Grizzler Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei! Vet ikke helt om dette er rette forumet, hvis det er feil så flytt tråden. Uansett, damen med 2 barn har lyst til å flytte til utlandet, nærmere bestemt England. Hvordan er det å bo i England? Dette blir da ganske så sør i England hvis det har noe å si. Hva må vi/henne sjekke før hun flytter (jeg kan ikke flytte helt enda..) . Barnehage/Skole til barna, hvilken støtte har hun rett til, jobb, hus , etc. Hvilke positive ting er det ved å bo i England? Hvilke negative ting? Hva trenger vi før vi flytter? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg kan dessverre ikke svare deg veldig godt da jeg bare studerer her et år (London) og da slipper man unna med en del i kontrast mot å flytte hit for å jobbe. Selvfølgelig med unntak av skolen så var jeg mest spent på om vi skulle finne noe ålreit middagsmat. Etter å ha hørt om hvor mye usunn mat det er her og hvor dårlig engelskmenn er til å lage mat var vi redd for at selv ting som kjøttdeig og kyllingfilet (av god kvalitet) skulle bli vanskelig å oppdrive. Dette viste seg å være feil og vi har funnet mye ålreit mat som er sammenlignbare med norske produkter. De har også ting som Santa Maria Taco/Fajita/Crispy Chicken kits, Dolmio-glass med pastasaus, bolognese osv. Prisene er heller ikke til å klage på. Noen små eksempler: 3 x 500g kyllingfilet til £10, 2 x 500g kjøttdeig til £5 (dette er pakketilbud de alltid har på en stor Smart Club-lignende kjede som er like ved der vi bor (denne er landsdekkende)) Det var en positive side i hvert fall. Utover det så er det naturlig nok veldig spennende å bo i et nytt land og engelskmenn er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme. - Det er herlig å kunne bestille hva man vil fra hvor som helst uten å måtte tenke på 200,- grensa på toll. Om det er snakk om klær til kona eller elektronikk til deg. Negative ting: - Ting tar tid. Vi flytta inn i en nyoppusset leilighet. Den skulle vært ferdig 10. september. Da vi flytta inn 22.09 var det ennå ikke ferdig og selv i dag, mer enn 6 uker siden de skulle vært ferdig har de ennå ikke fiksa alt selv om arbeiderne er her nesten daglig. - Vi bestilte bredbånd 25.09 og fikk forventet leveringsdato satt til 03.11. Det er nesten 6 uker - I motsetning til i Norge der man bare må tenke på å finne en strømleverandør må du her bestille strøm, vann og gass abonnement. De er også veldig strenge på TV-lisens. Før vi flytta inn lå det allerede et brev fra "TV-licensing UK" adressert til "The Occupier" med advarsel om at vi måtte bestille TV-lisens snarest eller så kan vi risikere £1000 i bot + saksomkostninger i retten om du blir oppdaget (ikke at dette nødvendigvis er så fryktelig strengt, men det er litt skummelt med sånne trusler når man nettopp har flytta til et nytt land). - Relativt lave lønninger. Jeg aner ikke hvordan dette er om man er økonom, ingeniør el, men en i klassen til samboeren min fortalte at hun tjente £6 i timen (dette er snakk om en ekstrajobb) og de andre som hørte dette ble veldig imponert og lurte på om de trengte flere ansatte der. - Anskaffelse av bankkonto kan være litt tungvint. En venninne av samboeren min ble nektet konto i en bank da hun sa hun bare skulle bo der et år. Dette ordnet seg riktignok for oss så hun var kanskje bare uheldig. Et annet tungvint aspekt var at da vi dro til T-Mobile-butikk for å skaffe oss mobilabonnement så fikk vi ikke abonnement, men måtte ta til takke med en slags kontantkortløsning med begrunnelse om at vi måtte ha hatt en bankkonto i 9mnd før vi kunne få abonnement. Jeg spurte riktignok om dette i en annen butikk og der sa de at 1-2mnd burde holde, men det er uansett litt rar praksis synes nå jeg. Du trenger i hvert fall visum og forsikring (sistnevnte er naturligvis frivillig). Utover det så kan ikke jeg komme på noe spesielt som du MÅ fikse annet enn å sjekke ut hvordan du får skoleplass til barna. Dette var kanskje ikke det mest utfyllende svaret du kunne tenke deg, men hvertfall et lite innblikk. Er det noe mer du lurer på så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det første man trenger der er vel en fast jobb. Det er høy arbeidsledighet i England og nå skal de si opp ca. 500.000 i offentlig sektor. Dere vil absolutt merke finanskrisa som vi ikke merke stort til i norge. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Selvfølgelig med unntak av skolen så var jeg mest spent på om vi skulle finne noe ålreit middagsmat. Etter å ha hørt om hvor mye usunn mat det er her og hvor dårlig engelskmenn er til å lage mat var vi redd for at selv ting som kjøttdeig og kyllingfilet (av god kvalitet) skulle bli vanskelig å oppdrive. Dette viste seg å være feil og vi har funnet mye ålreit mat som er sammenlignbare med norske produkter. De har også ting som Santa Maria Taco/Fajita/Crispy Chicken kits, Dolmio-glass med pastasaus, bolognese osv. Prisene er heller ikke til å klage på. Noen små eksempler: 3 x 500g kyllingfilet til £10, 2 x 500g kjøttdeig til £5 (dette er pakketilbud de alltid har på en stor Smart Club-lignende kjede som er like ved der vi bor (denne er landsdekkende)) Spør du meg gjør matbutikker i England narr av det vi har i Norge. Langt bedre utvalg, bedre åpningstider, bedre konkurranse om priser etc. Om man liker å gå ut og spise er det også som natt og dag når det kommer til kvalitet og utvalg. Endret 26. oktober 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Spør du meg gjør matbutikker i England narr av det vi har i Norge. Langt bedre utvalg, bedre åpningstider, bedre konkurranse om priser etc. Når du først finner en skikkelig butikk og ikke bare et minimakred er det nok som du skriver, men husk at de simlpleste varene er simplere enn i Norge. Åpningstidene er det mindre og mindre forskjell på. Ikke uvanlig å finne butikker her på berget som er åpne til 22 eller 23. Har en kompis som bor i England og i tillegg er glad i å lage mat. Han storkoser seg med, det etter norsk standard, billige og gode utvalget av gode råvarer. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Liker å gå på en normal butikk og prøve noe av det man ikke finner i Norge. Selv noe så enkelt som cream soda er jo nesten umulig å finne i norge. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Det man anser som normalt utvalg i England er noe vi må til Ultra eller Meny for å komme i nærheten av. Forøvrig er det meste at butikker åpne på søndager i et par timer der også. Det hjelper veldig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Det er nesten deprimerende å gå inn en store Carrefour i utlandet når man tenker på hvordan vi har det i Norge. 30-40 meter med fullhøyde reoler bare med forskjellige yoghurtvarianter. Da blir selv Ultra og Centra som storkiosker å regne når det kommer til vareutvalg. Det er utrolig at nordmenn aksepterer å handle hos noen med så dårlig utvalg som Rimi eller at vi aksepterer at det skal være så latterlig trangt i Bunnpris-butikker som er de eneste som har lov å ha åpent på søndag. Og på søndager er gjerne hele butikken en eneste kø. Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Kan selv skrive under på at det er mange positive deler av England i forhold til Norge, også når det kommer til mat og butikker. Det er mye billigere, mye bedre utvalg og mye bedre butikker. Restauranter er også mye blligere. Men kvaliteten er også veldig varierende, og i England er det altfor enkelt å spise dritt. Det selges dritt overalt. Så vil du spise greit og sunt må du stå for innkjøpene og lage maten selv stort sett. Kvaliteten på selve maten er varierende, men jeg har ingen problemer med å finne varer som tilsvarer norsk kvalitet mer eller mindre, eller som hvert fall smaker godt nok. Men jeg savner maten hjemme etter en stund, det må jeg innrømme. Ting som alkohol og brus er også enormt mye billigere enn i Norge. Noe av det jeg liker best, er at det er så utrolig mye mer som skjer i England (London for min del) enn i Norge. Det er masse konserter, fotballkamper, arrangement, uteliv, osv. Kommer man fra det lille landet Norge er slike ting noe helt nytt omtrent. Det kommer jo an på hva dere liker å gjøre, men det er nok å finne på hvert fall. Det er stort sett også veldig greit og billig å reise innad i England. Av det negative for min del så er det jo at jeg er så vant til Norge, Norge er hjemmet mitt. Der har jeg nære venner, familie, alt jeg har vokst opp med, alt jeg er vant til osv. Men jeg kan heller ikke svare ordentlig på hvordan det er å flytte hit for godt med familie, jobb, osv. ettersom det er veldig mye mer stress enn for oss som bare studerer. Jeg kunne mer eller mindre bare flytte rett over uten stort forbereding, men det må jo du. Kanskje noen andre som har flyttet ut permanent kan svare bedre på slike ting. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Har bodd i London i noen perioder. Fabelaktig sted på mange måter, men ville ikke likt meg noe særlig der uten å ha en solid inntekt. Bolig er ekstremt dyrt, en familie kan lett svi av 30-50k i måneden på bolig uten å ende opp med noe spesielt flott. Selvsagt mulig å få ting billigere, men kompromissene kommer på løpende bånd. Positivt? Barna lærer engelsk på rett vis (bør ikke undervurderes), en får nye venner og omgivelser med et videre spekter av erfaringer, gode restauranter og butikker. Skolene er gode (men dyre) om en havner på rett sted. Gode jobbmuligheter (med tilhørende lukrativ betaling) for den rette, men elendig lønnsnivå for den som ikke har noe spesielt å bidra med. Negativt? For en som er vant til norsk natur er mye i England begredelige greier. Var for noen år tilbake på en sak i Kew Gardens som gikk under tittelen «Celebrating British biodiversity» eller noe slikt, det mest eksotiske jeg så var et ekorn. Klasseskillet er større enn i Norge; er en vant til egalitære forhold i Norge kan dette tildels være ubehagelig. Britisk levestandard er tildels et godt stykke under norsk, vegg-til-vegg-teppet lever i beste velgående, godt isolerte vinduer er mildt sagt ingen selvfølge – britene kompenserer ved å sy tykkere gardiner. Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Haha, det med vinduene er tatt på kornet altså, faen til trekk i vinduet mitt og alle andre vinduer her på campus. Og ekorn også, jeg har aldri sett så mange ekorn som i London. Det kryr av dem på campus, og det kryr av dem i parkene i byen. Men de er jo søte. Økonomi er nok ganske viktig, men det har vel en del med hvor man flytter også. London er rådyrt å bo i som regel, og inntektene for en vanlig jobb her borte er lave så det kan fort bli et krasjmøte med England i forhold til hva man kanskje er vant til i Norge. Men å leve her er jo mye rimeligere da. Andre steder i landet er det vel en del rimeligere i det minste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå