Gå til innhold

Hva viser egentlig nettoinntekt?

Mann1982

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg beregne hva en person egentlig tjener? Jeg mener den inntekten som personen har full kontroll over. Er nettolønn nettopp det som viser hva en person tjener og som har til gode etter alle fradrag og skatt?

Eller tar jeg feil?

Jeg er ute etter hva ulike yrker tjener, men jeg vet ikke hvordan jeg skal beregne og finne ut hvor mye blir min inntekt som jeg har full kontroll over?

Er det noen som har peiling på det med bruttolønn nettolønn fradrag og skatt osv.? Hvordan skal vi lese skattelister?

Endret av Olav88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettolønn er det du får etter at skatt er trukket ifra. Aka, det som går rett inn på konto.

Så netto lønn er det man tjener egentlig? Eller det inntekten man har til gode som man selv har kontroll over?

Jeg lurer på om det er en del lister og statistikker over hva ulike yrkesgrupper tjener. For eksempel det at leger tjener 500.000 i året. Er dette da netto eller brutto? Hvis det er brutto, hvordan kan jeg finne fram til netto lønn?

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvor mye skatt man betaler. Feks jeg har tabellkort (del 1) og har ca 22%. Jo mere du tjener i månenden jo mer skatt betaler du. Her følger de en tabell hvor det står summer i skatt som blir målt opp mot brutto intekten.

Netto lønn er det man egentlig tjener ja. Men alle arbeidsgivere oppgir brutto lønn. Du kommer feks til å tjene 345 000,- i året. Da er dette brutto og skatten må regnes.

Lenke til kommentar

Så det blir ikke trukket noe mer skatt eller noe slik fra nettolønn?

Og hvor kan jeg finne disse tabellen som viser bruttolønn og skatte satser?

Og takk for hjelpen for øvrig

Nei det blir ikke trukket skatt av nettolønn da den er beregnet som skattefradratt.

Arbeidsgiver betaler ut pengene til deg om samtidig blir din skatt satt over til en annen konto som du kan kalle skattekonto. Totale utgifter for firmaet blir hele summen da det er dette de må betale.

Lenke til kommentar

Dette kan egentlig gjøres så enkelt eller komplisert som man vil. Den letteste måten å si det på er at nettoinntekt er beløpet man sitter igjen med når man har trukket fra det man synes man bør trekke fra. Det kan være bare skatt, men det kan også inkludere utgifter man har i forbindelse med jobben, som f.eks. reise til og fra.

Når det gjelder skattelistene så er tallene man får fra skatteetaten kun det som kalles "alminnelig inntekt", det de har betalt i skatt, og likningsformue. Ut fra det trikser og mikser mange av nettsidene som har søk litt med tallene, og så får man for de fleste et veldig godt estimat på hvor mye de har i bruttoinntekt. Hvis du ønsker å vite hvor mye de får utbetalt netto (etter skatt på lønn) bør du altså bruke dette tallet i skatteetatens skattekalkulator.

Ved å se på hva skattekalkulatoren sier at alminnelig inntekt blir for bruttobeløpet du taster inn, og sammenlikne det med det som står i skattelisten, kan du se om personen har hatt ekstra fradrag eller inntekter. Slike fradrag eller inntekter, samt formueskatt, vil gjøre at de betaler mer eller mindre skatt enn skattekalkulatoren sier at de skal betale. Det blir likevel litt misvisende å ta med dette i nettolønnsberegningen hvis formålet er å sammenlikne folks inntekter, siden alle f.eks. kan låne penger for å kjøpe bolig og dermed få fradrag for renter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...