ola12345 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei. Har et spørsmål angående avskriving. Jeg er en del av en organisasjon som er basert på frivillig arbeid, og som ikke har noe avkastningskrav (eller mål for den del). Vi eier driftsmateriell for ~650 000. Utstyret står trygt plassert innendørs med minimal risiko for skade som ikke dekkes av forsikring. Det er utstyr vi vet er mer enn godt nok til formålet i minst 10 år. Jeg tipper det byttes ut om 15-20 år. På grunn av forhold vi ikke har kontroll på har vi i løpet av det siste året mistet store deler av inntektsgrunnlaget. Avskrivingen er påbegynt, og vi har allerede avskrevet omtrent 200 000. Avskrivingen går foreløpig etter en femårsplan, og den er som dere sikkert forstår en veldig stor post på budsjettet. Har vi lov til å revidere avskrivingstiden? Hvilke konsekvenser får det eventuelt? Jeg kan jo legge til at økonomien er så presset at dette antakelig er siste halmstrå for vår del av organisasjonen. Det er penger i AS-et forøvrig. Hvis dere trenger mer informasjon regner jeg med at dere sier ifra. Setter stor pris på rask respons. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Her bør du helt klart sjekke med selskapets revisor. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hei. Har et spørsmål angående avskriving. Jeg er en del av en organisasjon som er basert på frivillig arbeid, og som ikke har noe avkastningskrav (eller mål for den del). Vi eier driftsmateriell for ~650 000. Utstyret står trygt plassert innendørs med minimal risiko for skade som ikke dekkes av forsikring. Det er utstyr vi vet er mer enn godt nok til formålet i minst 10 år. Jeg tipper det byttes ut om 15-20 år. På grunn av forhold vi ikke har kontroll på har vi i løpet av det siste året mistet store deler av inntektsgrunnlaget. Avskrivingen er påbegynt, og vi har allerede avskrevet omtrent 200 000. Avskrivingen går foreløpig etter en femårsplan, og den er som dere sikkert forstår en veldig stor post på budsjettet. Har vi lov til å revidere avskrivingstiden? Hvilke konsekvenser får det eventuelt? Jeg kan jo legge til at økonomien er så presset at dette antakelig er siste halmstrå for vår del av organisasjonen. Det er penger i AS-et forøvrig. Hvis dere trenger mer informasjon regner jeg med at dere sier ifra. Setter stor pris på rask respons. Litt om lov og regler rundt endring av avskrivninger/regnskapsprinsipp. To prinsipp/metoder ved endring i avskrivningsplan Forutsetningene for avskrivningsplanen kan forandre seg vesentlig i løpet av driftsmidlets levetid. Ved slike avvik kan det være aktuelt å endre den opprinnelige avskrivningsplanen. En endring av avskrivningsplanen betraktes som en endring av et regnskapsestimat. Ved endring av regnskapsestimat skal virkningen resultatføres i den perioden estimatet endres med mindre resultatføringen kan utsettes i samsvar med god regnskapskikk, jf. Regnskapsloven § 4-2 andre ledd. I henhold til NRS 5 - Spesifikasjon av særlige poster mv (2010) pkt. 4, kan en velge å utsette resultatføringen (regnskapsstandarden gjelder for regnskapsår som starter 1. januar 2010 eller senere, men dette valget må anses å være god regnskapsskikk også ved tidligere anvendelse). Det er følgelig to prinsipp/metoder for regnskapsmessig behandling ved endring av avskrivningsplanen. Den ene metoden går ut på å fordele estimatendringen over gjenværende brukstid på driftsmidlet. Ved bruk av den andre metoden, resultatføres virkningen i den perioden estimatet endres. Fordele estimatendringen over gjenværende brukstid Denne metoden medfører at estimatendringen resultatføres gjennom økte/reduserte avskrivninger for gjenværende brukstid for driftsmidlet. Resultatføre virkningen i den perioden estimatet endres Denne metoden medfører resultatføring av estimatendringen i den perioden estimatet endres. Dette medfører en inntektsføring i de tilfeller hvor antatt gjenværende brukstid på driftsmidlet økes. Valg av regnskapsprinsipp - krav til konsistens over tid Årsregnskapet skal utarbeides etter ensartede prinsipper, som skal anvendes konsistent over tid, jf. Regnskapsloven § 4-4. Valg av prinsipp ved regnskapsføring av endringer i avskrivningsplan et år, vil derfor få konsekvenser for eventuelle endringer i avskrivningsplaner kommende år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå