Gjest Slettet-5a6f9 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 I artikkelen http://www.hardware.no/artikler/harddisk/4811 kan man lese at hybriddiskene tar over. Samtidig skrives en artikkel om oppdaterte anbefalinger uten å nevne hybriddisker... Vet ikke den ene hva den andre gjør på kontoret? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Du får én kjapp SSD til ca. samme prisen som to små snurredisker i RAID. Da ser jeg ikke helt poenget med å RAIDe snurredisker til OS. Ikke alle som klarer seg med 40 GB til OS/programmer da. 320 GB (2 x 160 GB WD Scorpio Black koster ca 600 kr). Normalt er det 1 eller 2 plater på 2,5'' disker. Noen av de større har fått 3 plater. Og det er helt korrekt at 3,5 har bedre sekvensiell ytelse, mens 2,5 er bedre jevnt over på random (pga kortere hodebevegelse). Så "tette" 2,5'' disker er langt fra uinteressante. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Mye snakk om de små SSD-diskene her, men hva anbefales i fornuftige prisklasser om man trenger litt mer plass? Jeg tenker å bytte ut disken i laptopen. Det blir da eneste lokale disk (har NAS utenom), så greit å ha litt mer enn 64 GB. Hva tror dere om OCZ Vertex 2 120GB som ligger til 1750,-? Hvordan klarer den seg mot de nevnte i artikkelen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 chrlod: Da vil jeg anbefale Seagate momentus XT. Lenke til kommentar
RBW Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Hepp og takk for tilbakemeldinger. Noe av poenget med at vi nå har aktivert tilbakemeldingstråder for anbefalingene er jo nettopp at vi ønsker å få tilbakemeldinger fra dere brukere om hva som er bra av ulikt utstyr. Uansett, grunntanken med denne anbefalingen er at det skal være for dem som er ute etter en enhet. Om man skal ta med allverdens RAID-muligheter begynner ting raskt og skli ut, og de som har null oversikt faller av lasset. Så til de enhetene det var mest uenighet om. WDC Caviar Black vs Samsung F3. Ja, jo. Grunnen til at WDC-enheten ble valgt var grunnet svært god erfaring med WDC og at Black-serien er svært god. Nå er jo ikke Samsung helt bak mål de heller, på ingen måter. Ikke minst var F3 billigere enn jeg trodde . Så ja, jeg skal gi meg, hehe, og sette opp F3 da. Momentus XT slår på ingen måter Velociraptor ned i støvlene, men klart den er langt fetere i forhold til prisen. Akkurat den anbefalingen går mest på ytelse, og ikke så mye på pris. Likevel, siden det virker som at flertallet synes den er råest av vanlige harddisker slenger jeg også den med, men Velociraptor blir nevnt likevel altså... 2 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 MLC har også typisk kortere levetid enn SLC. Av disker er WD Black solide valg, veldig gode "allroundere". Samsung F3 1 TB er en veldig grei disk for pengene, men den har en del susing når den spinner opp og kan "knitre" mer enn WD Black på det verste under last. WD Velociraptor er bortkastede penger, trengs det bedre ytelse enn WD Black bør SSD sterkt vurderes. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Mye snakk om de små SSD-diskene her, men hva anbefales i fornuftige prisklasser om man trenger litt mer plass? Jeg tenker å bytte ut disken i laptopen. Det blir da eneste lokale disk (har NAS utenom), så greit å ha litt mer enn 64 GB. Hva tror dere om OCZ Vertex 2 120GB som ligger til 1750,-? Hvordan klarer den seg mot de nevnte i artikkelen? OCZ Vertex 2 120GB er en svært god disk. Bedre skrivehastighet enn Crucial C300'en i samme størrelse. Bruker Vertex'en i studie laptop'en, og den funker greit til det. C300'en brukes i DJ laptop'en som kjører Serato Scratch, der jeg er avhengig av responstid i både Serato og andre musikkprogram som kjører sammen i sanntid. Endret 27. oktober 2010 av CosmoK Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Litt rart å se har hw i det hele tatt nevner raptor-diskene. Og hadde savna en notis om hva som kommer av SSD-er. Tror ikke den neste generasjonen til Sandforce har blitt nevnt i tråden her, heller. Om vi skal tro det minste på spesifikasjonene, vil disse yte enormt. 500 MBps seq read / write, anyone? *bilde* SF2000 serien er foreløpig bare i "sampling" stadiet for "enterprise partners", så konsumerprodukter basert på denne serien er nok ikke på markedet for i sommerferien 2011 en gang. Indilinx JetStream skulle vært her nå om de hadde overholdt det de hadde av estimater i fjor, men de sa det hadde blitt utsettelser, og har ikke blitt hørt fra siden. Intel G3 er en refresh for mindre prosessnode og noe optimalisering av kontrolleren, ikke et nytt design fra bunn, og bruker fortsatt SATA 3Gbps. Ny arkitektur fra intel er antatt å komme rundt Q2 2011. Takker. Fikk ikke inntrykk av at de diskene var så langt unna i AT-artikkelen. Fremdeles verdt å vente, etter min mening. Tenker det blir en liten oppgradering av stasjonæren når de endelig slippes ... Hepp og takk for tilbakemeldinger. Noe av poenget med at vi nå har aktivert tilbakemeldingstråder for anbefalingene er jo nettopp at vi ønsker å få tilbakemeldinger fra dere brukere om hva som er bra av ulikt utstyr. Uansett, grunntanken med denne anbefalingen er at det skal være for dem som er ute etter en enhet. Om man skal ta med allverdens RAID-muligheter begynner ting raskt og skli ut, og de som har null oversikt faller av lasset. Så til de enhetene det var mest uenighet om. WDC Caviar Black vs Samsung F3. Ja, jo. Grunnen til at WDC-enheten ble valgt var grunnet svært god erfaring med WDC og at Black-serien er svært god. Nå er jo ikke Samsung helt bak mål de heller, på ingen måter. Ikke minst var F3 billigere enn jeg trodde . Så ja, jeg skal gi meg, hehe, og sette opp F3 da. Momentus XT slår på ingen måter Velociraptor ned i støvlene, men klart den er langt fetere i forhold til prisen. Akkurat den anbefalingen går mest på ytelse, og ikke så mye på pris. Likevel, siden det virker som at flertallet synes den er råest av vanlige harddisker slenger jeg også den med, men Velociraptor blir nevnt likevel altså... Flott å se at dere tar tilbakemelding konstruktivt. Fortsett med det! Endret 28. oktober 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Har du 2R0 640GB HDD i stasjonære anbefaler jeg deg på det sterkeste å kjøpe en 64GB C300 for OS + Core apps for å ha de neste 7-10 måndene. Du kan fortsatt ha HDDene til spill og evt programmer som ikke får plass på SSD (om du har mange store), og bare la være å formatere så du har en backup av OS i tilfelle du må ta ut SSDen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 @Simen1 Hei, ser du anbefaler C300 før f.eks. OCZ Force. Da det virker som du er meget kompetent på SSD, så tillater jeg meg å spørre deg direkte. Svar gjerne i forumet, da jeg vil tro flere har glede av svaret ditt. For min egen del, får jeg 120 GB Force ca 185,- rimeligere enn C300 128 GB, og av oppgitte spesifikasjoner, så er lesehastigheten større på C300 (355 vs 285), men skrivehastigheten er betydelig større på Force (140 vs 275). For meg virker det som Force derfor blir et langt bedre valg. Er lesehastigheten så viktigere at den lavere skrivehastigheten er ignorerbar, eller er det andre ting som gjør at du fremdeles mener C300 er ett klart førstevalg? PFT for svar Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Begge er gode SSDer, men C300 har (litt) bedre ytelse for typiske arbeidsoppgaver de fleste gjør. Skrivehastigheten er ca lik for C300 128GB og SF-1200 120GB. Forskjellen er at SF-1200 benytter kompressjon, som tillater høyere skrivehastighet for ukomprimert/ukryptert data. Hvor mye høyere hastighet kommer ann på hvor mye data kan komprimeres. For "generell bruk" er lesehastighet mye viktigere enn skrivehastighet, men det er jo også kjekt å ha grei skrivehastighet. Hvem av de du velger vil ikke ha noe stort utslag i praktisk bruk. De ligger veldig nære hverandre i ytelse, og uten benchmarks vil du ikke klare å skille de fra hverandre. Endret 1. november 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Takker Gullars. Dine råd vedr. SSD er like gode som Simen1, så jeg skulle vel stillt spørsmålet til begge... Men det var blitt litt seint, så da vart vel hodet sløvt også. Da blir det å sjekke priser på nytt, så om ikke prisdifferansen er stor, blir det vel en c300... Madsc90: kjører M4a79-hovedkort, og den kjører 790FX-chipsettet. Orker ikke bytte HK, da jeg egentlig ikke bruker maskinen til særlig krevende operasjoner... Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Jeg har et hakk nyere. Asus M4A89GTD PRO/USB3. Er nok ikke nevneverdig ytelsesforskjell på dem. Hvis du ikke har sataIII, vil du få litt tregere sekvensiell les på c300, men det ser du kun så vidt hvis du sitter med stoppeklokka. Endret 2. november 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Mye snakk om de små SSD-diskene her, men hva anbefales i fornuftige prisklasser om man trenger litt mer plass? Jeg tenker å bytte ut disken i laptopen. Det blir da eneste lokale disk (har NAS utenom), så greit å ha litt mer enn 64 GB. Hva tror dere om OCZ Vertex 2 120GB som ligger til 1750,-? Hvordan klarer den seg mot de nevnte i artikkelen? Jeg tror OCZ Vertex 2 er vel den aller beste SSD du kan kjøpe for tida. Den yter 285Mb les og 275 skriv. Den finnes i 60G, 90G og 120G (og større) til ca. 1100/1550/1900. Det spesielle med denne serien er at alle modellene har samme høye hastighet, mange av de andre har lavest hastighet på den minste og høyere etterhvert som diskens størrelse øker. (Som i realiteten betyr f. eks. at to 60G disker er parallellkoblet for å gi 120G med dobbel fart) Dessverre er Vertex 2 serien i øyeblikket på vei opp i pris :/ Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 morten_b, tallene du lister gjelder med maks komprimering. Det forutsetter at data som leses/skrives kan komprimeres en del. Data som er kryptert eller allerede komprimert vil få en del lavere hastighet. 120GB versjonen av SF-1200 klarer ca 220MB/s les og 140MB/s skriv i rå hastighet (fysisk mot lagringsmediet). Utgavene med lavere kapasitet har lavere rå hastighet, men siden de har samme kontroller klarer de også like høy maks fart om data kan komprimeres nok. Med dagens priser ligger C300 høyere på anbefalt listen, men begge yter veldig godt, og du vil ikke merke forskjell på dem i daglig bruk. Lenke til kommentar
Hareton Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det har kommet en del nytt på harddisk-fronten de siste månedene og prisene forandrer seg. En slik anbefaling-liste bør revideres en gang pr måned, om den skal ha noe verdi for brukerne. Klassifiseringen bør vel også revurderes? Konvensjonelle snurredisker til lagring, RAID og operativ system er mer enn bra nok, og dessuten mer oversiktlig for de som er litt usikre på hva de skal velge. SSD i Budsjett, Mellomklasse og High-End er forsåvidt greit. Selv om jeg personlig ville satt den opp annerledes. Egen klasse for snurredisker 2,5" og eksterne disker skulle jeg også likt å sett på listen over anbefalte harddisker. Når det kommer til SSD, så har det kommet så mye nytt de siste månedene at listen er å anse som misvisende i min bok. Corsair SSD Performance 3 Series har kommet - den nye kongen på haugen over 2,5" disker i forhold til pris/ytelse? OCZ Revodrive PCI-E er ikke med på listen, det er ikke akkurat en nyhet pr dags dato. OCZ Colossus er ikke nevnt med et ord. Samsung F4 2TB koster mindre enn WD Green i dag og beste kjøp mht lagring og RAID? Hitachi Deskstar 7K2000 2TB bør nevnes for bruk i RAID? Hitachi Deskstar 7K3000 3TB bør nevnes for bruk i større RAID? Listen kunne vært mye lenger, men jeg er ikke her for å gjøre jobben. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hitachi Deskstar 7K2000 2TB bør nevnes for bruk i RAID? Av erfaring vil jeg anbefale å ikke kjøpe denne disken. Jeg har hatt 4 stykker, og alle har tatt dukken. Anbefaler heller WD Green 2TB. Jeg har to av disse, og de har aldri sviktet meg. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 SSD i Budsjett, Mellomklasse og High-End er forsåvidt greit. Corsair SSD Performance 3 Series har kommet - den nye kongen på haugen over 2,5" disker i forhold til pris/ytelse? OCZ Revodrive PCI-E er ikke med på listen, det er ikke akkurat en nyhet pr dags dato. OCZ Colossus er ikke nevnt med et ord. Prisforskjellene er så små mellom mainstream og high-end SATA SSDer at det er liten vits i å anbefale noe annet enn top3 SATA (Intel, SandForce, C300). Det som bestemmer prisen er hovedsaklig kapasitet. Corsair P3 viser random IOPS tall tilsvarende OCZ Vertex (gen 1) som er 2 år gammel, og vil derfor ikke bli anbefalt siden prisen ikke er betydelig lavere enn top3. PCI-E enheter er ikke helt relevant da du kan få mer ytelse ved å kjøre RAID av mindre SATA SSDer til en bedre pris. OCZ Colossus er ikke relevant da den blir slått på både pris og ytelse av top3. Den er internt RAID av Barefoot SSDer, men begrenset av RAID chipen og SATA 3Gbps interface. Håper det var klare nok svar, om du lurer på mer bare spør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå