Gå til innhold

P4C800-Deluxe og Geil PC3500 Ultra problemer!

Betroz

Anbefalte innlegg

Før jeg demonterer alt sammen...

Oppgraderte PC'n min i går. Specs :

Asus P4C800-Deluxe, P4 3.0 HT, 1024MB DC Geil Golden Dragon PC3500 Ultra ram, Swiftech MCX4000B ribbe. PSU er en 431W Enermax. Skjermkort er ett Sapphire Radeon 9800 PRO.

Dette oppsettet er ikke stabilt på BIOS defaults engang! CPU temp er på 35C idle og 50-52 load. Agressive minne instillinger med høyeste mem volt hjelper ingenting. Prøver jeg å ha på TURBO mode, så skrur skjermen seg av og kommer ikke forbi BIOS POST engang!

På BIOS default så stopper Prime95 etter noen minutter!

Så INGENTING er stabilt hos meg.

Noen av dere som kan hjelpe meg å feilsøke??? Bytte om RAM brikkene hjelper heller ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker litt med meg selv her... :o

Kom på en GENIAL ide! Tok ut Geil DRITT rammen! Satt i ên 512MB Corsair XMS3500C2 brikke jeg fikk låne av en kamerat. Nå kan jeg kjøre alle minne instillinger på max og Turbo mode! I singel channel selvfølgelig...

Konklusjonen er da at Asus P4C800 Deluxe liker ikke Geil RAM. Jeg skal sende Geil brikkene tilbake til PSData. Må bestille Corsair igjen da...

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemene som deg med Geil RAM i Asus P4P800 Deluxe. Forsøkt Geil PC3200 Ultra og Geil PC3500 Golden Dragon. Golden Dragon ville ikke maskinen starte på engang, selv med de tregeste timingene og 2,85 v. PC3200 brikkene ser det ut til å være feil på. Så de er sendt inn for sjekkk. Alle mem test programmer som jeg kjørte fant feil eller krasjet. Har du forsøkt å kjøre f.eks mem86, Doc mem e.l.?

Lenke til kommentar

Beklager, jeg mente ikke at GEIL er billig og dårlig ram.

Geil skal være bra ram fabrikat.

Jeg mente heller at man bør satse litt på dette med ram, ikke gå for de aller billigste typene.

Det viser seg gang på gang at ustabilitet skyldes dårlig ram og svært skjelden hovedkort og prossessor som har skylden.

Lenke til kommentar

Har selv Geil Ram i mitt P4C800 Deluxe. 2 stk 512Mb PC3200.

Disse kjører jeg helt fint på 2-2-2-5, uten noen som helst problemer.

Det eneste som jeg finner rart er noen merkelige pipelyder fra Asus kortet under oppstart, noen ganger tyder det på feilmelding på Ram, andre ganger ikke men mange rare pip er det hver gang maskinen booter.

Noen andre som har opplevd dette ?

Hadde satt pris på om noen hadde gitt tilbake melding om kortet deres ga slike pipelyder under post.

Lenke til kommentar
Snekker'n vet du hva det kan være? Noen andre?

Har du geil ram er det første du må gjøre å stille opp volten til 2,7 -2,8, disse brikkene er produsert for å kjøre helt opp til 3,1v, en annen ting er at geil brikkene ikke liker så veldig aggresive timinger når jeg klokker må jeg ha mine på 2-7-4-4 men dette betyr ingenting da jeg med denne timingen får mye bedre ytelse enn med corsair xms på 2-5-2-2, dette har jeg testet ut da jeg har begge typer. Så altså geil er uhyre raske men liker ikke aggresive timinger så godt, kan forøvrig nevne at jeg kjører dem stabilt på 470mhz noe corsairbrikkene ikke klarer å boote på engang.

Lenke til kommentar
Hmm.. Trodde de Geil brikkene skulle klare overklokking MED aggressive innstillinger jeg.... :(

Mulig de kan det vist volten ble satt opp til 3,0 men mitt hk går bare til 2,8v men hva spiller det for rolle når de alikevell er mye raskere en feks corsair med aggresive innst.

Til sammenligning kjører corsair 3700 brikkene på 3-8-4-4.

Lenke til kommentar
Hmm.. Trodde de Geil brikkene skulle klare overklokking MED aggressive innstillinger jeg.... :(

Mulig de kan det vist volten ble satt opp til 3,0 men mitt hk går bare til 2,8v men hva spiller det for rolle når de alikevell er mye raskere en feks corsair med aggresive innst.

Til sammenligning kjører corsair 3700 brikkene på 3-8-4-4.

Ok, du anbefaler Geil overfor Corsair da? Skal kjøpe ny ram nå ser du :)

Lenke til kommentar

Ja ivertfall hvist du skal klokke,mine corsair brikker (xms 3500) stopper på ca 440mhz menst geil brikkene kjører på 470mhz.

Har også prøvd å kjøre dem på samme mhz og geiln på timing 2-7-4-4og corsairn på 2-5-2-2 men geil brikken gir bedre score da også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...