Gå til innhold

Vurdere å få meg et kjæledyr


Anbefalte innlegg

Har alltid ønsket meg et kjæledyr, men har aldri hatt et tradisjonelt dyr (hund, katt) pga allergier. Har flyttet på hybel nå og ønsker litt ekstra selskap.

 

Men vet ikke hva jeg vil ha (og i det hele tatt får lov av husverten). Jeg vil ikke ha et stort dyr og de fleste som jeg har sett på er visst ulovlig i Norge (skilpadde, leopard gekko).

 

Leste noe om at du måtte søke tillatelse av Mat-tilsynet for å ha skilpadder, og er det mulig å få tak i skilpadder lovlig her i Norge (visst du får OK av Mat-tilsynet, og er det vanskelig?)

 

Men er det noen dyr som er små, lovlig og "kosete"? Katt og hund går ikke. Vil ikke ha pinnedyr, edderkopper og fisker.

 

Det skal helst være planteter (de fleste er vel) siden jeg er veggis selv.

Endret av Andrelunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke verre enn å gå inn til et dyrebutikk og se hva de tilbyr. Papagøyer er veldig menneske glade og knytter seg like sterkt som hunder/katter gjør. De liker oppmerksomhet/kjærlighet, men er ikke noen "kosedyr" akkurrat. =)

 

Men først bør du høre med husverten. Blir tragisk å glede deg, men finne ut at de ikke tillater det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Kanin som katt? :) Mener ikke at du skal slippe den ut og inn som den vil da, men at den får gå fritt rundt i hybelen.

Kjøp Den store kaninboka, kastrere kaninen(e), dotrene, sikre ledninger (ta bort giftige planter, ikke la f.eks bøker ligge på gulvet osv), og så er alt klart. :p

 

Også lese litt på kanin.org

 

Edit: Om du er allergisk mot kanin også så har 'petal cleanse' funka for mange. Og kaniner er veggiser. :p

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Pappegøyer/fugler generelt er ikke akkurat noe særlig om man er allergisk, da de medfører særdeles mye skummelt støv. Kaniner har jo pels, og er vel uaktuell for trådstarter.

 

Gekko er en mulighet, om du er alergisk så er det uproblematisk å få tillatelse. Såvidt jeg vet så er en gekko mer givende enn en skillpadde.

 

Står gjerne i leiekontrakten om dyrehold er tillatt.

 

Husk forøvrig at det varierer hvor allergisk man er, og hva som "går." Er man veldig allergisk så er noen hundehår nok til at man reagerer, mens enkelte må nesten bli rundtsleiket av hunden før plagene blir store.

Lenke til kommentar

Det skal litt klapping til for at jeg reagere på hund og katt, har ikke utforsket allergiene mine noe spesielt.

 

Ønsker meg en Gekko, men selges det i dyrebutikker? Visst ikke, er det mange privatpersoner som selger det? (Med tillatelse)

 

Leste litt om gekkoer og det var ikke så lett/dyrt å få tak i mat til dem. De trenger også ganske store terrarium (var det rett?)

 

Skilpadder er også en mulighet.

 

Må spørr husverten om tillatelse (han er hyggelig, så håper på det beste) men vil bestemme meg hvilket dyr jeg ønsker først.

Endret av Andrelunde
Lenke til kommentar

Gekko er ikke lov i Norge.

Men du kan søke om tillatelse for skilpadde siden du har allergi, er visst ikke så problematisk. Bare gå på Mattilsynet.no og det ligger søknad der.

 

Skilpadden kan du få gjennom noen dyrebutikker, evt du kan ta med deg de godkjente papirene og ta en kjøretur til Sverige.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje finne ut hva du er allergisk mot? :)

Man kan være allergisk mot hund og katt uten å være allergisk mot andre dyr med pels. Og som PantZman sier så finnes det allergivennnlige katter, men de er ikke allergivennlige for alle, derfor burde man dra til et sånn prøvehjem å finne ut.

Sibirkatter koster ikke så velding mye(ca. 5000-10000), ikke om man sammenligner med rasehunder.. :p

Lenke til kommentar

StockDama: Man kan visstnok få tillatelse til å innføre gekko slik som man kan med skilpadder. En bekjent har en eller annen form for øgle, tror det var gekko. Uansett - er man alergisk så fins det mulighet til å søke om import av slikt.

 

Nochan: Ikke langt unna fornuftig prisete rasehunder med andre ord. Oppunder 10k er normalt, mens over det så er det stort sett overprisede motehunder som koster så mye.

 

Forøvrig så kan antihistaminer virke godt nok til at man fungerer med hund/katt om man bare er litt allergisk. For meg utgjør det en stor forskjell i hvor nøye jeg må være med renhold, at jeg ikke er like nødt til å unngå øyenkontakt med hunde/kattespytt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Finnes jo noen allergi vennlige hunder og katter som f.eks Sibir katten. Disse koster dog en smule.

Finnes prøvehjem flere steder i landet der du kan teste ut allergien.

Trådstarter ville vel ha en planteeter.

 

Evt hvis man er allergisk mot katt eller hund så kan man jo se på ildere. De trenger ikke å koste allverden, og om man kastrerer dem er det ikke mye lukt heller. (spesielt ikke fra hunnene).

Lenke til kommentar

Katt er svært allergent, hund er nok adskillig lettere å tåle for de fleste. Alt med pels eller fjær, inkludert nakenhunder, nakenmus etc kan man reagere på.

 

Jeg har selv allergiske barn, og skulle gjerne hatt en eller annen øgle. Dessverre velger mattilsynet å tolke reglene svært strengt, og gir kun tillatelse til enkelte skilpaddearter for folk med dokumentert alvorlig allergi. Skilpadder er jo mindre interessante enn øgler, så...

 

Som du sier er det optimale dyret en vegetarianer ala skjeggagam. Grunnen til at en vegetarianer er bra, er at de ikke må fores med dyr som du kan reagere på.

 

Legger inn en lenke til en tråd på repti.net om utviklingen i saken.

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Forum&PAGE=3&ID=44844&ID2=87

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å tenke på å få deg en hund, en PUDDEL :)

Jeg har en svart liten (puddel) hund i familien,

Det kreves masse av å ha et slikt sjæledyr, du må gå turer hver dag,gi det mat og sørge for vann.

En puddel trenger ikke å være fin klipt, og rett i ryggen. Den kan ha passelangt rufsette pels, slik som min', ingjen som ser at det er en puddel.

Du kan lære hunden din triks, leke med den, eller kose med den,

:p

Du er allergisk, men jeg antar at du tåler slike hunder. de røyter ikke noe.

Snakk med huseieren*, og legen!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å tenke på å få deg en hund, en PUDDEL :)

Jeg har en svart liten (puddel) hund i familien,

Det kreves masse av å ha et slikt sjæledyr, du må gå turer hver dag,gi det mat og sørge for vann.

En puddel trenger ikke å være fin klipt, og rett i ryggen. Den kan ha passelangt rufsette pels, slik som min', ingjen som ser at det er en puddel.

Du kan lære hunden din triks, leke med den, eller kose med den,

:p

Du er allergisk, men jeg antar at du tåler slike hunder. de røyter ikke noe.

Snakk med huseieren*, og legen!

 

Han skulle ha en planteeter, ingen hunder er planteetere.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville vært forsiktig med å anbefale pelsdyr til en allergiker. Det kan hende folk har rett og det kan gå bra, men man må tenke gjennom saken: Hva gjør du med dyret dersom du oppdager etter noen uker eller måneder at allergiene blir verre? Da sitter du kanskje der med en veggis-puddel :hmm: som skal gis bort :( . Ikke enkelt.

 

Legger ved lenke til søknadsskjema for skilpadde. Jeg har ikke prøvd da jeg ikke synes skilpadde er tingen. Jeg bryter ikke lover, så jeg og mine barn venter på en løsning. I mellomtiden har de noen elektriske hamster roboter... :roll:

 

Veiledning til hold av skilpadder

 

Søknadsskjema

 

I følge en artikkel hos legeforeningen som omhandler salmonelleinfeksjon hos spedbarn fra skilpadder, fikk 99% ja på søknaden.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...