Gå til innhold

jeg test Linux YellowDog 3,0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har skjeldent eller aldri hatt problemer med å forstå det thomas:-) har skrevet. Skjønner egentlig ikke at andre har det :-?

Flott at det ble en oppklaring her..

Tror du burde linke til P@rm@nn sin post i signaturen din thomas, for å ungå fremtidige missforståelser :)

Lenke til kommentar
Min far vet at det er stor fare for 17 år gamle gutter (menn :wink: ) å bli kidnappet av onde menn med snop. Så han insisterte på å kjøre meg de 500 meterene til der vi skulle møtes.

Ikke nok med at det der var sabla morsomt formulert, men hele posten din er et testament på at <18 år gamle gutter (menn :wink: ) faktisk _kan_ bidra med noe annet enn "fjortis-fenomenet" som har plaget forumet den siste tiden. Kudos til deg for det!

Punkt nr. 1:

Når det gjelder "beste" linux-distribusjon, så vil jeg være firkanta og si at det er ikke noe beste linux-distribusjon. Alle kjører i bunn og grunn den samme kjernen (altså det som faktisk heter linux), og alle bruker GNU programvare oppå linux igjen (alle de små søte kommandoene du hele tiden skriver i et terminalvindu) Derfor er korrekt omtale av OSet ikke Linux, men GNU/Linux. Av enkelhets skyld skriver nok de fleste Linux (også jeg), og ikke GNU/Linux - men det er likevel viktikg å vite forskjellen.

Punkt nr 2:

Windows er ikke GNU/Linux - GNU/Linux er ikke Windows

Punkt nr 3:

Jeg kan ikke stresse pkt 2 nok. Har du aldri brukt GNU/Linux før, kommer du med stor sannsynlighet til å ikke skjønne bæra første gang du prøver det. Resultatet er at du mest sannsynlig synes det er tungvint, knotete, tregt, vanskelig, uoversiktelig osv osv. Resultatet er at du fortsetter å bruke windows. Derfor mener jeg det er grunnleggende feil å anbefale Mandrake, RedHat, SuSE + diverse andre windows-wannabe distribusjoner til nybegynnere som ønsker å lære seg GNU/Linux. Merk det siste jeg sier: LÆRE seg GNU/Linux. Mandrake, RedHat, SuSE for de som bare ønsker å bruke, greit. For de som ønsker å lære, feil.

Det heter jo seg at man må lære å krype, før man kan lære å gå. Og det gjelder også GNU/Linux. Derfor anbefaler jeg _alltid_ Gentoo til nybegynnere som har moderat erfaring med windows. Følger du http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml er det så godt som umulig å feile.

Så jeg anbefaler alle som vil begynne med GNU/Linux å kaste seg over en kveld med Gentoo, og ta de små stegene først (krype) før du begynner med det som Mandrake, RedHat, SuSE osv gir deg ut-av-boksen-opplevelse.

Lenke til kommentar

Uansett så foreslår jeg at han fjerner "jeg er døv" fra signaturen sin. Jeg kjenner flere døve, og ingen skriver som ham. De fleste er derimot meget dyktige i norsk skriftlig fordi dette er den eneste måten de kan kommunisere med oss hørende på.

Et forslag til signatur kan være: "jeg har kommunikasjonsproblemer".

Uansett så kan jo de som forstår hans mange spørsmål svare. Vi andre kan holde oss unna.

Lenke til kommentar

Stå på P@rm@nn og yummy!

Bra at dere gidder å gripe inn for å skape et bedre miljø her på forumet.

Og til alle flamerne: har dere ikke noe bra å si trenger dere ikke si det i det hele tatt. Dere _må_ ikke svare på en tråd, og dersom dere liker den er det ikke værre enn å overse den :yes:

Punkt nr 3:

Jeg kan ikke stresse pkt 2 nok. Har du aldri brukt GNU/Linux før, kommer du med stor sannsynlighet til å ikke skjønne bæra første gang du prøver det. Resultatet er at du mest sannsynlig synes det er tungvint, knotete, tregt, vanskelig, uoversiktelig osv osv. Resultatet er at du fortsetter å bruke windows. Derfor mener jeg det er grunnleggende feil å anbefale Mandrake, RedHat, SuSE + diverse andre windows-wannabe distribusjoner til nybegynnere som ønsker å lære seg GNU/Linux. Merk det siste jeg sier: LÆRE seg GNU/Linux. Mandrake, RedHat, SuSE for de som bare ønsker å bruke, greit. For de som ønsker å lære, feil.

Det heter jo seg at man må lære å krype, før man kan lære å gå. Og det gjelder også GNU/Linux. Derfor anbefaler jeg _alltid_ Gentoo til nybegynnere som har moderat erfaring med windows. Følger du http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml er det så godt som umulig å feile.

Så jeg anbefaler alle som vil begynne med GNU/Linux å kaste seg over en kveld med Gentoo, og ta de små stegene først (krype) før du begynner med det som Mandrake, RedHat, SuSE osv gir deg ut-av-boksen-opplevelse.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder mye Linuxguru, men det siste punktet må jeg si meg enig i.

Den vanlige bruker (les: 99 % av alle hjemmebrukere) har ikke lyst til å skrive konfigurasjonsfiler, kompilere cvsversjoner, sette opp iptables og kompilere ny kjerne annenhver uke. Den vanlige bruker vil bare ha et system som fungerer til de enkle tingene brukeren bruker maskinen til (Surfing, Skriving, Mailsjekking ++) uten at de må gjøre så mye mer for å få det til. Jeg ser på distribusjoner som SuSE og

mandrake som den vanlige brukerens portal til linux. De (FTP versjonen av SuSE vel og merke) er like mye Opensource og GPL som andre distroer. Hadde man dyttet feks Gentoo på en vanlig hjemmebruker ville gentoopartisjonen forsvunnet i løpet av få timer :yes:

Det jeg vanligvis gjør hvis jeg anbefaler linux til winbrukere er at jeg gir dem link til SuSEguiden eller Mandrakes iso'er. Så gir jeg dem link til denne guiden. Det får deretter være opp til brukeren om han har lyst til å sette seg inn i linux og lese guiden eller ikke. Hvis han ikke gjør det så vil det heller ikke være nødvendig fordi nettop vi har distroer som SuSE og Mandrake som gjør at en vanlig bruker kan bruke linux uten å måtte være linuxuru. Hvis brukeren derimot er interessert nok til å faktisk lese guiden så vil han fort se hvilke begrensninger såkalt "automatiserte" distroer som SuSE og Mandrake har, og vil sannsynligvis etterhvert gå over til bedre, mere avanserte distroer (Går personlig over til LFS etterhvert)...

MarcelSB

Lenke til kommentar

P@rm@nn: meget pent innlegg, og i grunnen det jeg selv ville si.

Jeg har snakket på telefon med den jeg antar er mora til Thomas, og fått avklart en del ting. At han er døv er korrekt, og han har tegnspråket som primærspråk. Et språk som ikke benytter grammatikk. For å sitere vedkommende jeg snakket med: "Han skriver kanskje som en utlending?". Det er jo veldig korrekt. Jeg ble også takket for at vi tar slike ting alvorlig, noe jeg mener er en selvfølge at vi gjør. De signaler som vi sender ut har stor innvirkning på våre brukere, og det er vårt ansvar å bidra til å skape gode holdninger.

Jeg ba henne hilse Thomas, og ba henne også om å oppfordre ham til å skrive litt tydeligere. Det tror jeg nok vil hjelpe en hel del, så får vi heller godta at ikke alle brukerne på dette forumet er like lette og forstå. Og akkurat det behøver ikke alltid å ha med grammatikken å gjøre. ;)

Så derfor er vi moderatorer stort sett kommet fram til at vi skal flamingen til livs. Heretter vil vi kjøre en null-toleranse ovenfor flamere - minimum straff er 1 ukes utestengning. Har man ikke noe konstruktivt å bidra med - hold fingrene unna trøkketuret.

Med dette anser jeg saken som oppklart, og forholder meg heretter til sakens fakta. Flere spekulasjoner og flame-poster mot Thomas eller for den saks skyld noen andre, vil medføre streng reaksjon fra oss moderatorer.

Hævv a plesent ivning, folks!

-moderator yummy-

Lenke til kommentar
Da ber jeg om unnskydning Thomas :-)

Jeg har bare kommentert deg en gang her, fikk gult kort og, skal ikke skje i fremtiden. Dog tror jeg du klarer å skrive litt bedre tar du deg tid.

En fornuftig beslutning som jeg liker - og er sikker på at Thomas setter pris på. Jeg fjerner derfor det gule kortet ditt - men det blir det eneste kortet som fjernes.

Lenke til kommentar

jeg har god lakse smak i kjeften min jeg.

Hvorfor i all verden nøye seg med og knivstikke en person??

du må jo kappe av han hånden eller/og tråkke han på juvelene der nede for å skjekke om han er lam :lol:

Jeg har tidliger TRODD at at thomas var en 14 åring som skrev bare for og være morsom.

Men jeg mener jeg skrev det på en ganske fin måte.

Uansett så beklager jeg for dette Thomas og jeg håper du tilgir meg.

Lenke til kommentar

Den vanlige bruker (les: 99 % av alle hjemmebrukere) har ikke lyst til å skrive konfigurasjonsfiler, kompilere cvsversjoner, sette opp iptables og kompilere ny kjerne annenhver uke.

Nå består faktisk ikke Gentoo så veldig mye av skriving av konfigurasjonsfiler, kompilerer cvsversjoner osv osv. Gentoo er mer "install once, use forever" Om en nybegynner fullfører en installasjon av Gentoo, slipper jeg som regel å svare på spørsmål som hva fstab er, eller hvordan holde systemet oppdatert eller hvor windows partisjonene befinner seg osv.

Å installere Gentoo er _lett_. Ja, det tar lang tid og det er mye arbeid, men spesielt vanskelig er det ikke. Og installasjonsdokumentasjonen er veldig lettfattelig og grei, så holder du deg til denne burde det ikke by på problemer.

Den vanlige bruker vil bare ha et system som fungerer til de enkle tingene brukeren bruker maskinen til (Surfing, Skriving, Mailsjekking ++) uten at de må gjøre så mye mer for å få det til. Jeg ser på distribusjoner som SuSE og  

mandrake som den vanlige brukerens portal til linux. De (FTP versjonen av SuSE vel og merke) er like mye Opensource og GPL som andre distroer. Hadde man dyttet feks Gentoo på en vanlig hjemmebruker ville gentoopartisjonen forsvunnet i løpet av få timer :yes:

Har ikke noe problem med å forstå argumentasjonen din her, for jeg ville heller ikke gitt Gentoo til en mor som knapt har tatt i windows. Men har du brukt windows i et par år (som de fleste linux-nysgjerrige her inne), og har en generell interesse for hvordan din PC fungerer, så er det ingen grunn til ikke å kaste seg over Gentoo. Det gir en glimrende innføring i hvordan det grunnleggende linux-systemet fungerer. Og det får du ikke med SuSE ;-)

Lenke til kommentar

Jeg skal aldri mer gjøre sånn igjen. Det var vel mest det at du skulle finne på så mange rare ting (brenne prosessor/overklokke compaq/yellow dog linux) som gjorde meg mistenksom.

Håper nå at du har valgt "burn CD from iso-image" eller lignende når du brandt cd-ene, og ikke bare brandt isoene som filer. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...