Gå til innhold

Hjelp til optimal backup med Lightroom 3 og behandlng av RAW

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker erfaringer, tips og smarte løsninger til å skape den optimale back-up metoden, da med programmet Lightroom 3 til mac.

Pr i dag har jeg kun valgt back-up av katalogen når jeg avslutter programmet og den lager da en kopi av katalogen et annet sted på harddisken. Men jeg ønsker en mer automatisert metode som lagrer katalogen på en ekstern harddisk. Jeg ønsker ikke å måtte eksportere katalogen til den eksterne harddisken hver gang jeg skal ta back-up, jeg ønsker en automatisert metode som automatisk tar back-up til en ekstern harddisk med alt av keywords inkludert regelmessig.

I tillegg sliter jeg litt med forståelsen av import av raw i LR3.

Jeg pleier å importere fra kamera, og velger da å kopiere som DNG (har skutt i jpg+raw), men når jeg blar i katalogen senere er ikke jpg og raw versjonene plassert ved siden hverandre (er snakk om cr2 filer). Noen som kan tipse meg bedre om hvordan bruke raw formatet i LR3, eller hvordan de selv gjør det og deres innstillinger?

Tar også gjerne imot tips til programmer som kan gjøre alt av back-up enklere, da til mac! Gjerne programmer som dere selv bruker og som også kan brukes for å ta back-up av LR katalogen :)

Er nok vanskelig formulert, beklager, men sliter å uttrykke meg da dette er komplisert for meg.

Takknemlig for svar! :)

Endret av Paisley
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kun erfaringer med PC versjonen av Lightroom her.

Men kan jo fortelle kordan eg har løyst det for det.

Lagrer Bildene mine i:

D:\Bilder\2009

D:\Bilder\2010 osv... alle årstall

Eg har også ei mappe kalt

D:\Bilder\LR-Katalog

Her legger Lightroom ein backup...

D:\Bilder\LR-Katalog\Backup\dagensdato

På filservern min ( ein vanlig pc med masse harddisk plass) har eg programmet GoodSync gående, det kopierer alle filer som eg legger inn i D:\Bilder på min pc, over på servern. Servern kopierer så bilda vidre til ein extern NAS boks. Goodsync vil ikkje kunne kopiere katalogen min så lenge Lightroom kjøyrer.

Då har eg bilda mine på 3 plassar, + at dei bilda eg likar best lastar eg opp på Flickr også.

Ser at Goodsync også er tilgjenglig for mac ( http://www.goodsync.com/ )

Goodsync kan konfigureres til å ta backup når du plugger i den externe harddisken din.

Når det gjeld CR2+JPG så veit eg ikkje, det må testast litt meir, kva kamera har du?

Lenke til kommentar

Tar også gjerne imot tips til programmer som kan gjøre alt av back-up enklere, da til mac! Gjerne programmer som dere selv bruker og som også kan brukes for å ta back-up av LR katalogen :)

TimeMachine ligger i OSX. Med denne kan du lage fult automatisert backup, men den støtter ikke alt av eksterne disker.

Chronosync er et fint verktøy til å ta backup, synkronisere filer o.s.v. med gode muligheter for automatisk backup. Koster 40$.

Setter du opp automatisk backup så husk at å ta backup av en database som er i bruk kan resultere i en korrupt backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...