Gå til innhold

En USA jente spurte.. Hvordan fremme vegetarianisme?

Szir0

Anbefalte innlegg

En USA jente spurte.. Hvordan fremme vegetarianisme? Jeg ønsker jeg kunne kontakte henne direkte men finner ikke forumet da jeg ikke husker hva jeg søkte etter. Her er ihvertfall min tolkning av grunner for hvorfor vi bør være vegetarianere, ..sitat: "Det hevdes at man helst bør velge èn vei, en retning i livet, en livstil, da enten som en mental nærmest ufysisk skapning oppe i fjellene som nærer seg mer av tanker enn mat da det motsatte av å bøye hodet ned og spise bønner og ris er å løfte hode i falsk stolthet og gi ut vann også kjent som månens juice, (Krishna, Bhagavad gita: "The demons, drink too much moona rasa and fall down in hell forever.." - disse ordene må sees i klar sammenheng med noen planter som er hvite som finnes i sydlige steder som under nattens rolige harmonske liv er opphøyende med bladene åpne mens om morgonen er helt falne og ser helt utslitne..) eller en aktiv søkende skapning som nærer seg på milde frukter, milde i form av lettfordøyende mat som ikke tunger en ned men gir isteden mer energi til bevegelse."

Men er vi ikke ment til å spise kjøtt da vi har samme tenner som tigre? Sitat: "Zebraene og antilopene og alle de skapningene i naturverdenene

var aldri i områder som mars, i sandområdene og steinene

det ville gjøre vondt i føttene, slik at tennene til tigrene var til for å kutte stilkene,

av druene, som ikke er som de lettknekkende kaffeplantene,

pga alkoholavhengihetene fikk de av Gud spenstene

slik at de kunne løpe hoppende og bli mettende av vindruene."

Det dyret jeg ikke klarer å tro er vegetarianansk er ulvene, mèn de spiser sopp og VG eller Dagbladet sa at nå(!) og dermed ikke før har de begynt å vandre fra fjellene til nedre områder.. Så sau som spiser grass og griser som ikke er i høye fjell tilsier da lite kontakt med hverandre..dette er alt jeg har klart å finne på: "Ulvene var før de som i disse tidene og dagene vandrende ned fra fjellene i hallusinasjonstilstandene som huleboerene oppe i de høye områdene, som tyskerene som før de ordnet økonomiene, de sanselige fødene, var i de parapsykologiske studiene med de hallsuinasjonsfrembringende stoffene, men menneskene kan ha gjort de kjøttspisende for transportene, da de trodde tennene var til for noe annet enn å kutte de elastiske soppene som før da jordene var mer i dynamiene var vanskeligere å få kuttet de i bitene slik at de ikke spiste sauene og de andre skapningene før i begynnelsestidene.."

Ellers er blogg artikkelen om vegetarianisme fylt med mer logikk enn sitatene.. http://www.holkapolka.com/karmaloven.htm

Hva syns du? Spiser du kjøtt fordi du er blitt trent opp til fra eksterne kilder, fordi du tror det er naturlig eller fordi du ikke tenker over hvor det kommer fra?

Ligner litt på de her så det kan være de:

http://7art-screensavers.com/flowers/2004-08-15-kolontaevo-flowers/two-white-flowers.jpg

Endret av holkapolka27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er kjøttetere, og vi MÅ ha kjøtt for å overleve. Dette er bevist på vitaminene og mineralene vi trenger for å OVERLEVE fins kunn nok av i kjøtt.

F.eks. vitamin B12 er bevis på dette, som kunn fås igjennom dyr produkter som kjøtt. Jeg personlig lider av B12 mangel. Kroppen min klarer ikke lagre/benytte det så jeg må få sprøyte hele tiden.

Folk som er vegetarianer må hele tiden ta supplimenter for at de skal ikke falle sammen.

De som ikke tar suplimenter og vil være 100% "vegen", ender opp med lav energi, deprimert, hjernen begynner å slite, gå ned i vekt osv osv.

Om det er sunt med vegitar mat, ja selvfølgelig. Men det er ikke meint å leve av.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi er kjøttetere, og vi MÅ ha kjøtt for å overleve. Dette er bevist på vitaminene og mineralene vi trenger for å OVERLEVE fins kunn nok av i kjøtt.
Hvordan overlever da vegetariane hvis vi skal ta ordet OVERLEVE bokstavelig?

F.eks. vitamin B12 er bevis på dette, som kunn fås igjennom dyr produkter som kjøtt. Jeg personlig lider av B12 mangel. Kroppen min klarer ikke lagre/benytte det så jeg må få sprøyte hele tiden.

Grunnen til det er at fobrenningen i deg fjernes ved en lov som er kjent som karma loven og dermed så klarer ikke kroppen din å innta disse vitaminene og næringene så godt.

Folk som er vegetarianer må hele tiden ta supplimenter for at de skal ikke falle sammen.

Ikke hvis de kjenner til et rikt kosthold av vegetarmat - nordmenn vet lite om det så du snakker utifra dine egne landsmenn med ikke så fruktbar natur.

De som ikke tar suplimenter og vil være 100% "vegen", ender opp med lav energi, deprimert, hjernen begynner å slite, gå ned i vekt osv osv.

Lav energi? Tigre er jo kjøttspise per dags dato men har ikke noe særlig med energi.

Om det er sunt med vegitar mat, ja selvfølgelig. Men det er ikke meint å leve av.
Det er det om man er flink til å få mangfold i kosten.

Jeg ble nokså mager etter at jeg i en periode ikke spiste kjøtt mer enn et par ganger i måneden. Anbefales ikke.

Det kan ha noe med at kjøtt er veldig mettende og om man er vant til kjøtt ofte så vil det erstattes av noe annet som er fett og mettende som kan gi økt vekt.

Endret av holkapolka27
Lenke til kommentar
Folk som er vegetarianer må hele tiden ta supplimenter for at de skal ikke falle sammen
Jeg spiser verken kjøtt eller tar noe kosttilskudd, og ut ifra det jeg kan om ernæring så vil jeg ikke falle sammen av den grunn.

Det eneste du har pekt til er vitamin B12, noe som man enkelt kan få i seg uten å spise kjøtt. For lakto-ovo vegetarianere dekkes det normalt i kostholdet (meieriprodukter og egg); for veganer er det sant at man må være oppmerksom på problemet, men det er ikke vanskeligere enn å ta tilskudd eller spise vitamin-berikede matvarer.

Vi må ikke ha kjøtt for å overleve i Norge.

Lenke til kommentar

En grei start for de fleste kan kanskje være å lese boka "Å SPISE DYR" av Jonathan Safran Foer.

Tilfeldigvis skrev jeg litt om den på www.induplo.net igår ;)

Nei, det er ikke en ren forsvarstale for vegetarianisme, men den tar for seg mange sider av det å spise dyr (kjøtt) og fordeler og ulemper ved vårt kosthold anno 2010..

Forøvrig er ikke mennesket kjøttetere, som AvidGamer påstår. Men det er jo en hel diskusjon i seg selv om hvilket kosthold mennesker er avhengig av, og kanskje har ikke det så mye med saken å gjøre.

Jeg kan levende forestille meg at flere ville blitt vegetarianere eller i alle fall i nærheten av vegetarianere om de fikk noe større kunnskap om dagens industrielle landbruk, husdyrhold og matproduksjon. Opplysning er det som skal til ;)

Lenke til kommentar

Ting som "karmaloven" klarer jeg ikke helt å ta seriøst, dessverre.

Jeg kan levende forestille meg at flere ville blitt vegetarianere eller i alle fall i nærheten av vegetarianere om de fikk noe større kunnskap om dagens industrielle landbruk, husdyrhold og matproduksjon. Opplysning er det som skal til ;)

Enten det, eller mer bevisst på hvor maten kommer fra.

Lenke til kommentar

Enten det, eller mer bevisst på hvor maten kommer fra.

Men var det ikke omtrent akkurat det jeg skrev, bare i en litt mer langtekkelig variant?

Eller hvordan oppfattet du det?

Interessant :hmm:

Lenke til kommentar

Hva syns du? Spiser du kjøtt fordi du er blitt trent opp til fra eksterne kilder, fordi du tror det er naturlig eller fordi du ikke tenker over hvor det kommer fra?[/b]

Jeg spiser kjøtt fordi jeg synes det smaker godt. Jeg prøver alltid ny mat om jeg har muligheten til det, både vegetar- og kjøttretter. Jeg vet utmerket godt hvor kjøtt kommer fra, om det er naturlig eller ikke spiller mindre rolle, mennesker klarer å leve helt fint både med og uten kjøtt i kosten sin.

Forøvrig var karmaloven noget underlig formulert, men de som velger å følge den må da gjerne få lov til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. Jeg tror du blander vegetarianere med veganere. Man kan fint leve et sundt og bra liv som vegetarianer uten å ta noen tilskudd. Men mange veganere bør ta B12-tilskudd.

Lenke til kommentar

Hva syns du? Spiser du kjøtt fordi du er blitt trent opp til fra eksterne kilder, fordi du tror det er naturlig eller fordi du ikke tenker over hvor det kommer fra?[/b]

Folk spiser kjøtt fordi det er godt, og tror knapt en lusbefengt anti-konformist skal komme og fortelle noen noe annet.

Hva er greia med vegetarianere egentlig, tror de de gjør noen forskjell for kjøttproduksjonen selv kollektivt, eller er det en slags achievement som venter på dødsleiet som gir flere hundre tusen i gamerscore om du holder deg unna kjøtt i x antall år?

Grunnen til det er at fobrenningen i deg fjernes ved en lov som er kjent som karma loven

Tror du burde sjekke den soppen du hadde på pizzaen forleden.

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk spiser kjøtt fordi det er godt, og tror knapt en lusbefengt anti-konformist skal komme og fortelle noen noe annet.

Hva er greia med vegetarianere egentlig, tror de de gjør noen forskjell for kjøttproduksjonen selv kollektivt, eller er det en slags achievement som venter på dødsleiet som gir flere hundre tusen i gamerscore om du holder deg unna kjøtt i x antall år?

Kan det være egen samvittighet?

Lenke til kommentar

Grunnen til det er at fobrenningen i deg fjernes ved en lov som er kjent som karma loven

Tror du burde sjekke den soppen du hadde på pizzaen forleden.

Hvorfor skal det være annerledes når du fjerner indirekte en gris som har mye varmenforbrenning enn når du puster og får pust av blader eller når du spiser fra jorden og gir tilbake til jorden i form av avføring? Griser , hester etc har mye indre varme, andre dyr f.eks som tigre og slanger som er motsatte har ikke, de trenger mer ytre varme for å overleve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

(...)vi MÅ ha kjøtt for å overleve. (...) vitaminene og mineralene vi trenger for å OVERLEVE fins kunn nok av i kjøtt.

Ærleg talt, kor tek du dette frå? Eg har fleire venner som er vegetarianerar og eg kjenner fleire veganerar. Ingen tek kosttilskot og eg kan gå fullstendig god for at dei ikkje lid av lav energi, depresjon, lav vekt eller liknande. Eg seier ikkje at eit slikt kosthald kan vere sunt for alle, men at ein må ha rom for individuelle behov i høve til kva kosthald som er best.

Lenke til kommentar

Hun sliter med å fremme vegetarisme fordi de fleste syns det er helteit.

Vi har spist dyr i tusenvis av år. Hvorfor er det plutselig ikke bra nok?

Det er naturlig for mennesker å spise dyr. Det er faktisk det forskere mener at utviklet vår intelligens, nemlig den store tilgangen på protein og fremtvunget bruk av kreativitet til jaktredskaper.

Er du vegetarianer, så bare skjønn at de fleste syns du er teit.

Du finner mange som syns du er flink og sånn, men fortsatt er denne livsstilen bare fulgt av en minoritet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...