Gå til innhold

Hjemmekino anlegg (40.000kr)

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har tenkt til å kjøpe et hjemmekino anlegg for 40.000kr

Jeg er helt blank, på dette området.

- Tv eller Prosjektor (Hvorfor,hvorfor ikke?)(Hvis tv, helst LCD, LED)

- Hvor bør jeg sette det opp? (Høytalerene på siden osv.)

- Rommet har en stor del plass (Mer en å ha en bra hjemmekinoanlegg)

- 4 seters sofa i midten av rommet

PS: Noen tips for tv, forsterker, ledninger etc

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

6 490,- 1 "SVS PC12-NSD"

9 990,- 1 "SVS MTS-01 Rosenut"

3 490,- 1 "SVS SSS-02 Black"

3 990,- 1 "SVS MCS-01 Oak"

Totalpris = 23 960,-

Alt dette er funnet på www.lsound.no - Dette er høyttalere som har vunnet massevis med priser, og spiller utrooolig bra. Til både musikk og film.

Prosjektor - ca 10000,- for en W5000 ( også vunnet en haug med priser, spiller 1080p )

De resterende 7000,- kan du bruke på en receiver, vil dog anbefale en Onkyo TX-NR808

, de får du får ca 7000,- rundt om kring.

Dette blir da et oppsett på ca 40000,-

Jeg personlig ville ikke brukt mye penger på kabler, da jeg selv ikke hører noe forskjell. Du har selvfølgelig hifi entusiastene som hører forskjell på kabler som koster 5000 per meter og 12000,- per meter, men så lenge du ikke bruker flere hundre tusen på et anlegg, så har seriøst ikke dette noe å si altså. Min mening dog ;)

edit: jeg har selv den samme receiveren og høyttalerne(utenom sub), og jeg er veldig fornøyd med oppsettet mitt. Dog jeg vil selvfølgelig ha en sub ;)

Endret av karael
Lenke til kommentar

Litt uenig i deg Karael.

Trådstarter vil ha et anlegg til 40000kr. altså er dette på et nivå som krever subjektiv lytting for å finne det ideelle. Det kan godt være at SVS høyttalere har vunnet en del tester, men dette blir bare en dråpe i havet av alle de testvinnerne vi har i denne prisklassen.

Det beste eksempelet jeg kan gi til prisen er Klipsch + en SVS sub (som Karael nevnte). SVS subbene er faktisk ekstremt gode, spesielt på film. De har vunnet en rekke med tester og overkjører totalt det som finnes av konkurranse i denne prisklassen. Hvorvidt du går for en SVS PC-xx eller PB-xx beror litt på smak og behag. En PB-xx (kloss-formet subwoofer) fra svs er vel en del dyngre og har en anelse mer punch i bassen, en PC-xx (høy og sylinder-formet) spiller visst nok dypere, men ikke med den samme punchen. Dette er selvfølgelig hårfine forskjeller og man må ha litt interesse innenfor hifi for å høre forskjellen.

Ang. høyttalere så er det en rekke alternativer. Jeg kan gjerne gå godt for både Klipsch, B&W og Dali. Dette her høyttalere jeg har hørt mye selv og er høyttalere du vil få repetert gang på gang hvis du leser tråder på f.eks. avforum.no.

Klipsch er en ekstremt kritikerrost høyttaler på markedet. De har en vanvittig god bass-presisjon og er uten tvil de høyttalerne som får deg til å hoppe høyest i stolen når du ser på en skrekk-film. De blir også generelt sett sett på som gode all-around høyttalere og har gode aspekter når det kommer til mellomtone og diskant også. De har dog blitt kritisert for ha en en vel skarp diskant på høyt volum og en lite-oppløst mellomtone, men da igjen skal du være litt interessert innen lyd for å høre dette :p

Videre har vi B&W som også har vunnet masse tester (jeg kan godt linket deg en del av de:D ). Disse blir generelt sett sett som på "pen" høyttaler. De har dynamikken i bassen hvis de blir matchet med en rett forsterker, men setter du på basshunter på full styrke kan de ikke måle seg med klipsch. B%W har igjen da en generelt sett en finere diskant enn Klipsch og da igjen en vanvittig mye bedre mellomtone. Disse høyttalerne har en evne til å see vokalisten foran høyttaleren og inn i rommet. Jeg skal love deg at du ikke får Bjørn Rosenstrøm eller Enya til å låte så vakkert som du får ved disse høyttalerne :D Men missforstå meg rett, det er ikke uten grunn til at disse er såpass kritikerroste som de er, de har ingen problemer med å spille basshunter de heller ;) Man bør kanskje også huske på at B&W er kravstore når det kommer til forsterker. De vil gjerne ha en forsterker med litt krutt før de virkelig våkner.

Dali derimot er generelt sett større enn B&W i denne prisklassen og kan gjerne riste rommet mer enn de B&W klarer. Dali sine høyttalere (spesielt Ikon-klassen som er i den prisklassen du er i) har en vanvittig pen diskant. Dali kjører her en kombinasjon mellom den klassiske soft-dome og bånd-diskant noe som gjør at de antagelig uten tvil har den beste diskanten i prisklassen. Dette fører dog til at de har en vel skarp diskant på høyere volumer :( For enkelte er dette totalt uakseptabelt, for andre (som meg) så er dette en helt ok pris å betale for å få den vendunderlige diskanten på lavere volumer. Dali blir også sett på som en god hjemmekino-høyttaler med trykk så det holder samtidig som hele frekvensregisteret er i behold selv på høyt volum :D

Dette er tre høyttalerprodusenter av en rekke forskjellige i denne prisklassen. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur innom både her og der for å få hørt på de forskjellige, det er lett å like den ene framfor den andre til tross for at den ene blir sett på som den vel så god høyttaler som den andre ;)

Skulle jeg anbefalt en høyttaler til den "generelle nordmann som vil se film og musikk" ville jeg nok anbefalt klipsch og godt for noe som dette:

http://www.tonart.no/nettbutikken/forsterkere/integrerte-forsterkere/marantz-pm-8003.aspx

http://www.tonart.no/nettbutikken/forsterkere/surroundrecivere/marantz-sr-5004.aspx

http://www.tonart.no/nettbutikken/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rf-63-salg.aspx

http://www.tonart.no/nettbutikken/hoeyttalere/center/klipsch-rc-62-salg.aspx

http://www.tonart.no/nettbutikken/hoeyttalere/stativhoeyttalere/klipsch-rb-61-salg.aspx

Dette er dog kun et eksempel. Finn hvilken lyd du er ute etter så kan vi hjelpe deg mer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...