lanz1 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei, jeg har et lite problem jeg håper dere kan hjelpe meg med. I 2008 kjøpte jeg en PC på nettet fra elkjøp (fujitsu siemens til 6000kr). Denne PCen var sånn generelt dårlig fra jeg fikk den, men ikke noen grunn til å gå tilbake med den. Etter ca. 2 måneder slukna pcen mens jeg brukte den, det røyka fra vifta og den funka ikke mer. Jeg leverte den inn, fikk en leiepc, og den ble fikset etter hvert. Andre feil var at skjermen slukna, jeg leverte den inn og fikk den ettehvert reparert. Tredje feil var skjermen igjen, denne gangen kun noen striper som dukka opp på skjermen. Samma regla som før, jeg leverte den inn og fikk den reparert igjen. I sommer sprengte høytalerene, jeg tok med PCen til Elkjøp i Stavanger. Der ble vi enige om at jeg har rett på ny PC siden det er 4. reparasjon, men før de ville gi meg en ny måtte de sende den inn til service for å sjekke feilen. Men siden jeg skulle snart reise til Trondheim, var det lurest å bare levere den inn der. Det gjor det enklere å hente pcen og levere leiepcen. Nå kommer problemet! Når jeg kommer til trondheim, skjer det et lite uhell med PCen min. Skjermen blir knust. Noe jeg selvfølgelig ikke forventer de skal fikse gratis. Men jeg drar til Elkjøp, leverer PCen på grunn av høytalerene og ikke skjermen. Fyren på Elkjøp syntes det hørtes greit ut. Men de må fremdeles sende den inn til service. Det hørtes greit ut og jeg får en leiepc igjen (som foresten så vidt funker). Etter over en måned for jeg melding fra Elkjøp og de sier jeg må ta kontakt for de mener jeg ikke har krav på noe. Etter mye styr og 2 uker, blir jeg oppringt av en elkjøpkis som skulle ha peiling på dette. Han mener at jeg ikke har krav på noe siden skjermen er ødelagt. Hva tror dere? Jeg har levert den inn 3. ganger, og fjerde gangen pga. høytalerene, men desverre med en ytre skade. Jeg tenker slik: jeg leverer den inn med en fjerde feil, og skjermen som er knust kan bare være sånn. PCen skal vel uansett kastes, så om skjermen er ødelagt vil vel ikke det ha noe å si? Håper noen kan hjelpe meg med dette, jeg har overlevd med en dårlig PC i 2år, og så og si en femtedel av tia har jeg hatt dårlige leiepcer. Det er utrolig surt å tape de pengene når man er en fattig student... Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Sakset fra forbrukerkjøpsloven "§ 30. Gjennomføring av avhjelp Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Slik jeg ser det har du ikke en lovfestet rett til omlevering da det ikke er gjort mer en 2 avhjelpsforsøk for samme mangel. Feil på høytaler vil ikke gjøre noe fra eller til her. Jeg vil tro at det beste du kan håpe på fra Elkjøps side er en "god pris" på en ny pc.. Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Elkjop sier dette på netsida deres: Dersom produktet ditt har vært til reparasjon 2 ganger for samme feil og verkstedet kan verifiserer at det er samme feil 3. gang, kan du be om å få nytt produkt eller heve kjøpet. Dette gjelder kun feil som dekkes av reklamasjonsretten. Dersom du har hatt forskjellig feil på produktet har vi som selger rett til å reparere produktet 3 ganger. Den 4. gangen kan du be om nytt produkt etter at feilen er verifisert. For å stadfeste at det er samme feil på produktet er vi nødt til å sende produktet til en 3. part . Symptomene kan være de samme, men feilen kan ha oppstått av forskjellige grunner. Kanskje dette ikke er fra forbrukerkjøpsloven, men det gjelder for Elkjøp. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Elkjøp prøver seg på en liten en der. Det stemmer det de sier med at du har rett til å heve kjøpet eller kreve omlevering ved tredje gang samme feil. Det med fjerde gang forskjellige feil er noe ekstra Elkjøp tilbyr ut over forbrukerkjøpsloven. Det siste der derimot, at det må være samme feilårsak(ikke symptom) er feil. Om det er samme symptom for forbruker(for eks svart skjerm) så har du fortsatt rett til å heve kjøpet selv om verkstedet har prøvd å bytte to forskjellige komponenter tidligere. Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Hmmm, altså fire feil så lenge de kommer fra samme årsak? Men det virka ikke sånn fra alle de ti-talls annsatte fra Elkjøp jeg har snakka med. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Fire feil uansett hvilke er en praksis bransjen stort sett er enige om. Men spørsmålet her er vel heller om Elkjøp kan bruke den knuste skjermen som grunnlag for å nekte reklamasjon siden det allerede er reklamert på defekte høyttalere. Greit nok, skjermen er knust. Men det bør ikke være noen sak å bevise at høyttalerne var i stykker før dette skjedde. Hvis høyttalerne er ødelagt og det ikke er din skyld, har du ditt på det rene. Det verkstedet kan gjøre hvis de vil være kjipe, er å nekte å teste høyttalerne før du har betalt for reparasjon av skjermen. Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Takker for gode svar=) Jeg får prøve å overbevise de neste gang jeg snakker med dem. Ønsk meg lykke til! Endret 25. oktober 2010 av lanz1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg kan tenke meg at Elkjøp ikke får godkjent retur fra leverandør siden skjermen er knust. Antar at de da bare kan reparere høyttalerne på PCen, siden heving av kjøp ved 4. gangs forskjellige feil kun er vanlig bransjepraksis, og ikke er direkte lovfestet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hva som måtte foregå mellom Elkjøp og verkstedet er uansett ikke noe kunden skal måtte svare for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Nei, men siden heving av kjøp ved 4. gangs forskjellige feil som sagt ikke er direkte lovfestet, kan vel Elkjøp velge å reparere PCen nok en gang? Selvsagt bare dersom ytterligere avhjelp ikke blir i strid med fkjl. §30 første ledd, men det blir jo en vurderingssak. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Ved heving så er det også krav om at forbruker skal levere tilbake gjenstanden i tilnærmet samme tilstand. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Ved heving så er det også krav om at forbruker skal levere tilbake gjenstanden i tilnærmet samme tilstand. Feil. Prøv igjen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Ved heving så er det også krav om at forbruker skal levere tilbake gjenstanden i tilnærmet samme tilstand. Det er kun om man benytter angreretten, og den varer kun i 14 dager og ved kjøp over nett/telefon (med unntak av enkelte butikker som tilbyr for eksempel 30 dager, og også ved kjøp i butikk). Så lenge PC'en har en selvforskyldt skade (skjermen) så tror jeg ikke verkstedet/forhandleren har noen plikt til å rette feil på PC'en som ikke nødvendigvis er forbundet med den selvforskyldte skaden. Det er fordi det ofte har en sammenheng, og verkstedet har uansett ikke noe bevis på at høyttalerne ble sprengt før skjermen ble ødelagt. Ny PC har du antakeligvis heller ikke krav på, ettersom PC'en har en selvforskyldt skade. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Ved heving så er det også krav om at forbruker skal levere tilbake gjenstanden i tilnærmet samme tilstand. Feil. Prøv igjen. Kanskje det er du som skal prøve igjen? Kan muligens være en idé å ta en titt på forbrukerkjøpslovens §51. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Kanskje det er du som skal prøve igjen? Kan muligens være en idé å ta en titt på forbrukerkjøpslovens §51. Man kan ikke kreve at gjenstanden skal leveres tilbake i tilnærmet samme tilstand, når grunnlaget for heving kan være at en eller annen komponent har sluttet å fungere Det har heller ikke noe å si om gjenstanden har fått et par riper eller bruksmerker. Det må man regne med om gjenstanden er brukt et par-tre år. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren Med andre ord... at skjermen er knust er grunn nok for verksted/forhandler å nekte omlevering, men en skade som oppstår på grunn av fabrikasjonsfeil, er ikke god nok grunn. Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt. ...noe som forhandler har rett til å kreve, men da kan samtidig kjøper kreve renter fra kjøpsdato, og stort sett havner det på omtrent kjøpesum så det er noe begge parter vanligvis ikke gidder å bry seg med. Endret 27. oktober 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Altså de kan nekte å fikse høytalerene/ gi meg ny PC fordi det er en annen skade på PCen som ikke har noe sammenheng med den egentlige feilen jeg leverer den inn for? Så f.eks. dette tenkte scenarioet: Jeg har en PC som mangler et par tastaturtaster, som er min feil. Plutselig stryker skjermen uten at det er min feil. Kan de da nekte å fikse skjermen fordi det mangler noen taster? Jeg skjønner jo at et knust skjerm er verre enn manglende taster, men hvor går grensen? ______________ En annen ting; Kan jeg betale de for å fikse skjermen (type 2000,-) få tilbake PCen, og levere den inn igjen og si høytalerene er ødelagte (uten at det er min feil). Da har jeg rett på en ny PC? Med dette sparer jeg iallefall litt penger... Igjen takk for alle svar=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå