billywillie Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Har fått et merkelig problem med at skype faller ut mister forbindelsen. Internett er ikke tilkoblet sier skype og kobler opp igjen. Internett er ikke ute da jeg fortsatt surfer på nettet! Har en Toshiba l300 og ruteren er en telenor speedtouch 780. Problemet begynte for ca 3 uker siden. Har også 2 andre maskiner som ikke har dette problemet. Har den laveste linja fra Telenor (1mb) men den skulle da være stor nok for skype! Ruteren er i 2 etg og dette er i 1 etg. Signalstyrken ligger på mellom 70 og 80%. Kjører trådløst og har også prøvd å oppdatere driveren til nettverkskortet uten bedring. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Internett kan falle ut, uten at du merker det i nettleseren. Du kan monitorere linjen med gratisversjonen av pingplotter, eller ganske enkelt ved å kjøre kommandoen: ping www.uio.no -t. Pingplotter viser deg omtrent hvor det blir brudd, så den er best til å naile problemet. Hvilken Windowsversjon bruker problemmaskinen? Endret 26. oktober 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Internett kan falle ut, uten at du merker det i nettleseren. Du kan monitorere linjen med gratisversjonen av pingplotter, eller ganske enkelt ved å kjøre kommandoen: ping www.uio.no -t. Pingplotter viser deg omtrent hvor det blir brudd, så den er best til å naile problemet. Hvilken Windowsversjon bruker problemmaskinen? Ok skal prøve pingplotter. Kjører vista Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Nå har jeg kjørt pingplotteren uten at jeg helt forstår hva den gjør, men jeg legger inn et bilde. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Legg inn www.uio.no i stedet for winfile. Programmet måler forsinkelsen fra din PC til punktene underveis. Din router er 10.0.0.138 og burde måle 1ms eller mindre med kabel og 1-10ms med trådløsnett. Prøv med kabel om du har mulighet. Endret 26. oktober 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Da har jeg prøvd med uio i stedet og legger inn bilde. Har desverre ingen mulighet til å bruke kabel. Men det merkelige er jo at dette har fungert smertefritt på denne maskinen i snart 2 år. Jeg har også 2 andre maskiner som det fungerer helt greit på. En med xp og en med win7. Årsaken til at jeg gjerne vil bruke skype på laptopen er jo at den står på hele dagen. Nå skal det også nevnes at de 2 (stasjonære) maskinene har eget nettverkskort med ekstern antenne og jeg får sterkere signal fra de. Men som sagt den bærbare har fungert greit før. Høres litt rart ut om nettverkskortet på den bærbare plutselig skulle bli svakere! Har også forsøkt å laste ned store filer med jdownloader og får aldri brudd på nettverket der! Gikk inn på ruteren nå og så på loggen der. Står en del om voip men skjønner ikke hva det betyr. legger ved et bilde Endret 26. oktober 2010 av billywillie Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Slik jeg tolker de feilmeldingene, så har du noen forsinkelser (TTL exeeded). I tillegg har du feil på autentisering (401). Det kan jo være problem med støy som gjør at signalet ikke kommer raskt og sikkert nok fram. Du kan laste ned inSSIDer som er et program som analyserer trådløsnett i nærheten. Se om du finner et ledig område du kan sende på. Kan jo være et sterkt nabosignal som ødelegger for deg. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Hei igjen. Vi er 3 stk som deler på dette nettverket. 1 i 2 etg og meg som sitter i 1 etg. og en som sitter i nabohuset ca 30 meter unna. Vi sleit litt med signalene til nabohuset og måtte kjøpe 2 stk. DWL-2100AP 108Mbps SuperG Accesspunkt med bridge funksjoner. Etter dette så fikk også naboen bra signaler og styrke. Ellers har vi ingen andre nettverk i nærheten. (bor på landet). Jeg som bor i 1 etg kan velge om jeg vil koble opp på d-link boksen eller speedtouchruteren fra telenor. Får ca 65-70% signalstyrke fra speedtouchen og ca 68-78% på d-linken. Speedtouchen har vi kryptert mens d-linken er åpen. Har hørt at det går å skifte kanal på ruteren men aner ikke hvordan jeg gjør det og vet heller ikke om det hjelper. Ruteren og den ene d.linkboksen står i 2 etg. Setter veldig pris på du har tid til å hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå