Toggy Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Tok en kikk på et par av replayene dine jeg. Er en god del ting å ta tak i her ^_^ Control groups: For å bli bedre MÅ du bruke control-groups. Det vil si f.eks hvis du har en gruppe med units du bruker for å angripe kan du merke dem, holde ned ctrl-knappen og trykke 1 samtidig. Da vil du få denne gruppen opp igjen hver gang du trykker på 1-tallet. SHIFT+1 bruker du for å legge til flere units fra gruppen. Dette må du også gjøre med bygninger du produserer units fra, for eksempel hatcheries som zerg. Når du har gjort dette er det mye raskere å få oversikt. Jeg har dette oppsettet: 1, 2 3 = units (zerglings, mutas, infestors for eksempel), 4 = scout 5 = queens 6 = hatcheries Dette gjør at du raskt kan lage units til tross for at du er midt i en fight. Noe annet du må lære deg er å bruke hotkeys i stedet for å klikke på ting. Dvs bruk tastaturet, ikke musen. Dette er mye raskere når du har lært deg det. Du må også lære en del grunnleggende builds, eller rekkefølgen du bygger på for å mest effektivt få ut units eller andre mål du måtte ha. Beste måten å gjøre dette på er nok å se replays. Anbefaler http://www.gosugamers.net/starcraft2/replays/ for nedlasting av pro replays. Scouting! Du må sende overlord og/eller worker for å se hvor motstanderen din begynner og hva han lager. Basert på dette kan du vite om du skal pushe eller om du må turtle opp for å overleve et rush. Kanskje han går for raske banshees? Kjekt å vite, scout Mapcontrol: Dette går litt på scouting. Det betyr både å ha "øyne" på mappet, altså for eksempel å ta et xel naga tårn, eller å ha overlords hengende ute osvosv. Dette gjør at du alltid vet hvor motstanderen din er. Mapcontrol er mer også, det går på å ha mobilitet og tvinge motstanderen din til å holde seg i basen sin, slik at du kan expande og få opp økoonomien så mye som mulig. Hvis du bruker mutas i hovedbasen hans for eksempel og får tatt ut workers, så vet du at du har en luke til å få opp en expansion. Hvis han skulle pushe ut da mister han jo hele basen sin selv. Macro - Går ut på å holde økonomien i gang og å holde produksjonen i gang hele tiden. Det vil si å lage units, lag supply depots/overlords, lag masse workers, oppgrader units osvosv. Bruker du control-groups vil dette hjelpe deg mye med macro. Du trenger MANGE flere workers enn det du har hatt i de gamene jeg har sett. Hvertfall 20 per base. Litt annet generelt: Hvis du spiller på et kjeeeeempestort map så går du ikke for å få ut raske zerglings. Innen de kommer frem til basen hans har han uansett nok army til å defende + han vil ha bedre økonomi enn deg og vinne i det lange løp. Vil til slutt anbefale deg å se http://day9tv.blip.tv. Han kommenterer replays og lærer deg å bli en bedre gamer. Lykke til! Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Haha, der kom nesten alt som finnes å lere seg; Control groups, scout og macro er nok de tingene eg failer mest på. ControlGroups spesielt Når eg spiller Z i lange games plere eg å få ut masse creep, men eg burde nok hatt fler queens og mer larva, allikevel tusen takk for innlegget Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 1 queen per hatch + 1-2 ekstra funker fint De ekstra sprer du creep med. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Nå er det snart neste helg.. Lenke til kommentar
TheXin Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Detectable, hva er ratingen din og average apm? (Vet at apm ikke har noe å si, men nysgjerrigheten kjenner ingen grenser.) Jeg spiller i Platinum. Føler alikevel at jeg er rette person til å kunne gi gode råd ang hvordan folk spiller, rett og slett fordi jeg skjønner fundamentale ting som macro og taktikk. Jeg spiller også alle 3 rasene, noe som såklart hjelepr. APM varierer fryktelig for min del, men som regel ligger jeg på en rundt 100-120 average. Ikke at det har noe å si. Savner forresten replays :> Jeg synes dette er et godt initativ, og vi trenger flere slike spillere! Men..! Jeg føler jeg må bemerke en ting, og det er dette du sier om APM.. APM har noe å si! Det er kanskje ikke den viktigste delen av spillet ditt, men det har definitivt en del å si. APM'en din sier en del om hvor god du er til å multitaske, dvs f.eks. din kapabilitet til å trene nye units samtidig som du kriger, og\ eller ekspande idet du angriper, noe som er veldig vanlig og i mange tilfeller den beste timingen. Er apm'en din lav så tviler jeg på at du er i stand til å utføre dette på en riktig måte. Dessuten så vil du på et høyere nivå ha et behov for å mikro units (for nye spillere: mikro units vil si å bevege units inn og ut av motstanderens range for å holde units i live lengre). APM'en din vil også påvirke din mulighet til å utføre god mikro. Men for all del, ikke legg dere alt for mye opp i apm, denne kommer av seg selv ettersom du får spillet mer "i fingrene" og den kommer som regel naturlig etter hvert som du får mer trening. Tja jeg slenger meg på da. Jeg spiller protoss rundt 1300 diamond league og vinner bokstavelig talt 90% av gamene mine mot terran og protoss men til motsetning taper jeg 90% av mine games mot zerg. Jeg har absolutt null peiling på hvordan jeg skal vinne. Jeg har prøvd det aller meste, noe som kanskje ikke er så veldig lurt siden man da aldri blir spesielt flink på den builden man driver på med men har i det siste prøvd meg på fast expansions + å forhindre at zerg expander ved å slenge en pylon eller noe lignende i hans natural slik at han ikke kan legge ned hatchery. Hvis han ser at jeg fast expander bruker han uansett å drite i expansion og istedet gjør en five roach rush eller noe lignende som gruser kanonene mine og så bare dreper han nexus og stikker, så dette funker dårlig. Ellers er twogate robo en ålreit løsning, men om han før mutas før jeg har en STOR hær med blinkstalkers eller en neve phoenix er det gg med en gang da det er umulig å beskytte minerallinjene til to baser samtidig, for ikke å snakke om at speedlings er så kjappe at det er plent umulig å ha 3 baser, noe zerg ofte kan gjøre med en gang. Nei jeg vet ærlig talt ikke, jeg tenkte jeg skulle sjekke GSL for å se hvordan protossene der gjorde det men alle protossene i GSL som møtte zerg ble offentlig ydmyket og sendt på huet heim, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal spørre etter hjelp Hvis jeg kan komme med et par tips: For min del høres det litt ut som om du ikke har for mye kontroll på hva motstanderen din gjør i gamet. For det første ville jeg trent på å bli ytterligere god på å scoute motstanderen din. Send tidlig probe for å se hva han gjør, og også lær deg å vite hva du ser etter. (tidlig gass\ pool, fast exp? 1 gass\ 2 gass? antall probes osv.) I tillegg vil jeg anbefale deg å se flere casts av gode spillere, hvorav disse bør være komentert av gode komentatorer (jeg vil foreslå GSL, som du kan se på www.gomtv.net (verdenseliten i SC2)). Dette fordi du vil få opplysninger om build order o.l. komentatorene forteller gjerne litt om hva som skjer, og du vil lære raskere hvordan du bør scoute, hva du scouter etter og hva du bør gjøre med den informasjonen du får tak i. Siden du er glad i å gå tidlig robo bør det ikke være noe problem med scouting, siden du raskt kan bygge observer. Hvis du sliter mot mutas (noe som er spesielt vanskelig å kontre tidlig som protoss) så holder ikke blink stalkers i lengden. Den beste måten å kontre muta er high templar og storm, de direkte spiser opp mutas hvis du kan bruke de. Som tidlig forsvar så anbefales et par ekstra cannons ved minerallinjen til fordel for ekstra stalkers, ettersom mutas ikke er alt for bra generelt mot en protoss hær (med unntak av at du har valgt feil units vel og merke). Phoenix er også en god kontring, men for å gjøre dette riktig så kreves også en god del trening. Forøvrig så vil jeg kanskje nevne at du med fordel bør trene mer med high templars, ettersom det er ganske sterkt mot mange zerg units, ettersom flesteparten av disse er bio units og tar mye skade av psi storm. En annen ting er også sentries, kanskje protoss' viktigste unit mener nå jeg. Riktig bruk av forcefields er det som utgjør en stor forskjell på en god og en mindre god protoss. Tilbake til trådstarter: Jeg er en mid master protoss som leter etter en person som kan hjelpe meg med å bli bedre, hvis du tror dette passer for deg og du kunne tenke deg å hjelpe meg, så send gjerne en PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå