Brenneriet Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Jeg har et knippe med 250W trefasede asynkronmotorer. Jeg har tenkt å bruke en av disse til å lage en liten vedkløyver for å kløyve mindre vedkubber til små opptenningspinner. Jeg har kun tofasetilførsel i skapet mitt i leiligheten og dermed så har jeg regnet meg frem til at jeg trenger en 17,5uF kondensator for å kunne lage en kunstig tredje fase for denne motorstørrelsen. For de som er litt automatikkinteresserte så har jeg tenkt å ha en retningsvender til motoren, og en endeforrigling med en endebryter i hver ende. Slik at når eggen fra øksa er i bunn så vil det stoppe og motoren vil kun la seg kjøre ut. Og samme der når den møter endebryteren i andre enden. En ramme i stål skal sveises som alt skal sitte på. Men nok om det. Patenten min er å sveise eggen til en øks fast i et firkantstål som jeg skal borre på langs og gjenge opp i M12 gjenger. Så skal jeg sette M12 gjengestål og sette dette fast i akselen på motoren på et vis. Motoren skal kobles i trekant for 230V drift. Dermed vil den rotere i 1500rpm. Eneste jeg lurer på er om noen med peiling på gjenger kunne hjelpe meg med å beregne hvor fort økseeggen vil bevege seg frem og tilbake ved dette turtallet. Altså M12 gjengestål ved 1500rpm. Blir det for fort så er det ikke sikkert motoren har dreiemoment nok til arbeidet, og jeg må gi den en annen utveksling. Edit: Trenger litt hjelp fra gjengelærde, skulle det stå i overskriften. Endret 24. oktober 2010 av Brenneriet Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Stigningen på en vanlig M12 er 1,75 mm. Du vil da bevege mutteren 2,6 m/min på 1500 rpm. Lenke til kommentar
Brenneriet Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Stigningen på en vanlig M12 er 1,75 mm. Du vil da bevege mutteren 2,6 m/min på 1500 rpm. Ok. Tusen takk, Glavalavala. Dette satte jeg stor pris på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå