Sk!ppy Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ta elektro, deretter sivilingeniør/dataingeniør (Tror siv.ing åpner flere muligheter). Men jeg kom til å tenke på en ting; Jeg må jo ha en inntekt når jeg tar ingeniørutdannelse, og iom. at det kun blir et år ekstra, så hvorfor ikke ta fagbrev som elektriker etter vgs, deretter ta påbyggingsår/forkurs til ingeniør (kan man ta bare en av delene? Eller går det ut på ett?) Altså blir planen min: 2 år vgs 1 år lære(eller er det to?) 1 år forkurs/påbygging 5 år med siv.ing (eller er det 3 år??) Så er jeg som 25åring stående med fagbrev som elektrikker, + sivilingeniørutdannelse om alt går etter planen Det ville vel vært smart, har lyst til å ta litt andre utdannelser og, men det skjer nok ikke. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 fungerer nok greit den planen der. det er vel 2,5år i lære for "vanlig" elektriker da. ellers så slipper du unna med 20timer skole i uka på påbyggingen pga du har fagbrev. da kan du evt få tatt de fagene du trenger i tilegg til stuidekompetanse-fagene (mattematikk av noe slag, fysikk osv) samtidig som du går påbygging. eventulet kan du gå ingeniør-forkurs sommeren før studiene starter. ingeniør studiene er vel 3år som sagt. klarer du å holde et snitt på 4, så kommer du nok også inn på studiene. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Så da blir det mer 2år vgs, 2,5 år lære 1 år forkurs/studie 3 år ingeniør ? Å holde et snitt på 4 skal jeg klare, vil prøve å holde høyere ivertfall Lenke til kommentar
Hole Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Kan kanskje spare inn 1 år med Y-veien? (Linken er bare et eksempel. Er flere skoler som har denne muligheten) Lenke til kommentar
xaco Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 siv.ing er 5 år. Vis du vil ta alle 5 årene på NTNU må du vel ha 4 i R2. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 OMG, første gang Sk!ppy trenger hjelp :!: Lenke til kommentar
Sink Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Kan kanskje spare inn 1 år med Y-veien? (Linken er bare et eksempel. Er flere skoler som har denne muligheten) Det ekstra året kan være verdt det. Min bror går y-veien maskin atm og sliter ekstremt. Han gikk dog kun 1år vgs før han gikk ut i 3-4(vet ikke) år i læra som bilmekaniker. Det er kanskje lettere å gå tilbake på skolebenken etter kun 2.5år i læra, men mattematikken går ekstremt fort frem det første året. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 OMG, første gang Sk!ppy trenger hjelp :!: Selv de beste kan trenge hjelp engang! Tror jeg dropper Y-veien, grunnen til at jeg velger å ta elektrikker òg er at jeg vil bli begge deler, + jeg er ganske skolelei. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvis du skal ha 2,5 år som lærling så kan du lett ta fagene for generell studiekompetanse (som det het før) som privatist i dette tidsrommet, men da må du være strukturert/disiplinert nok til å lære deg fagene på egenhånd. Da kan du etter læretiden søke deg inn på tre-semester på ymse høgskoler som tilbyr bachelor i ingeniørfag Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg tenkte å søke meg inn på NTNU, siden jeg har hørt så mye bra om de. Kunne de kanskje vært å tatt fagene som privatist? eller? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Du kan ta alle fagene du trenger som privatist, så hvis du fordeler dem utover de 2 (eller to og et halvt?) årene du er lærling, bør det absolutt gå. Ellers er det ingenting i veien for å ta dem parallellt med yrkesfag, eller fordele dem utover 4 år. Jeg tok selv matematikk R1+R2 og fysikk 1 (minimumskravet for å studere ingeniørfag) på et år samtidig som jeg jobbet. Jeg hadde generell studiekompetanse, men ikke de nødvendige realfagene. I utgangspunktet kan du lese til alle fagene selv, det er bare å melde seg opp til eksamen via Privatistweb.no. Det mange gjør er å melde seg på kurs hos Sonans, Bjørknes eller Akademiet. Da må du fortsatt melde deg opp til privatisteksamen, men får vanlig klasseromsundervisning og oppfølging gjennom "skoleåret". Om du vil lese selv, eller gå på skole, er opp til deg. Du må nesten finne ut hvordan du lærer best. På mange høyskoler/universitet i Norge kan du ta forkurs eller gå "Y-veien", men med NTNU er det litt spesielt. Først og fremst trenger du minst karakteren 4 i R2 (teoretisk matematikk 3.året), i tillegg kan du ikke søke deg inn via forkurs. På NTNU er ingeniørlinjene 5-årige integrerte masterstudium. Det er dette som het sivilingeniør tidligere. På de fleste andre institusjoner, vil du først ta en 3-årig bachelorgrad, og evt. en 2-årig master etterpå. Du kan òg ta en bachelor ved en skole (f.eks. UiS, UiB, UiO m.fl.) og ta masteren ved NTNU (hvis NTNU er "drømmen". ) Uansett hvilken av disse du velger, vil du ende opp med en MSc-grad (Master of science). Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Forsatt litt usikker på det med privatist, men om jeg forstod det rett så tar jeg fagbrev + studiekompetanse samtidig? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Har du vurdert taf? http://www.taf.no/ Hadde jeg visst om denne muligheten da jeg skulle velge vgs hadde jeg hoppet på den med en gang. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hei, TUSEN TAKK! Det virka faktisk utrolig interresant! (De har elektro?) Endret 23. november 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 De har elektro. Har dog hørt at elektro er veldig populært og krever et høyt snitt for å komme inn. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg gjorde det slik: 2 år videregående elektro 2,5 år læretid 2,5 med elektrikerjobbing og militæret 1 år forkurs 3 år elkraftingeniør, HiST 2 år påbygning sivilingeniør, NTNU Synes det har gitt meg relevant erfaring og god kompetanse på elektro/elkraft. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Greia er at jeg har ikke tenkt å bli elektrikker til slutt. Jeg har tenkt å ta fagbrev som elektrikker (Så jeg kan jobbe som elektrikker), og så ta siving, eller dataing, så jeg kan jobbe med utvikling, og jobbe som elektrikker under utdanning Lenke til kommentar
Sink Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Greia er at jeg har ikke tenkt å bli elektrikker til slutt. Jeg har tenkt å ta fagbrev som elektrikker (Så jeg kan jobbe som elektrikker), og så ta siving, eller dataing, så jeg kan jobbe med utvikling, og jobbe som elektrikker under utdanning Raskeste er å enten ta allmenn eller 2 år på yrkesfaglig og rett til forkurs, hvis du har mulighet til å velge fag på yrkesfag så velg alltid vanskligst matte og fysikk, det er noe du vil ha igjen for seinere. Bestemmer du deg for å gå allmenn så må du få tatt r1+2 og fysikkravet til ingenør(fysikk1? sjekk det ut) Ingen grunn til å ta fagbrev med mindre du trenger en pause fra skole. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Jeg trenger en pause + jeg vil ha elektrikkerfagbrev, så akkuratt det er ikke noe problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå