Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Powerline Adaptere: Spørsmål


Anbefalte innlegg

Lurte på å kjøpe meg et sånt som dette:

 

NETGEAR Powerline AV200 Eth. Starter KIT

 

Men det jeg lurer på: Må jeg ikke ha 3 i stredet for 2?

 

Sånn som det er hos meg: Get kabel-uttak (bredbånd og TV)

 

Ene Pc'en rett ved siden av. Altså fra modem og derfra til

Pc.

 

PC 2 i et annet rom. Har brukt trådløs til den, men kunne tenkt meg

å bytte til slike adaptere.

 

Må det ikke være en som det går ledning inn i fra modemet. Og det er vel

ikke et uttak til i den for pc?

 

Den andre er jo grei. Den kobler jeg vel til pc'en i det andre rommet.

 

Men hvor kobler jeg til pc'en som står ved siden av uttaket?

For ledningen fra modemet går jo inn i den dingsen.

Må jeg ha en switch eller noe i tillegg der da, eller en tredje dings?

Eller er det noe her jeg ikke skjønner? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to PCer. En PC står ved modem, og en står i et annet rom korrekt?

 

Hvis modem (evt. modemruter?) har mer enn 1 nettverksuttak kan du koble den nærme PCen direkte til - og koble powerline adapteren til et annet uttak - til strøm - til adapteren i det andre rommet - via kabel til PC#2.

 

Om du ikke har mer enn ètt uttak på modemet/modemruteren må du ha en switch i tillegg. Heldigvis får du slike (som fungerer helt greit) for så lite som 150kr (5 uttak). Da bare kobler du denne på modem/modemruter slik at du får flere uttak, og så kobler det som beskrevet i toppen av dette innlegget.

 

Du må sjekke at du ikke har et rent modem (altså et modem med innebygget ruter), ellers vil det ikke fungere å ha mer enn 1 PC på om gangen på internett. Hvis det er tilfellet kjøper du en billig ruter i stedet for en switch (da rutere som regel har innebygget switch). det koster ikke så mye mer.

 

Jeg kjenner ikke GET oppsettet, ås jeg kna ikke svare deg om du har rent modem eller modemruter, men modemruter er generellt sett mer vanlig. sjekk med support hos get før du kjøper ting.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du har to PCer. En PC står ved modem, og en står i et annet rom korrekt?

 

Hvis modem (evt. modemruter?) har mer enn 1 nettverksuttak kan du koble den nærme PCen direkte til - og koble powerline adapteren til et annet uttak - til strøm - til adapteren i det andre rommet - via kabel til PC#2.

 

Om du ikke har mer enn ètt uttak på modemet/modemruteren må du ha en switch i tillegg. Heldigvis får du slike (som fungerer helt greit) for så lite som 150kr (5 uttak). Da bare kobler du denne på modem/modemruter slik at du får flere uttak, og så kobler det som beskrevet i toppen av dette innlegget.

 

Du må sjekke at du ikke har et rent modem (altså et modem med innebygget ruter), ellers vil det ikke fungere å ha mer enn 1 PC på om gangen på internett. Hvis det er tilfellet kjøper du en billig ruter i stedet for en switch (da rutere som regel har innebygget switch). det koster ikke så mye mer.

 

Jeg kjenner ikke GET oppsettet, ås jeg kna ikke svare deg om du har rent modem eller modemruter, men modemruter er generellt sett mer vanlig. sjekk med support hos get før du kjøper ting.

 

-Stigma

 

 

Ok, mange takk. Da fikk jeg bra klarhet i dette. Må sjekke det med modemet om det rent eller ruter.

 

Det heter: Motorola Surfboard 585101 E

 

Kanskje andre som har Get vet dette?

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Get, og fikk rede på at det er rent modem.

Ruter måtte kjøpes ved siden av.

 

Har jo trådløs ruter da. Men problemet med det, er at den trådløse delen ikke kan slås av.

 

-------------------

 

Har et pørsmål til. Når man bruker de adapterdingsene: må de være koblet innen samme kurs, eller kan man stikke dem i hvilken som helst kontakt i hele huset?

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Get, og fikk rede på at det er rent modem.

Ruter måtte kjøpes ved siden av.

 

Har jo trådløs ruter da. Men problemet med det, er at den trådløse delen ikke kan slås av.

 

-------------------

 

Har et pørsmål til. Når man bruker de adapterdingsene: må de være koblet innen samme kurs, eller kan man stikke dem i hvilken som helst kontakt i hele huset?

 

Om du har trådløst ruter fra før så har du alt du trenger (ved mindre den bare har en enkelt nettverksutgang da, men trådløse rutere har som regel 4). Hvis den har flere så bare bruker du den videre.

 

Jeg garanterer det at det vil finnes en måte å slå av det trådløse nettverket om du vil det ;) Det hadde hjulpet å vite det nøyaktige modellnummeret dersom jeg skal grave frem hvordan dog... vanligvis gjørres det via webgrensesnittet på ruteren.

 

Powerline adaptere kan normalt brukes i hele huset. Det spiller ingne trille om det er sikringer mellom kursene så lenge de er koblet sammen i samme sikringsboksen (og det er det jo så og si alltid i alle normale boliger). Er du i tvil om du deler strømtilkobling med noen andre som du ikke vil skal potensiellt kunne kolbe seg på nettverket så finnes det vanligvis mulighet for å kryptere adapterene via en enkelt knapp på baksiden. Bare husk å les manualen på hvordan det gjøres før du evt. gjør det. Men ja - normalt sett vil det fungere alle steder innenfor samme boenhetet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med Get, og fikk rede på at det er rent modem.

Ruter måtte kjøpes ved siden av.

 

Har jo trådløs ruter da. Men problemet med det, er at den trådløse delen ikke kan slås av.

 

-------------------

 

Har et pørsmål til. Når man bruker de adapterdingsene: må de være koblet innen samme kurs, eller kan man stikke dem i hvilken som helst kontakt i hele huset?

 

Om du har trådløst ruter fra før så har du alt du trenger (ved mindre den bare har en enkelt nettverksutgang da, men trådløse rutere har som regel 4). Hvis den har flere så bare bruker du den videre.

 

Jeg garanterer det at det vil finnes en måte å slå av det trådløse nettverket om du vil det ;) Det hadde hjulpet å vite det nøyaktige modellnummeret dersom jeg skal grave frem hvordan dog... vanligvis gjørres det via webgrensesnittet på ruteren.

 

Powerline adaptere kan normalt brukes i hele huset. Det spiller ingne trille om det er sikringer mellom kursene så lenge de er koblet sammen i samme sikringsboksen (og det er det jo så og si alltid i alle normale boliger). Er du i tvil om du deler strømtilkobling med noen andre som du ikke vil skal potensiellt kunne kolbe seg på nettverket så finnes det vanligvis mulighet for å kryptere adapterene via en enkelt knapp på baksiden. Bare husk å les manualen på hvordan det gjøres før du evt. gjør det. Men ja - normalt sett vil det fungere alle steder innenfor samme boenhetet.

 

-Stigma

 

 

Ruteren er MSI RG54GS2. Spurte om det en gang før, og noen mente det ikke gikk an å slå det trådløse av på denne.

Den har 4 utganger jo.

 

Men om du likevel skjønner hvordan, ville det vært kjempe..

 

post-12139-1288044108,0794_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skummet manualen:

http://www.kds-net.de/RG54GS2_User_Manual.pdf

...og faktisk står det ingen måte å slå av wireless - hvilket er høyst uvanlig.

 

Men - det er jo egentlig ikke noe problem. Bare sett security til WPA og sett et passord så er det bra trygt, selv om du ikke skal bruke det. Senderen bruker bare noen milliwatt, så sånn sett spiller det ingen rolle om den står på eller ikke. Ikke la den stå på WEP sikkerhet dog - det er ikke trygt - og det kan knekkes ved hjelp av enkle verktøy og minimal kunnskap.

 

Når den har 4 utganger så bare bruke du den som nevnt over. Du trenger ikke kjøpe deg noe mer enn det du har (foruten powerline adapterene altså) for at du skal få til det du prøver.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jaha, det var jeg ikke klar over. Tviler nok på der er noen hackere her i området da. Det er vel 4-5 hus som kan ta inn mine trådløse signaler (svakt i såfall). Og det er bare eldre folk og ingen særlig datakyndige.

 

Men kan jo endre dette. Skal det da være den som står "WPA-PSK" eller den som står bare "WPA"?

 

Etter de kommer det to andre valg: Encryption: TPIK eller AES.

 

Og om det er den førstnevnte(WPA-PSK) skal man også velge: Preshare key mode: ASCII eller HEX

 

Vet du hva som skal/bør velges av disse valgene?

-----------------------

 

Mange takk for opplysningene.

 

Tenkte kanskje mest på dette med strålingen, som jo blir unøvendig hvis jeg ikke bruker trådløs lenger.

 

Men nå skal jeg hverfall prøve med dette (har bestilt adapterne). Så får vi se.

Kan jo eventuelt skifte ut ruteren med en annen etterhvert.

Lenke til kommentar

Jaha, det var jeg ikke klar over. Tviler nok på der er noen hackere her i området da. Det er vel 4-5 hus som kan ta inn mine trådløse signaler (svakt i såfall). Og det er bare eldre folk og ingen særlig datakyndige.

 

Men kan jo endre dette. Skal det da være den som står "WPA-PSK" eller den som står bare "WPA"?

 

Etter de kommer det to andre valg: Encryption: TPIK eller AES.

 

Og om det er den førstnevnte(WPA-PSK) skal man også velge: Preshare key mode: ASCII eller HEX

 

Vet du hva som skal/bør velges av disse valgene?

-----------------------

 

Mange takk for opplysningene.

 

Tenkte kanskje mest på dette med strålingen, som jo blir unøvendig hvis jeg ikke bruker trådløs lenger.

 

Men nå skal jeg hverfall prøve med dette (har bestilt adapterne). Så får vi se.

Kan jo eventuelt skifte ut ruteren med en annen etterhvert.

 

Velg:

- WPA-PSK

- AES

- Preshared Key: ASCII

- Da får du sannsynligvis opp en tekstboks, skriv inn en lang tilfeldig nøkkel (mellom 8 og 63 tegn, helst over 20, siden du ikke skal bruke det ville jeg bare trykket vilt ca 40 tegn)

 

Strålingen er jo gjenstand for mye debatt, selv er jeg av den oppfatning at det er så mye annet som stråler her i verden som er mye kraftigere enn WLAN stråling. Du kan uansett skru av antenna, og jeg tipper at på "advanced" så kan du velge sendestyrke, sett den da til minimum.

Lenke til kommentar

Trenger vist ikke å være på samme kurs ifra en som jeg bor sammens med som benytter seg av slike duppedingser for å få nett.

Det stemmer at man ikke trenger å være på samme sikringskurs. Man bør være koblet til samme sikringsskap og fase.

Har man trefase, så må begge være koblet på en av de tre mulige fasene. I en vanlig leilighet, behøver man ikke tenke på dette. Grunnen er at man normalt benytter samme fase i hele leiligheten.

Lenke til kommentar

Jaha, det var jeg ikke klar over. Tviler nok på der er noen hackere her i området da. Det er vel 4-5 hus som kan ta inn mine trådløse signaler (svakt i såfall). Og det er bare eldre folk og ingen særlig datakyndige.

 

Men kan jo endre dette. Skal det da være den som står "WPA-PSK" eller den som står bare "WPA"?

 

Etter de kommer det to andre valg: Encryption: TPIK eller AES.

 

Og om det er den førstnevnte(WPA-PSK) skal man også velge: Preshare key mode: ASCII eller HEX

 

Vet du hva som skal/bør velges av disse valgene?

-----------------------

 

Mange takk for opplysningene.

 

Tenkte kanskje mest på dette med strålingen, som jo blir unøvendig hvis jeg ikke bruker trådløs lenger.

 

Men nå skal jeg hverfall prøve med dette (har bestilt adapterne). Så får vi se.

Kan jo eventuelt skifte ut ruteren med en annen etterhvert.

 

Velg:

- WPA-PSK

- AES

- Preshared Key: ASCII

- Da får du sannsynligvis opp en tekstboks, skriv inn en lang tilfeldig nøkkel (mellom 8 og 63 tegn, helst over 20, siden du ikke skal bruke det ville jeg bare trykket vilt ca 40 tegn)

 

Strålingen er jo gjenstand for mye debatt, selv er jeg av den oppfatning at det er så mye annet som stråler her i verden som er mye kraftigere enn WLAN stråling. Du kan uansett skru av antenna, og jeg tipper at på "advanced" så kan du velge sendestyrke, sett den da til minimum.

 

Enig med dette. instillingene over er de sikreste - og er så og uknekkbar i praksis - ihvertfall av vanlige naboer som bare prøver å fikse seg gratis internett. Å knekke en slik kode vil kreve iherdig avlytting over lang tid og er i praksis å regne som trygg så lenge det ikke er statshemmligheter du du skal beskyte.

 

Strålingsnivået fra en WLAN sender er neglisjerbart. Det er allerede svakt rett ved antennen, og blir invers exponensiellt svakere med avstand. I forhold til andre strålingskilder du allerede har i huset er det ikke verdt å nevne en gang. Det er heller ikke ioniserende stråling - og ikke-ioniserende stråling er forøvrig ikke påvist å kunne lage noen skade i levende vesner selv OM strålingen er meget sterk - så dette er ikke noe du trenger å bruke noe tid på å være bekymret over.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har også planer om å kjøpe meg powerline-adaptere, da jeg har meget svak tilkobling til det trådløse nettverket med min xbox. Det eneste problemet er at huset inneholder to sikringsbokser. Den ene er i 1. etasje hvor routeren står, mens den andre er i kjelleren, hvor xboxen står. Vil jeg da kunne bruke powerline-adapterne?

 

Det er bare strømmåler på den ene sikringsboksen, så de må jo være koblet sammen, men gir det mye dårligere signal?

 

I tillegg har jeg en stasjonær pc som står i 1. etasje, relativt nær routeren, men likevel for langt unna til å dra en ledning. Om jeg også vil koble til den med en powerline-adapter, må jeg da kjøpe ENDA et par adaptere, eller bare en ekstra. Må den ekstra da i såfall være av samme sort og vil det påvirke hastigheten på nettverket i kjelleren?

Endret av Xbox720
Lenke til kommentar

Har også planer om å kjøpe meg powerline-adaptere, da jeg har meget svak tilkobling til det trådløse nettverket med min xbox. Det eneste problemet er at huset inneholder to sikringsbokser. Den ene er i 1. etasje hvor routeren står, mens den andre er i kjelleren, hvor xboxen står. Vil jeg da kunne bruke powerline-adapterne?

 

Det er bare strømmåler på den ene sikringsboksen, så de må jo være koblet sammen, men gir det mye dårligere signal?

 

I tillegg har jeg en stasjonær pc som står i 1. etasje, relativt nær routeren, men likevel for langt unna til å dra en ledning. Om jeg også vil koble til den med en powerline-adapter, må jeg da kjøpe ENDA et par adaptere, eller bare en ekstra. Må den ekstra da i såfall være av samme sort og vil det påvirke hastigheten på nettverket i kjelleren?

 

Normalt vil du kun få kontakt når ting er koblet på samme sikringsskap - hvilket det bare er ett av i de fleste hushold. Jeg er ikke så sikker jeg forstår hvordan oppkobingen er hos deg utifra hvordan du forklarer det, så da er jeg ikke så sikker jeg kan fortelle deg om det vil fungere eller ikke. Hvis de er koblet sammen så skulle de kunne få kontakt, men i så fall ser jeg ikke helt poenget med 2 lag med sikringer... Sikringene i seg selv gjør ikke signalet værre så langt jeg vet. Spørsmålet er vel egentlig bare om det er elektrisk kontakt mellom skapene internt i huset eller om det er snakk om 2 forskjellige tilkoblinger til hovednettet.

 

Jeg anntar i værste tilfelle kan du alltids bare prøve - og benytte angreretten dersom det ikke viser seg å fungere på dine forhold.

 

Du trenger bare 1 adapter pr. ting som skal kobles til. Altså 3 adaptere for 1 ruter og 2 PCer som du nevner f.eks. Jeg har ikke testet så veldig mye med adaptere av forskjellige hastihgeter - men jeg vil annta basert på hvordan teknologien fungerer at definitivt er smartest å basere alle adapterene på samme hastighetsstandard. Ellers så vil nok sansynligvis det tregeste leddet redusere hastigheten på hele nettverket. Dette skal jeg dog ikke si med sikkerhet da jeg ikke har testet dette selv.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to sikringskap siden kjelleren ble utbygd lenge etter selve huset ble bygd. Jeg er 99% sikker på at sikringsskapene er koblet sammen, da strømavleser finnes i bare en av boksene og måler strømmen for hele huset. Jeg får nesten gjøre som du sier å benytte angreretten om det går galt.

 

Takk for svar!

 

Edit: En ting til, forresten. Du sier at alle adapterene må være i samme hastighetsstandard, men har det noe å si om den ene er et annet merke, så lenge den har samme hastighetsstandard?

Endret av Xbox720
Lenke til kommentar

Det er to sikringskap siden kjelleren ble utbygd lenge etter selve huset ble bygd. Jeg er 99% sikker på at sikringsskapene er koblet sammen, da strømavleser finnes i bare en av boksene og måler strømmen for hele huset. Jeg får nesten gjøre som du sier å benytte angreretten om det går galt.

 

Takk for svar!

 

Edit: En ting til, forresten. Du sier at alle adapterene må være i samme hastighetsstandard, men har det noe å si om den ene er et annet merke, så lenge den har samme hastighetsstandard?

 

SOm du beskriver det har jeg tro på at det kan fungere ja, tross uvanlig oppsett.

 

Homeplug er en standard - så sånn sett så lenge det er støtte for samme standarden så skal det ikke ha noe å si egentlig hvilket merke adapteren er. Hele poenget med standarderen er jo at alle adapterene kan snakke med hverandre på en standardisert måte.

 

Jeg sier forøveig ikke at alle adapterene MÅ være samme hastighet - men jeg annbefaler det. Det jeg er sikker på er at mixede hastigheter på adapterene ville nok fungere - men jeg er rett for at det også ville senket hastigheten for hele nettverket ned til den laveste som deltar i nettverket. Utestet som sagt.

 

Det er vel uansett ikke så veldig mye å spare på de lavere hastighetene av adaptere så *shrug*

 

PS: ser raskt over markedet at 200Mbit/sek ikke lenger er kongen på haugen. Det finnes visst 500Mbit/sek adaptere tilgjengelig nå (til halvveis overkommelig pris også forøvrig).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjøpte i dag et adapter kit og det fungerer utmerket på PC'en, selv med to forskjellige sikringsbokser. Har dog fortsatt problemer, da det ikke fungerer på xboxen... Noen ideer?

 

Edit: får nå til å koble til internett, men det stopper opp når det skal kobles til xbox live

Endret av Xbox720
Lenke til kommentar

Kjøpte i dag et adapter kit og det fungerer utmerket på PC'en, selv med to forskjellige sikringsbokser. Har dog fortsatt problemer, da det ikke fungerer på xboxen... Noen ideer?

 

Edit: får nå til å koble til internett, men det stopper opp når det skal kobles til xbox live

 

EN slik adapter skal være helt gjennomsiktig for xboxen, så den skal ikke vite noe om at signalet går over homeplug i det hele tatt - den bare tror det er vanlig TP forbindelse. Ergo skulle det fungere helt fint på xbox om det fungerer på PC.

 

Men det er ikke noe NAT eller firewall issue vi snakker om her? Fungerer samme boxen på kabel forbindelse? Det kan bare ha noe med enkle settings på xboxen å gjøre f.eks. Skulle ikke tro at det hadde noe som helst å gjøre med at det er homeplug som brukes.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...