Gå til innhold

barnevernspedagog / sosionom - karakterer

rotama

Anbefalte innlegg

Jeg går fremdeles på ungdomsskole, men ønsker å utdanne meg som barnevernspedagog eller sosionom, og snittet mitt ligger på sånn ca 4.2.

Jeg er usikker på hva man må ha i snitt for å komme inn, men noen som har sånn ca peiling på hva man må ha i karakterer for å kunne utdanne seg som barnevernspedagog eller sosionom? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går fremdeles på ungdomsskole, men ønsker å utdanne meg som barnevernspedagog eller sosionom, og snittet mitt ligger på sånn ca 4.2.

Jeg er usikker på hva man må ha i snitt for å komme inn, men noen som har sånn ca peiling på hva man må ha i karakterer for å kunne utdanne seg som barnevernspedagog eller sosionom? :)

Varierer fra høgskole til høgskole - men; http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html

Høgskolen i Bodø, Høgskolen i Harstad, Høgskolen i Finnmark - lave poenggrenser, enkelte absolutt ingen poenggrenser. Med en gang man kommer litt nærmere Østlandet, f.eks. Lillehammer - ligger poenggrensene igjen nærmere 40, så nærmere 42 i Oslo (med førstegangsvitnemål, vel å merke), lavt igjen på Høgskulen i Sogn og Fjordane, opp igjen rundt 40 i Sør-Trøndelag, underkant av 40 i Stavanger, Fredrikstad.

Sosionomutdannelsen har litt høyere poenggrenser, rundt 42 + de fleste steder, ser det ut som, og ikke fullt så mange steder man kan studere det, som med barnevern.

Lenke til kommentar

Jeg kom inn på sosialt arbeid(sosionomutdanning) på HiO i år med 43 poeng(4.3 i snitt), men poenggrensa sank til 3.8 ved andreinntaket tror jeg. Men Høgskolen i Sogn og Fjordane er et helt fantastisk sted og har som regel åpent inntak på sosionomutdanninga, så om du ikke har noe som knytter deg til et sted, kan du bare søke deg dit.

Et hett tips er å ta samfunnsfaglige fag på VGS og jobbe bra med de. Da kan du for det første komme inn hvor du vil, og for det andre er første eksamen du har i diverse samfunnsfag(sosiologi, vitenskapsteori(en del filosofi, ta historie og filosofi om du kan), sosialpolitikk og stat- og kommunalkunnskap(politikk og menneskerettigheter på VGS). Rettslære kan også være greit å ta. Forbereder deg til eksamen og lar deg komme inn hvor du vil. Dobbel bonus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...