Populært innlegg krikkert Skrevet 24. oktober 2010 Populært innlegg Del Skrevet 24. oktober 2010 Her er noen sentrale lover, forskrifter, og reglementer angående trafikk og bilbruk: Bilansvarslova Bilansvarslova regulerer hvilket ansvar du som bilfører har i erstatningsrettslig forstand. Hvordan man beregner "skyld" fremkommer bl.a. av kapittel II. Når du har ansvarsforsikring er det dette lovpålagte ansvaret som er dekket. Loven dekker ikke delkasko- og kaskoforsikringer. Veglova Veglova er den sentrale loven som regulerer selve vegnettet, både offentlige og private veger. Vegtrafikkloven Vegtrafikkloven regulerer trafikk og trafikal adferd på veg. Loven er en utpreget fullmaktslov som overlater til Regjeringen og departementene å utforme forskrifter. Den sentrale bestemmelsen er § 3, som fastslår at enhver skal ferdes hensynsfullt, aktpågivent, og varsomt. Hvordan får jeg meg førerkort? - Trafikkopplæringsforskriften Trafikkopplæringsforskriften fastsetter læringskrav til den som ønsker å erverve førerkort. Kapitlene 2 til og med 6 omhandler øvelseskjøring. Kapitlene 7 til og med 28 omhandler de spesifikke trinn man skal gjennom i kjøreopplæringen. Kapittel 29 regulerer hvordan førerprøven foregår, med tilleggsbestemmelser i kapittel 30 for den enkelte førerkortklasse. Kapittel 31 inneholder saksbehandlingsregler, overgangsregler, og diverse annet. - Førerkortforskriften Den vakre førerkortforskriften fastslår hvem som skal ha førerkort og hvordan man får det. Nå har jeg førerkort, hvilke krav er det til bilen min? - Forskrift om bruk av kjøretøy, forskrift om krav til sykkel Forskriften regulerer den lovlige bruk av kjøretøy. (Kravforskriftene kommer senere.) Førerkort: Check. Nice wheels: Check. Hva nå? - Trafikkreglene Forskriften regulerer all trafikk på veg som er åpen for alminnelig ferdsel. For trafikk i terreng og utenfor veg åpen for alminnelig ferdsel gjelder forskrift om kjøring av motorvogn i terreng mv. - Forskrift om kjøring av motorvogn i terreng mv. Denne forskriften er "trafikkreglene utenfor veg". Døh, gammer'n, jeg gidder ikke følge de reglene... Suit yourself. Her er konsekvensene: - Forskrift om forenklet forelegg Forenklet forelegg gis i enkle saker. Ingen prikk på rullebladet, ting blir gjort opp "der og da". - Prikkforskriften Mister du ikke lappen får du en "advarsel" og en prikk på førerkortet. Åtte prikker er tap av førerretten. Du blir varslet etter seks prikker. - Tapsforskriften Tapsforskriften er kanskje Norges mest nammelige forskrift. Du kan i praksis regne deg frem til hvor lenge du mister førerkortet, og hva du mister det for. (TODO: Kravforskriftene. Håndhevingsinstruksen.) 12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå