0, 255), rand(0, 255), rand(0, 255)); ImageString ($im, 3, 4, 4, $test, $text_color); ImagePNG ($im); ?> har bare fjernet crypt. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Nå kom det bare opp tall. Men hvordan kan jeg gjøre det sånn at man må skrive inn det som står på bildet i en textbox og klikke på en button får å komme videre? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 tror det blir litt feil sånn for da kommer vel egentlig bare tall, hvis du vil ha tall og bokstaver kan du feks bruke: <?php function randStr( $length ) { if( $length > 36 ) { return "ERROR"; }else{ $str = md5(mktime()); $cutoff = 31 - $length; $start = rand(0, $cutoff); return substr($str, $start, $length); } } header ("Content-type: image/png"); $test = randStr("10"); $im = @ImageCreate (100, 20) or die ("Something went wrong in the making of the image"); $background_color = ImageColorAllocate ($im, 255, 255, 255); $text_color = ImageColorAllocate ($im, 0, 0, 0); ImageString ($im, 3, 4, 4, $test, $text_color); ImagePNG ($im); ?> Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Det funka bra. Men hvordan i huleste kan jeg lage det sånn at man må skrive inn det som står der for å komme videre??? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 satt sammen noe her http://magikern.sytes.net/code/projects/button/ men har ikke fått det til å fungere helt kanskje noen andre har noen gode råd. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Takk for at du hjelper meg! :smile: Det funka ikke helt nei... det går ikke ann å skrive inn riktig! Lenke til kommentar
Sugx Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Om detta skal funke må jo php vite verdien av strengen i bildet. Derfor må du finne en lur måte å gjøre den tilgjengelig på, en enkel og usikker måte er jo å sende variablen med som en hidden post variabel. Grunnen til at det mange steder er sånne bilder, er for å validere om det faktisk er ett menneske som registrerer seg og ikke ett script. Men ett script kan lett finne den skjulte post variablen, derfor er det ikke sikkert. Du kunne jo lage det slik at hver gang sida blei lastet satte du teksten i bildet inn i en database og når brukern klikka på submit, blei teksten brukern tasta inn sjekka opp mot databasen. Mye rart en kunne finni på da... Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 hmm... Hva med å styre passordet på tid? Ved å endre verifiseringsordet etter et tidsskjema, "vet" skriptet hvilket passord som skal returneres uavhengig av tilbakemelding fra klient. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 hmm... Hva med å styre passordet på tid? Ved å endre verifiseringsordet etter et tidsskjema, "vet" skriptet hvilket passord som skal returneres uavhengig av tilbakemelding fra klient. Tviler på at det er så sikkert... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 det jeg egentlig tenkte på med de scriptene jeg skrev over her var at når rand.php kjøres så skriver den variabelen rett inn i script.php fila. Tror dette skal være ganske sikkert. Edit: men jeg får det riktignok ikke til å fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå