Bonnskij Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Tak over hovudet er jo alltid kjekt å ha, men det er jo ikkje slik at ein kjem til å daude av (ikkje altfor kraftig) kulde og regn. Omelett på flaske var ein slager i militæret. Du får plass til sinnsjukt mange egg i ei 1.5 l flaske. Var på eit par "overlevelsesturar" om du kan kalle det det for ganske langt tilbake. Den eine blei øydelagd av den paranoide mora til eine karen som var med, som kom med påstanden om at det var uloveleg å fyre opp bål på den tida av året. Det hølja ned, og det var kaldt, og gapahuken lak. Men hadde vi fyrt opp eit bål, så hadde det ikkje vore så alftor gale. Tur nummer to var konge. Sovepose, liggeunderlag og primus. Fint lite anna, men litt Bear Grylls-type mekking av skrot. (Lagde ei ruse av ei plastflaske f.eks) Ingen fisk, men det gjekk an å fungere eit par dagar på soppgryte og blåbærsuppe. Ting som er greit å ha med: *Sovepose *Liggeunderlag (Kjekt å ha, men alternativ kan fiksast) *Kniv *Tau *En måte å gjere op eld på *Lett og energirik mat *Kart og kompass *SNUS! Om smaken ikkje er så farleg med, så er det alltid noko å ete i skogen Nokon typar lav kan etast, og eg trur det skal gå å koke skjegglav til graut, for så og steike kaker av guffa. Frosk og slangar og alt anna med kjøt på kan jo fangast og etast, men det er vel ikkje lov med mindre det er ein nødsituasjon. Du kan lage kokegrop, så slepp du kokekar. Dersom du har med egg på flaske kan du lage fiskeutstyr av flaska når den er tom. Det er mykje som går an. God tur Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Ja foresten. Jeg har lagt merke til en del lemmen i år. Vet ikke om det er lemmenår, men det kan være lurt å koke vannet fra bekker om du skal drikke det. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Om smaken ikkje er så farleg med, så er det alltid noko å ete i skogen Nokon typar lav kan etast, og eg trur det skal gå å koke skjegglav til graut, for så og steike kaker av guffa. Frosk og slangar og alt anna med kjøt på kan jo fangast og etast, men det er vel ikkje lov med mindre det er ein nødsituasjon. Du kan lage kokegrop, så slepp du kokekar. Dersom du har med egg på flaske kan du lage fiskeutstyr av flaska når den er tom. Det er mykje som går an. God tur Lav som i blader? Egg var en genial ide! Angående lista: *Sovepose - Check *Liggeunderlag (Kjekt å ha, men alternativ kan fiksast) - Check *Kniv - Check *Tau - Check *En måte å gjere op eld på - Check *Lett og energirik mat - Check *Kart og kompass - Check *SNUS! - Check Ja foresten. Jeg har lagt merke til en del lemmen i år. Vet ikke om det er lemmenår, men det kan være lurt å koke vannet fra bekker om du skal drikke det. Godt du sier, har også hørt om endel som har støtt på det. Skal huske på å ta det i betraktning. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Ser ut til at yr.no heier på meg hvertfall. Siste regndag blir i morgen med 0,2 mm. Neste regndag etter det blir mandag med 5 mm nedbør i døgnet. Da håper vi på at de har rett i og med at jeg drar tilbake på søndag. Endret 2. november 2010 av Aleks Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 så du noen zoombier? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg var i skogen på Søndag. Let me tell you, it was awesome Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Jeg var i skogen på Søndag. Let me tell you, it was awesome Tviler ikke. Nå viser faktisk Petter og interesse for å bli med på en tur. Neppe denne i og med at han ikke har langhelg og det kunne blitt en interessant opplevelse å prøve og finne hverandre ute i skauen om han kommer ut senere enn meg. Endret 2. november 2010 av Aleks Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har allerede begynt å legge planene for nesteårs villmarks/vandringstur. Tror jeg skal prøve å kombinere villmark til fots og vandring med sykkel langs asfalt. Ser helt awesome ut til nå. Skal legge av masse tid til turen og kjøpe meg en del fiskeutstyr. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Høres veldig bra ut. Du satser på å legge den til sommerferien da eller? Kanskje jeg skulle gjort det noe av det samme. Må få skaffet meg en fiskestang! Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Sommerferien ja. Skal ca på samme ruta som i år men da kombinere sykkel og gåing. Sånn for å avbelaste rygg og hofter. Samt for å få en bedre opplevelse. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Høres good ut, er ikke så veldig fan av for mye sykling selv men. Fikk nettopp Lars Monsen boka og. Hadde den kommet i morgen så hadde jeg nok ikke fått den med meg. Tror den kan komme godt med. Fikk søke meg fri i morgen. Artig uttrykk på læreren når jeg fortalte om planene, men hun sa det gikk greit. Da setter jeg nok ut mellom 9 og 10 i morgen. Pakker og kjøper inn mat i dag. Endret 2. november 2010 av Aleks Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 AYE! Adventures here i come! Lenke til kommentar
Bonnskij Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Om smaken ikkje er så farleg med, så er det alltid noko å ete i skogen Nokon typar lav kan etast, og eg trur det skal gå å koke skjegglav til graut, for så og steike kaker av guffa. Frosk og slangar og alt anna med kjøt på kan jo fangast og etast, men det er vel ikkje lov med mindre det er ein nødsituasjon. Du kan lage kokegrop, så slepp du kokekar. Dersom du har med egg på flaske kan du lage fiskeutstyr av flaska når den er tom. Det er mykje som går an. God tur Lav som i blader? Egg var en genial ide! Angående lista: *Sovepose - Check *Liggeunderlag (Kjekt å ha, men alternativ kan fiksast) - Check *Kniv - Check *Tau - Check *En måte å gjere op eld på - Check *Lett og energirik mat - Check *Kart og kompass - Check *SNUS! - Check Godt du har med snus. Drivkrafta på lange øvelsar i grønt. Ein kan pushe seg lenge på snus og kaffe Lav, som i symbiose mellom sopp og alge. Rein lev hovudsakleg av Reinlav. Eg har ei bok om korleis ein skal klare seg ute i naturen, ein eller annan stad veit eg... Det er lenge sidan eg har lest i den, men det er mykje som sit igjen i hovudet. Nagle/navlelav (altså som i stor spiker, ikkje som i kroppsdel) skal vere lavtypen som egner seg best til menneskeføde, men det er mange typar som er spiselege, og det finnest mykje lav i Norsk natur. Smaken? Ja det er ein annan sak Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Snusing blir det nok lite av da jeg ikke bruker det når jeg går siden jeg slites fortere ut da. Men blir vel en om kvelden tenker jeg. Fant det om lav på wikipedia nå og forstod litt mer. Tror og håper på at jeg ikke kommer til å trenge det, men interessant for det. Har også fått ordnet kompass nå! Lenke til kommentar
notorled Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Snusing blir det nok lite av da jeg ikke bruker det når jeg går siden jeg slites fortere ut da. Men blir vel en om kvelden tenker jeg. Fant det om lav på wikipedia nå og forstod litt mer. Tror og håper på at jeg ikke kommer til å trenge det, men interessant for det. Har også fått ordnet kompass nå! Liker prosjektet ditt. Ser du har fått mange fine og nyttige tips! Mine erfaringer / råd / enkle ord: Har du noen erfaring fra før om å ferdes i villmarken? Isåfall kan det lønne seg og heller bære litt tungt og ta det som en tilvenning til det å ikke ha alle fasiliteter. Det som imponerer meg er at du er relativt ung og har interesse for dette, dessverre er det altformange "asfalthorer" der ute... Det viktigste er uansett kart og kompass. Problemet derimot, er hvis du ikke har tilstrekkelig kunnskaper om bruk av kart og kompass så kan du nok få deg et par "aha"-opplevelser.. Men det er en god trygghet uansett. Og for all del, glem ikke å tenke sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet. Du vil komme deg trygt fram og trygt tilbake slik at du kan nyte flere turer som dette..! Du etterlyste stillongs? Som tidligere befal og en god porsjon grønn tjeneste kan jeg med trygghet anbefale "nettingen". Etter en rask research fant jeg ikke ut noen som selger de, men her har du bilde av overdelen: http://www.angenprofil.no/Rhovyl.htm (Leveres av Angen Profil). "Nettingen"-sett består av to deler. En overdel og en underdel. Jeg tar de sjelden av. Når jeg gjør det, så er det for å vrenge og vri de. Slik at jeg får ut mesteparten av svetten og tørket de.. Det viktigste når det kommer til bekledning er derimot å regulere antrekk etter aktivitet. Det vil si, når du går har du på deg et "skall" og minimalt under. Skallet: En tynn ytterjakke som er vind og vanntett. Under skallet har du et lag undertøy som har den hensikt å transportere varme bort fra kroppen. Når du ankommer leirplass så er det første du bør gjøre å kle på deg litt mer klær, selv om du sikkert er veldig varm. Da holder du mest mulig på varmen mens du lager leirplass. Selv liker jeg på slike turer å ta det delvis med ro, skal du ha litt komfort blir det nok å gjøre uansett. Passer på å ta med meg fiskestanga og et lite sett med fiskeutstyr.. Få ting som smaker bedre enn en ørret når man er ute slik.... Ellers er utstyrskontroll veldig veldig viktig, du har kun med deg det du tar med fra hjemme. Ikke mist det! Lag deg rutiner for hvor du legger ting. Tar du ut verktøy fra lommer, legg det umiddelbart tilbake i lommen du tok det fra når du er ferdig med det. Aldri legg det på bakken, da blir det en eller annen gang borte for deg... Pakk alt og kontroller og dobbeltsjekk mange ganger før du drar ut.. Har du f.eks husket dopapir pakket i en plastpose?(Ikke vits i å prøve å dra på seg macho image ved å reise ut uten dasspapir.... Har selv erfart dette..) Stormlighter er et fint tips, da flint krever trening. Det å kunne gjøre opp ild fort, kan være forskjell på liv og død i ekstreme situasjoner... Altså, ta gjerne med deg flinten, men ha for all del med en stormlighter. (Eller fyrstikker pakket i plast). Dette har jeg alltid med meg uansett hvor lang jeg beveger meg fra huset: 1-2 lightsticks. Ett par engangshansker. Kart(i plast) og kompass. 2 Justerbare stropper 10mm bredde. Enkeltmannspakke(Bandasje). Ett enkelt sysett(UVURDERLIG!!). Annet viktig utstyr: Kniv. Tau. Tynt og god kvalitet. Hodelykt (Du trenger to hender til det meste, lommelykt i kjeften er unødvendig) Dette er et veldig stort tema og jeg kunne sikkert skrevet utallige sider om det.... Ønsker deg uansett LYKKE TIL! 2 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Takk for en strålende post! Stilongser har jeg flere av. Det med bekledning kommer jeg til å ta i betraktning og høres bra ut. Kjøpte 8 pakker med fyrstikker for å være på den sikre siden når det kommer til det. Husker ikke om jeg sa det, men da drar jeg ut i morgen tidlig i mellom 9 og 10 om morgenen en gang. Gleder meg som en unge akkurat nå. Blir nok mye smerte og ubehag på turen, men tror at gleden med å være ute vil gå over det meste. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Om du skal leve ute i tre dager vil du oppleve mye smerte. Du får bite tenna sammen. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Blir 5 dager, eller 4 netter. Får ta gamle måten og sette en pinne mellom tenna for å håndtere smerte. Er heldigvis nok av det der ute. Lenke til kommentar
danny152 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 husk og pakke telefonen godt inn i ålast poser i tilfelle at du detter i no vann eller innsjø hvis du er veldig uheldig ps: pass opp for troll hvis du har sett trolljegern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå