MrL Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei, går nå 1 første året på høgskole på dataing. linjen. Jeg har høye ambisjoner om å få en bra betalt IT jobb, selvom jeg dog ikke tror dette er akkurat veldig lett. Kom over jobben som SAP/ESP(er det noen forskjell?) konsulent, og må si det virket veldig interesangt. For det første er det en bra betalt jobb, og det virker også som en interesang jobb, uten at jeg enda ikke vet for mye om det. Her har man jo et veldig godt utgangspunkt, ser det dog er mange forskjellige utdanninger der, alt fra siviløkonom, marskin og informasjontek. Felles for alle er at de har 5 års utdanning, gjerne erfaring, og kanskje studert i utlandet. Etter jeg er ferdig med 3 årig bach., tenke jeg å ta 2 årig master på NTNU i datateknikk hvis jeg kommer inn. Hvordan kan jeg bli en SAP/ESP konsulent etter 5 års utdanning? Hvilke emner bør jeg spesialisere meg på? Holder det med denne utdanningen? (+ muligens jobberfaring noen år først) Rett og slett: Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Du kan godt få jobb som SAP konsulent som nyutdannet konsulent. Mitt første prosjekt etter master var et SAP prosjekt (jeg jobber ikke lengre med det). Hva du trenger å kunne avhenger av hva slags type SAP konsulent du blir, men med IT bakgrunn så er det jo gjerne den tekniske delen av SAP man begynner med. Eksempler på nyttig områder er da: programmering (generelt, da du neppe lærer abap på skolen), Databaser (viktig!), web services, data modellering, etc. I tillegg så har NTNU noe generelle fag på informasjonssystemer/forretningssystemer som nok er et bra tillegg. Har du muligheten til å putte inn litt økonomifag så er det også bra. Så er det bare å prøve å få deg sommerjobb/kontakter i noen av selskapene som leverer SAP prosjekter, og dermed sikre deg jobb når du er ferdig :-) Noen selskaper er: Accenture, EDB Consulting Group og Bouvet Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Herlig, da skal jeg prøve å gjøre det:) Virker som et interesangt yrke:) Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Kan noen fortelle meg hva en SAP-konsulent faktisk gjør? Setter opp systemer? Isåfall for hvem? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Kommer helt an på hvilken rolle du har, men ja in-the-end så dreier det som om å sette opp/konfigurere systemer. Det du gjør kan være alt fra ren teknisk programmering, konfigurering av systemet, ren business kartlegging for å kartlegge prosesser, og dermed designe hvordan dette kan gjøres i SAP. For hvem? Selskaper som kjører SAP som forretningssystem. Eks: Elkjøp, Statoil, Hydro, Arcus, Forsvaret++++ Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 SAP, er det navnet på et spesielt system? Siden du sier "Hvordan dette kan gjøre i SAP" Og hva er det som gjør den jobben så godt lønnet? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Ja, SAP er et (eller egentlig mange) systemer fra en leverandør. SAP er verdens største leverandør av ERP systemer: http://www.sap.com/ Grunnen er at når det pågår SAP prosjekter så er disse ofte veldig store (noen av de største IT prosjektene i Norge har vært SAP prosjekter). Dermed blir det høy etterspørsel, og da går lønningene opp. Nå er det ikke gitt at det alltid vil være slik, men fortsatt er de vel ganske ettertraktet. Når jeg sier store prosjekter, så er et eksempel at i Norge har det i alle fall vært to SAP prosjekter som har kostet rundt en milliard kroner. Et annet moment er at kompleksiteten i disse løsningene ofte er svært høy, slik at det tar årevis å bli ekspert, og da blir man gjerne ekspert i bare en modul. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå