NeEeO Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei, Jeg vi lage en ferie kalender..liksom den viser neste ferie, feks.. Idag er det (dato), (måned), (år), Neste ferie: Jul. - (tall) dager igjen. det vil jeg lage helt selv..Men, jeg lurer på om det finnes en egen funksjon for feriene, liksom det finne en egen date funksjon..om det finnes det trenger jeg ikke lage 20 variabler..feks Jeg vil gjerne ha tips $høst = "Høstferie"; $jul = "Juleferie" ...osv Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du må nok gjøre de fleste utregningene selv, men du hjelper deg selv ved å sette deg inn i datofunksjonene til php, og ikke minst http://php.net/manual/en/function.strtotime.php Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har erfaring innen dato funksjonen..men finnes det ikke en ferie funksjon også? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Lag din egen. Når det er høstferie og juleferie varierer altfor mye fra sted og land at det ikke hadde vært noe gunstig å ha en standardfunksjon på det. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Men jeg er ikke et geni, heller. Hvordan lager jeg min egen? switch - funksjonen? Endret 25. oktober 2010 av Noreply Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Nei, det finnes selvfølgelig ingen innebygd feriefunksjon. Hva skulle liksom være definert som ferie? Jeg har faktisk mine egne feriedager og kan bruke de akkurat når jeg vil. Når det gjelder hvordan du burde implementere en slik funksjon, så kommer det veldig ann på hva du vil med den. Hva skal inndata være og hva skal utdata være? Hvis den f.eks. alltid skal returnere det samme datasettet med alle skoleferiene, uten inndata i det hele tatt, så er kanskje ikke en funksjon egentlig det du skal lage. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Bare kom med noe, lol, så sal jeg si hva som passer til det jeg vil ha. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bare kom med noe, lol, så sal jeg si hva som passer til det jeg vil ha. Du har missforstått hvordan et forum fungerer. Det er ikke vår jobb å slenge ut med forslag og jobbe for å komme frem til et forslag som passer DEG, men det er du som skal beskrive behovet så bra at andre faktisk kan foreslå ting som gjør at DU kommer i mål med DITT prosjekt Prøv igjen. 3 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 LOL, 2 stykker er enige med deg . Jeg vil ikke ha egne ferier..men sånne "offentlige" skoleferier. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Du får begynne med å lage en liste over faste feriedatoer. Bevegelige høytider er litt mer komplisert, så det kan du evt. ta senere. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Men, men jeg vet ikke engang hvordan...Altsåå.hvilken funksjon?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det finnes INGEN funksjon for deg som gjør dette. I N G E N. Er gjentatt flere ganger nå. Det MikkelRev vil frem til er at du må selv lage deg ei liste over DINE feriedatoer. Samme hvordan, om du skriver de på et papir, i notepad, her eller på veggen. Men først må du finne frem dine feriedatoer. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Høsten 2010 SKOLESTART: 23. august HØSTFERIE:4. oktober - 8. oktober JULEFERIE:22. desember - 1. januar ||Første skoledag 3. januar VINTERFERIE: 21. - 25. februar PÅSKEFERIE: 18. april - 26. april FRIDAGER: 17. mai (Grunnlovsdag) 2. juni (Kristi Himmelfartsdag) 3. juni 13. juni (2. pinsedag) 14.juni (3.pinsedag) SISTE SKOLEDAG:24. juni ----------------------------------- Greit her erferie dagene mine..så hvordan lage systemet? Endret 25. oktober 2010 av Noreply Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Så? hvordan få igang disse greiene? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Så du kan ikke php i det hele tatt, men vil at noen her skal gjøre det for deg? Begynn med det du kan, eksperimenter, les om dato-funksjonene til php og forsøk deg frem. Bruker du database, mysql el.? Isåfall kan du ha en tabell med tre felt; ferie, fra_dato og til_dato. Fridager som gjelder for bare en dag, vil ha samme fra_dato og til_dato. Når jeg skrev faste feriedag, så mente jeg feriedager som er på samme dato hvert år. Flere av dine feriedatoer er bevegelige, dvs at de faller på forskjellig dato hvert år. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt de bevegelige på hyllen til de faste fungerer. Endret 25. oktober 2010 av MikkelRev Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Bruker du database, mysql el.? Isåfall kan du ha en tabell med tre felt; ferie, fra_dato og til_dato. Fridager som gjelder for bare en dag, vil ha samme fra_dato og til_dato. Oja! nå skjønte jeg hvordan jeg skal gjøre detta . Kom gjerne med flere tips Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Høsten 2010 SKOLESTART: 23. august HØSTFERIE:4. oktober - 8. oktober JULEFERIE:22. desember - 1. januar ||Første skoledag 3. januar VINTERFERIE: 21. - 25. februar PÅSKEFERIE: 18. april - 26. april FRIDAGER: 17. mai (Grunnlovsdag) 2. juni (Kristi Himmelfartsdag) 3. juni 13. juni (2. pinsedag) 14.juni (3.pinsedag) SISTE SKOLEDAG:24. juni ----------------------------------- Greit her erferie dagene mine..så hvordan lage systemet? Du kan bruke strtotime funksjonen med vanlige if {} blokker også. Eksempel: (har ikke testet, men er noe i denne duren) if(time() == strtotime('14 Juny 2010')) { echo 'Det er nå 3 pinsedag.'; } Endret 26. oktober 2010 av Thomas. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Skjønner ikke at dere gidder. Men "finnes det ingen ferie-funksjoner" made my day. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Skjønner ikke at de gidder?? De er ihverfall ikke late som deg..De gidder ihvertfall å hjelpe andre som trenger hjelp..Du kan bare gå å legge deg i soffaen..vis du har en sønn..Og han trenger hjelp med matte oppgaver eller no..Bare be han om å gå ved første blikk..du er ikke flink nok til å hjelpe noen. Hva slags frekkhet er "Skjønner ikke at dere gidder". Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 men finnes det ikke en ferie funksjon også? vis du har en sønn..Og han trenger hjelp med matte oppgaver eller no..Bare be han om å gå ved første blikk Når spurte du faktisk direkte om at vi skulle gjøre det for deg. Unnskyld, kommanderte. Men for at ikke innlegget skal slettes av mod: Når det er snakk om statisk data som faste feriedager, er det ingen vits i å lagre dette i en database. Videre ville jeg hatt to funksjoner, en som returnerte tid til neste ferie, og en annen som kalkulerte hvor mange måneder, dager osv det var til. Les deg opp om PHPs datofunksjoner. - PD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå