Gå til innhold

Oppgave: Planlegge server for en bedrift med 50 ansatte

Seppen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir jo sånt som da må antas utifra oppgaven som f.eks:

"Grunnet manglende informasjon om en nødvendig ytelse kontoret har behov for i form av båndbredde har jeg valgt gå for 1000mbit".

Samme på disk egentlig, ganske vanlig begrense størrelse på sharen så du gjerne gir hver ansatt 50gb som burde gi bra med plass.

Så har du felles shares som blir programvare, gjerne regnskap flere år bakover etc, ville anta 1000gb holder.

som er oppe i 3500gb, uten vite nøyaktige behovet samt ta høyde for økende behov ville jeg gått for 5000-6000gb.

Så for sikker oppbevaring av dataene må/bør det inngå en backup server eller nas boks så aldri du bare har dataene et sted.

3 nas bokser hvor data duplikeres mot gir en økt sikkerhet i form av at du har dataene 3steder til samme pris som en filserver ville gitt, mens igjen en filserver gir bedre ytelse skal du f.eks kopiere ut alt etter kræsj på hovedservern.

Men så vage oppgaver blir egentlig så avangserte som du gjør de til når du må anta/konkludere, gjerne begrense hvor avansert utifra skoletrinn/fag.

Er det f.eks vk1 ikt så vil gjerne gå i detaljer om backup system/rutiner være noe læreren ikke forstår den døyt av.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

5000-6000gb er det du vil anbefalle til en vanlig bedrift?

1000gb for "regnskap og slikt"?

jeg syntes dette høres latterlig mye ut, jeg ville sagt maks 1/10 av det, altså 500-600gb totalt for en standard bedrift. Jeg syntes det er å ta i også...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Av de småbedrifter jeg har vært innom (20-50 ansatte) så har det brukt ligge på 50-100gb shares pr ansatt med 750-1500gb felles for programvare, dokumenter til felles prosjekter, arkiver etc

Er da hovedsakelig finans i form av regnskap,lønn og pengeinnkreving de har drevet med.

Beholder du alt av mails,korspondanse samt raporter bakover som de fleste gjør bruker du fort endel plass.

Med mindre du skal utvide etter et halvår/år tror ikke jeg du kommer langt med 600gb for 50stk.

Lenke til kommentar

Hvis man skal oppbevare bildekopi av alle fakturaene man har sendt ut tar dette plass ja. Men er det vanlig å ha evt. Exchangeserver på samme som fil/print-server?

Såpass små firma har stortsett bare en server som alt kjører på i ei fin smørje.

Verste jeg har opplevd/sett var firma med rett over 100 ansatte hvor alt kjørte på en noe eldre server.

så når exchangen startet på backup 17:00 var den ferdig rett før lunsj neste dag, var lite planer om oppgradere før det var helt nødvendig i den form at servern ikke lenger taklet lasten.

I forhold til ha arkivet tilgjengelig istedenfor i backup på tape/dvd er grunnen jeg altid har fått at det må være tilgjengelig så når en kunde ringer og spør om noe et par år tilbake skal dette kunne svares på der og da uten måtte be kunden vente så ringe opp igjen.

Samt kunne slå opp historikk på kunder uten "ulempe" for de ansatte.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

I forhold til ha arkivet tilgjengelig istedenfor i backup på tape/dvd er grunnen jeg altid har fått at det må være tilgjengelig så når en kunde ringer og spør om noe et par år tilbake skal dette kunne svares på der og da uten måtte be kunden vente så ringe opp igjen.

Samt kunne slå opp historikk på kunder uten "ulempe" for de ansatte.

Dumpe all data inn i en database, men ikke bilde av faktura`n.

Da går det raskt og plassen blir minimal.

Lenke til kommentar

5000-6000gb er det du vil anbefalle til en vanlig bedrift?

1000gb for "regnskap og slikt"?

jeg syntes dette høres latterlig mye ut, jeg ville sagt maks 1/10 av det, altså 500-600gb totalt for en standard bedrift. Jeg syntes det er å ta i også...

ja det synes jeg hørte latterlig mye ut.. vi på ene server våres kjørte 4 x 2.5 toms sas 750 gb disker i raid 5 og det holder jo i massevis det.. enda værtfall.

klart med visse forbehold.. kommer helt ann på hva som skal jobbes med.. office documenter er ikke så veldig store..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...