Gjest jenta Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei! Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver her. Kjæresten min er fra England og bor nå der, jeg er norsk og bor i Norge. Vi har snakket om at vi vil flytte sammen, og da er det mest praktisk for han å komme til Norge siden jeg fortsatt driver med utdannelsen min, og han jobber. Dette har jeg veldig lyst til, men det virker som det er uendelig med praktiske ting som må ordnes? Og hvor lett er det for en engelskmann som ikke kan norsk å få seg en jobb i Norge? For om han kommer hit må han jo få seg en jobb for at vi skal kunne klare oss, siden jeg går på skole på fulltid. Jeg bor med mine foreldre akkurat nå, men kommer til å flytte ut neste år, og da forhåpentligvis sammen med han. Og han må vel ha oppholdstillatelse også, hvor lett er det å få? Det er så mye som virker så vanskelig å tungt å få til, men vil virkelig! Noen tips, eller noen med erfaringer? Vær så snill å del dem!! fortvilet jente Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei. Dette er i detalj forklart på UDI sine hjemmesider. De forklarer det mye bedre enn meg. I utgangspunktet er det fri fly av arbeidskraft, informasjon, varer og penger mellom Norge og storbritannia (EU) så det skal vel være relativt greit å få han over. Arbeid og opphold Dersom målet er at han får permanent oppholdstillatelse bør dere planlegge det allerede nå slik at den tiden han er her mens du studerer også gjelder som botid i landet. Er noen regler på det. Les mer i detalj under: Permanent oppholdstillatelse Hvem kan få permanent oppholdstillatelse? Hvilke tillatelser kan gi permanent oppholdstillatelse? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Vi har mange på jobben som ikke snakker norsk, så det er hvertfall mulig å få seg jobb i Norge uten å kunne språket, men det kommer nok veldig an på hva han har tenkt å jobbe som, da. Om han har tenkt å bli boende i Norge er det vel kanskje ikke så utenkelig å lære seg norsk heller. Lenke til kommentar
guesswho Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Vi har mange på jobben som ikke snakker norsk, så det er hvertfall mulig å få seg jobb i Norge uten å kunne språket, men det kommer nok veldig an på hva han har tenkt å jobbe som, da. Om han har tenkt å bli boende i Norge er det vel kanskje ikke så utenkelig å lære seg norsk heller. Kunne du gitt eksempler på jobber der det er akseptabelt å snakke engelsk? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg er anleggsgartner, og det virker som om det er en del i andre i bygg og anlegg som snakker engelsk. Vi har til og med ansatt folk som kun snakker tysk (disse lærte seg riktig nok norsk ganske fort). Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det burde ikke være noe problem i det hele tatt Engelskmenn generelt lærer seg fort norsk også Du sier ingenting om hva han jobber med, det ville hjulpet oss i forhold til å si hvor greit det vil være at han i begynnelsen snakker lite eller ikke noe norsk Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kunne du gitt eksempler på jobber der det er akseptabelt å snakke engelsk? Tja ca hver femte bussjåfør her i bergen snakker bare polsk og dårlig engelsk, funker bra for de. De jeg kjenner som kommer fra utlandet jobber alle innen IT noe som fungerer helt fint. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 På TGI Fridays (restaurantene) snakker hvertfall halvparten av kelnere engelsk med diverse aksenter. Mye folk som har kommet til Norge for å jobbe og ikke gidder å lære seg norsk. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Ikke det at jeg har noe gode svar, men hva slags Ingenør? Det har nok en del og si med tanke på de relativt mange forskellige ingenørutdanningene. Lenke til kommentar
HEER Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Hei Min kjæreste er fra England og er builder , building and construction (hvet ikke hva ordet er på norsk), han skal også flytte hit, hvor er det mulig å finne jobb for han mens han ikke kan norsk? han kan jobbe med hva som helst intill vi er etablert. forelæbig jobber han 10-12 timer på dagen . plz help ? vil at han skal flytte hit fortest mulig Endret 18. august 2012 av HEER Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Se etter den samme typen arbeid som han gjorde i england. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Blir vel samme typen jobber som polakker har så og si enerett på i Norge. Byggebransjen. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Igrunn det samme spørsmålet som TS og HEER, men jeg prøver likevel. Jeg føler ikke at jeg har kunnskap nok til å gi et godt nok svar på dette selv. Jeg vet om en ung (voksen) brite. Han er sammen med en jevngammel, norsk jente. Han har ingen utdanning og ingen jobb akkurat nå, men jobber mye frivillig arbeid i påvente av å få en jobb (i hjemlandet). Han har lyst til å flytte til Norge sammen med kjæresten. På sikt er planen at de skal gifte seg, altså er målet permanent oppholdstillatelse. Hvilke regler gjelder for denne fyren, og hvordan skal paret gå frem? Skal han søke på bakgrunn av familieinnvandring-, EU/EØS/EFTA- eller arbeidsreglene? Hva kommer etterpå? Er det noe spesielt de må tenke på? Forøvrig har han visst startet å lære seg selv norsk, men en viss form for voksenopplæring er vel uunngåelig? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Han er ingeniør Be han søke på bransjer som har med oljen å gjøre, mye engelsktalende i den bransjen, og som har behov for fok med ingeniørbakgrunn. Hvis Oslo, kan f.eks Aibel eller Aker Solutions være noe. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 som ingeniør kan du bo hvor som helst, firmaet du får jobb i ordner papirene for deg. Som builder sliter du mere. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg tror det skal gå bra i og med at han er ingeniør. Det er behov for slik arbeidskraft. Jeg har en deltidsjobb på et skipsverft, og føler jeg til tider snakker mer engelsk enn norsk. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det finnes en del arbeidsplasser i Norge som har engelsk som arbeidsspråk. Burde gå greit å finne noe, i alle fall for en ingeniør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå