peace2 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Oljelmpa lyser hele tiden , oljetrykk er ok, oljepinnen viser nok olje. men lampa lyser likevel! Har også lagt merke til at motoren endrer sin lyd i noen minnutter (spesijelt på tomgang) han tikker som en diselmotor noen minnutter så blir han normal igjen,det gjentar seg hele tiden... Bilen har også en tendens til å stoppe ved kaldoppstart så man må starte opp 2-3 ganger. bilen er ikke klar til kjøring før motoren er varm pga fuksing, begynner man å kjøre/ presser gasspedalen når motoren er kald stopper den umiddelbart. Har disse problemene noen sammenheng? evt er motoren for dårlig? bilen kjører veldig fint når motoren er varm ( hvis man ser bort i fra ulydene, er egentlig vansklig å legge merke til dem under kjøring ) Mercedes 190E 1991-1992 Karosserikode: 201 Motor 1,8 bensin Motorkode: M102.910 Motoreffekt: 80 Endret 31. oktober 2010 av peace2 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Høres ut som lyden er det man kaller ventiltikking. Jeg kan ikke så mye om det, men gjør et googlesøk, kommer opp endel, kanskje du blir litt klokere. 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Høres ut som lyden er det man kaller ventiltikking. Jeg kan ikke så mye om det, men gjør et googlesøk, kommer opp endel, kanskje du blir litt klokere. Tskk for sjapp respons, får nå endre litt på emnetitlen mens jeg søker Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Hvordan har du sjekket at oljetrykket er ok? Endret 25. oktober 2010 av BeFs Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvordan har du sjekket at oljetrykket er ok? oljetryksmåleren i dashordet... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva er oljetrykket på? Lampa er jo også koblet på oljetrykket, men denne kobler inn og ut ved bestemte trykk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Er forskjellige givere for lampe (av/på-bryter) og måler (variabel motstand til jord). Trådstarters bil har dermed en giver av hver sort, og jeg kan med ca. 80% sikkerhet si at bryteren til lampa er defekt. De resterende 20% er en mulighet for at ledningen fra lampa til bryteren har sår i isolasjonen med påfølgende overledning til gods. 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Akkurat omtrent det samme som jeg tenkte Inge Rognmo. Men ville heller ha tenkt noe i baner som 5% mulighet for brudd på isolasjon. Jeg vil se for meg at lampa ville blinke litt i hytt og gevær om den bare tilfeldigvis ledet mot jord. _Men_ problemet ditt ved kaldstart kan rett og slett skyldes automatchoken. Siterer fra random forum på nett: Grunnen til at turtallet på bilen er høyt, for så å legge seg lavere ettersom motoren blir varm, er på grunn av choken i bilen. Dette kalles for en kaldstart. Det er en sonde som registrerer at motoren er svært kald, og det setter inn choken. Choken gjør sånn at turtallet økes for å sørge for at motoren går jevnt. Deretter vil den senke turtallet, og choken deaktiveres. Hvis du opplever at det virker som at det er noe 'feil' med dette, som f.eks at den kobler seg inn ved feil tidspunkt e.l., er dette fordi automatchoker trenger service etter flere års bruk. Jeg vil anbefale deg å ta bilen til et verksted hvis du mener at choken ikke gjør jobben sin riktig. Men, for å være helt oppriktig har ikke jeg så veldig mye peiling på MB sine motorer. Så om jeg tar veldig feil her så må noen si ifra! Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg er usikker på om jeg husker 100% riktig, men jeg mener den lampa er nivå-lampe, giveren sitter på bunnpanna og er veldig lett å se nedenifra. En annen ting, er det en 190 eller er det en 190e? 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Hva er oljetrykket på? Lampa er jo også koblet på oljetrykket, men denne kobler inn og ut ved bestemte trykk. Oljetrykket er har 0 som minimum og 3 som maksimum. når motoren er på tomgang viser den ca 2,5 , om jeg begynner å kjøre viser den 3. Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Akkurat omtrent det samme som jeg tenkte Inge Rognmo. Men ville heller ha tenkt noe i baner som 5% mulighet for brudd på isolasjon. Jeg vil se for meg at lampa ville blinke litt i hytt og gevær om den bare tilfeldigvis ledet mot jord. _Men_ problemet ditt ved kaldstart kan rett og slett skyldes automatchoken. Siterer fra random forum på nett: Grunnen til at turtallet på bilen er høyt, for så å legge seg lavere ettersom motoren blir varm, er på grunn av choken i bilen. Dette kalles for en kaldstart. Det er en sonde som registrerer at motoren er svært kald, og det setter inn choken. Choken gjør sånn at turtallet økes for å sørge for at motoren går jevnt. Deretter vil den senke turtallet, og choken deaktiveres. Hvis du opplever at det virker som at det er noe 'feil' med dette, som f.eks at den kobler seg inn ved feil tidspunkt e.l., er dette fordi automatchoker trenger service etter flere års bruk. Jeg vil anbefale deg å ta bilen til et verksted hvis du mener at choken ikke gjør jobben sin riktig. Men, for å være helt oppriktig har ikke jeg så veldig mye peiling på MB sine motorer. Så om jeg tar veldig feil her så må noen si ifra! Bilen starter med en gang,går ca 3-4 sekunder før den stopper igjen (uansett på om jeg gasser eller ikke) dette skjer 2-3 ganger. 3/4. gang må jeg forsiktig passe på å såvidt røre gasspedalen for å holde motoren i gang (i ca 3-4 min før det er mulig å kjøre), gasser jeg mye vil den slokke seg av umiddelbart (akuratt som hvis jeg hadde skrudd av tenningen. Lar jeg den være på tomgang uten å gasse vil den sakke seg til den stopper... mistenkte derfor at motoren var for dårlig, men likevel lurt å spørre først, hender at småting fører til store anmerkninger. men om bilen er varm er jo ingen av disse problemene der... (bilen har motorvarmer , har aldri tatt den i bruk eller testa det ennå,mulig det vil forbedre oppstarten) det høres ut som shoken er ok da? Endret 26. oktober 2010 av peace2 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Men er det en 190 eller en 190E ? Altså, forgasser eller innsprøytning? Symptomene du viser til kan være om du har innsprøytning at sikringen til overspenningsvernet til motorstyreenheten har gått. 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2010 Men er det en 190 eller en 190E ? Altså, forgasser eller innsprøytning? Symptomene du viser til kan være om du har innsprøytning at sikringen til overspenningsvernet til motorstyreenheten har gått. Tør ikke si før jeg har sjekka vognkoret ( står bare mercedes merket på bakluka, forie eier hadde tatt bort skriftene) så har jeg ikke så mye peiling til å se forskjellen på motorene... holder deg oppdatert på det:) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Du kan gå til mekonomen.no og taste inn skiltnummeret ditt, så får du det gjerne opp der. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Om du har forgasser ser det omtrent slik ut : 1 Lenke til kommentar
Waco Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 1.8liter forgasser i w201 ekisterer ikke. Han har innsprut. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Har du begynt å feilsøke og hva har du i så fall sjekket? Tipper på kaldstarten din. Sjekk ellers bensintrykk, rotor, fordeler, plugger, kabler, lambda, kat, bensinmengde osv osv.. Kan være litt forskjellig så er bare å feilsøke i vei, sjekk også slanger og innsug. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Sånn for å ta enkelversionen, så kan jo faktisk lyden være ventilene da. Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Men er det en 190 eller en 190E ? Altså, forgasser eller innsprøytning? Symptomene du viser til kan være om du har innsprøytning at sikringen til overspenningsvernet til motorstyreenheten har gått. Beklager forsinkelsen! MERCEDES-BENZ 190 E Karosserikode: 201 Motorkode: M102.910 Motoreffekt: 80 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Har du begynt å feilsøke og hva har du i så fall sjekket? Tipper på kaldstarten din. Sjekk ellers bensintrykk, rotor, fordeler, plugger, kabler, lambda, kat, bensinmengde osv osv.. Kan være litt forskjellig så er bare å feilsøke i vei, sjekk også slanger og innsug. Skulle sjekke igår kveld men så var batteriet helt flat etter at lyset stod på for lenge. tenker å begynne med å sjekke sikringer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå