NeEeO Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Hmm..jeg vet at det er en feil i koden min..men jeg vil gjøre sånn at for hver dag som går blir det en mindre dag på "det er 5 dager igjen til november" liksom "det er 4 dager igjen til november"også..3...2..1.. Hvordan gjør jeg det? <?php date_default_timezone_set("Europe/Oslo"); $dag = date("d"); if ($dag==26) $dag++ echo "Det er 5 dager igjen til November"; else echo "Ikke no spess idag!"; ?> jA JEG VET AT $DAG++ er feil men hvordan gjør jeg det da? Endret 26. oktober 2010 av Noreply Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) <?php date_default_timezone_set("Europe/Oslo"); $dag = date("d"); if ($dag==26) { $dag++ echo "Det er 5 dager igjen til November"; } else { echo "Ikke no spess idag!";} ?> Husk at du skal ha { etter if og } før else Vet ikke resten av spørsmålet, stusset bare på den feilen Endret 26. oktober 2010 av Mads7 Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 <?php /** vi setter datoen vår vi skal telle ned til **/ /** format: engelsk **/ $til = strtotime('28 Oct'); /** vi formaterer (datoen vi skal telle ned til) minus (nåværende tid) **/ /** skriver ut antall dager det er igjen **/ $ant = date('d', ($til-(time()))); $ant = (substr($ant, 0, 1) == '0') ? str_replace('0', '', $ant) : ''; /** skrive ut setningen **/ echo (time() < $til) ? 'Det er ' . $ant . ' dager igjen til ' . date('d M', $til) . '' : ''; ?> Her teller vi ned til 28 Oct. Vil printe ut Det er 2 dager igjen til 28 Oct Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Nice kult! men kan du gå mer på detaljer, f.eks hva menes med: $ant = (substr($ant, 0, 1) == '0') ? str_replace('0', '', $ant) : ''; hvorfor skal du erstarte 0? Endret 26. oktober 2010 av Noreply Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Å herregud, ikke tell antall dager med date('d'). Si meg, hva tror du er mulige returverdier? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Å herregud, ikke tell antall dager med date('d'). Si meg, hva tror du er mulige returverdier? Nei, si det. Er ikke så erfaren med sånn type regning av tid. Når jeg tenker meg om så vil vel returverdiene være 0-31+-(?). Så vil ikke fungere med mer enn 30 dager fram i tid. Edit: Kunne heller brukt time() (sekunder) og regna om til dager. Endret 27. oktober 2010 av Thomas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå