hansbt Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Heisann. Jeg skal forsøke å gjøre min pc lydløs uten vann eller lignende kjøling, bare med vifter etc.. Det jeg har gjort hittil er å anskaffe meg noen papst og enermax vifter. Lurer på å anskaffe meg en Zalman Heatpipe til GPU. Har ett ASUS GF TI4200 skjermkort, så det skulle gå fint. Vurderer å skifte den eksisterende vifta i PSU'en med denene Enermax vifta. Har pr idag en std Chieftec løsning(PSU med 1 vifte). Fulltower forøvrig. Det jeg lurer på om det er noe annet jeg kunne gjøre for å få dette enda mer stillegående. Synes NoiseControl matter er for dyrt, men alternativ vurderes. På forhånd takk for konstruktive svar. Mvh hansbt Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 NoiseControl matter er nok vel og bra, men vær oppmerksom på at systemet ditt sannsynligvis vil bli noen grader varmere da. Hva med disken(e) din(e) - Seagate er jo holdt for å være spesielt støysvake. Man kan også vurdere å montere antivibrering for diskene. Hvis hovedkortet ditt har vifte på Northbridge chipen, så kan du f.eks. ta av den og montere en passiv kjøler (chipsettkjøler). Zalman har noen fine på Microplex (3dfxcool også). Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Kjøp støydempingsmatter, syns du noisecontrol mattene er litt dyre kan du ta en tur innom biltema. Silent twin/Black Silence, Novibes diskrammer, heatepipe til skjermkortet. Passiv kjøling på NB, viss det ikke allerede er på plass. Bytt ut vifta i PSU med enermax vifta, ta den variable motstanden ut av PSU så har du mulighet til å stille farten mens pcen er i gang. Når det gjelder de andre viftene er det bare å feste de i kabinettet. Hvis de broker for mye er det bare å slenge inn en motstand. Lenke til kommentar
hansbt Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2003 Hei igjen. Har Seagate Barracuda V 120Gb S-ATA, P4 2,53GHz CPU og ASUS P4PE HK. 512 mb Twinmos DDR ram m Winbond. Er den heatpipen fra Zalman hvis man skal klokke CPU noe, eller blir den for varm? Har snakket med en fyr som installerte asfaltmatter i sin comp. Funka som bare det. De har jo lim på den ene siden oxo.. very nifty.. Blir nok det. Ellers blir den ny NB kjølebrikke, mulig kjøling til ram og iaf til GPU. kom akkurat på at bedriften der jeg jobber har et termisk kamera. Hadde vært moro å fått lånt det. Takk for konstruktive tips. Mvh hansbt Lenke til kommentar
immo Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Du holder på med det jeg har drevet med siste månedene.. skal prøve å oppsummere mine er faringer: - Først og fremst - det er UMULIG å få pc'n lydløs med vifter.. lydsvak -ja, men ikke lydløs. - jeg har både hatt Enermax og Zalman silent PSU - disse er ok stille men hører at fortron/source (microplex har) er stillere med 120mm versjonene. - støydempematter anbefales IKKE. Hvorfor? Jo fordi tempen i kabinettet stiger såpass at du må ha kabinettvifter. Hos meg resulterte det i høyere lydnivå. - Papst 80mm 12 db kavinettvifter anbefales IKKE. De høres bedre enn min 19 db cpu-vifte. Velg heller større vifte med spenningsregulering. - Zalman kjøler for HK og GK er glimrende! Passiv kjøling er tingen! - Silent Twin? Den er ok, men i mitt lydsvake system høres den med et svakt høyfrekvent sum.. jeg anbefaler Igloo silent breeze 19db. Den kjøler litt bedre og høres mindre (ingen høyfrekvente løyder). Følger du dette vil du få en svært LYDSVAK pc. Men husk - IKKE støydemping i første omgang - da kan du kanskje klare seg med kun strømforskyninga med sin 120mm vifte og cpu-vifta. En siste ting er å fjerne evt. klippe vekk alt av gitter foran vifter. Lager ofte MYE unødig bråk og hindrer sirkulasjon. Lykke til! Lenke til kommentar
immo Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Mulig du vil høre HD'n nå.. Hiv den i en SilentDrive (microlex har den og) Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Jeg har gjort ett forsøk på å få en lydløs pc, og sliter nå egentlig bare med den lille støyen som er fra poweret, harddisken og støyen lufta lager pga bevegelsen. Det jeg har gjort er: Montert Noise Control matter (ferdig tilpasset sett for chieftec midi) Montert Heatpipe på skjermkortet (asus gf4 ti4200 128mb) Montert en Rheobus som kjører så lavt at viftene bare såvidt går. 4x papst NGH vifter + 1x Sunun vifte. Byttet ut boxedkjøleren med en Swiftech MCX4000B (med den ene papst vifta på) Og montert Enermax Whisper series power. Anbefales! magnus Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Jeg har 4 12dB kabiss vifter og en AERO7+. det blir ganske stille. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hmm.... eg har ganske dårlig erfaring m å få ting lydløst, så noen tips kan du få Når det gjelder disse mattene, eg brukte de fra biltema... tror de dempa 2 desibel... enda så fint og nøye eg skar opp hehe Med litt overskudds deler fra mattene såforsøkte eg å lage en sånn luft tunnel på baksiden ( lede ut-lufta inn i en isolert boks ) ... dempa 1 desibel Jeg har kjøpt nytt kabinett ( chieftec ... midi tror eg dx kabinett ), hjalp litt på resonans... men kabinettet står på isopor for å fjerne all hørbar resonans selv om det er noe igjenn. Har en TI4600 m 128 skjermkort med bråkevifte ... skandale av abit mener nå eg... så eg gikk til drastisk innkjøp av den zalman heatpipe 2Kg gull dingsen ( tabbe ). Første kortet ble ødelagt ( aner ikke hvordan, kanskje sølte m arctic silver, statisk elektrisitet, eller for høy temp etter montering. Men så fikk eg tak i nytt kort.... og prøvde på nytt .... ikke fffff om det vill gå. Bare blåskjerm ved oppstart. et problem er at pc'en ikke vil starte uten at skjermkortvifta står i.... snodigt.... Eg mistenker at mitt skjerkort blir for varmt, men kan også ha sammenheng med at min XP er på tryne.... skal reinstallere snart og prøve på nytt.... Har prøvd med enermax regulerbare vifter.... eg hører knapt forskjell... nei nå lyver eg, den høres ut som jettfly på fullt og passe støyende på lavt... ergo udugelig vifte. Så viss lydløs pc er ønskeligt så heller planlegg orntli fra begynnelsen tror eg er tingen. Så her er min plan.. 1. lage en server som kan stå på gjesterommet og brumme...den skal ha alle de store stygge diskene m masse plass. + cd-rommer og drit som eg aldri bruker alikevell 2. arbeids/spill pc... Harddisker - kanskje samsung sine silentdrive disker er tingen? PSU - så en passivt kjølt et på microplex 350W, 2000kr ... hmm dyrt skjermkort - Finne et nytt skjermkort som er passivt kjølt fra før av CPU - trenger ikke en 3 - 4Gig, men holder m en 1800 kanskje som er lettere å kjøle.. litt drastisk med å prøve via sine 1gig cpu.... men de er passivt kjølte da da blir d 1 vifte på cpu og en for kabinett ... viss det trengs... og da er vel en 120mm på lavt turtall tingen? da ska han f... meg bli rolig.... nå om dagen så går eg til sengs med øresus føles det som.... så eg er hipp på å få noe til sjøl. men de penga... noen som har synspunkter på min plan? Lenke til kommentar
hansbt Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Heisann Takk for all konstruktive innspill.Skulle ønske jeg hadde et gjesterom til rådighet. Men men. Jeg synes Dere alle har mye fornuftig å si. Synd å høre om Heatpipen til DarkSlayer. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å bestille den. Kanskje jeg gjør det likevel, vi får se. Når det gjelder vkt på pc er det ikke noe prob, jeg er 195cm høy og veier 115kg. Så et kabinett sklle gå greitt. Men viftestyring høres ut som et must, Rheobus eller Digital Doc eller no. Skal støy dempe iaf fronten på kabinettet. og klippe ut viftehullene bak på pc'en. Vel det er søndag og fint vær. Tror jeg kjører meg en tur. Takker igjen for gode innspill, vil sjekke forum igjen når jeg kommer hjem. Mvh hansbt Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg har Digital Doc 5 selv, og den har fungert alldeles glimrende, men jeg tror nok at Rheobus også vil være et godt valg. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Før du kjøper zalman gpu kjøleren ... se om din kjøler som er på skj.kortet idag er limt på... d er noe svineri. Kan visst løsnes m loddebolt. Say no more. + kjøp arctic silver + renseveske ( noe griseri ) Ditt skj.kort burde gå bra temp messigt, din er en 4200, min er en 4600 ... PSU - viss det er mulig så hadde eg kjøpt en 120mm vifte til den... + en strømstyring til den ( helst papst tror eg ).. og montert viften inni kabinettet lissom... skal være en slik artikkel på overklokking.no mener eg... CPU - Den beste måten ville vært å hatt en gedigen vifte som pøste luft gjennom en trakt/adapter og så ned på kjøleribba. Mulighet for å lage en lur løsning der tror eg du kommer langt med. Eg har en Taisol cgk 760 kjøler til min amd m 60mm vifte... byttet en gang til enermax 80mm som var montert på en 80mm -> 60mm adapter ... tåpelig løsning for min del. men en kompis av meg har eksperimentert litt. Han tok pleksiglass og forma det med sånn "føner" ( industriting ).. og lagte en trakt som var tredd nedpå kjøleribba... slik at det tettet rundt toppen mer, og tvinger lufta mer nedover i kjøleribba... da fikk han god kjøling... til og med en lumi enermax ( han bruker ikke enermax lenger ). Har også sett dell bruke noe lignende.. Vifteovervåking - Hvor mange punkter ønsker du å overvåke for igjenn å kunne styre? GPU, CPU, PSU, HDD, sys.temp???? den doktor tingen kan vel kun overvåke og styre 3 ting? ... men ja... godt valg Eg ville også ha tatt tempen på alle tingene før du modder dem.... slik at du vet hva de ligger på... eg vet ikke hva som er maks temp for PSU, og usikker med GPU ... men CPU er ok opp til 60 ... over d så blir det mer øøøøø ... altså funker, men fare for skade? Isolering - Eg har brukt 10mm biltema matter.... eg tror eg kunne ha brukt mer, spesielt i front og bak... men dette er åsså stedene som er værst å dekke. Spesielt biltema sine matter med sølvfolie på hehe. HDD - sjekk tempen på dem. mine er varme så derfor så har eg ikke pakket dem inn og hengt dem opp, har dessuten for korte Hdd-kabler til det. men viss muligt så hadde eg nok brukt endel sånne isolasjonsmatter og kledd HDD'en... men da trenger eg lange kabler Vifter - Eg hadde nok brukt papst sine. Men siden du har noen så kan du eksperimentere før du kjøper mer, og kanksje bedre. Jo færre jo bedre, og viss mulig implemeter lure løsninger først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå